Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, even over heen gelezen. Doen allebei de snelheden het als je de juiste doorverbindingen maakt?
Dan is inderdaad het thermocontact de verdachte.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ja. Maar toen ik op de stoep voor de automaterialenzaak alles nog één keer naliep, deed alles het opeens weer. Wellicht ergens een brakke verbinding die nu weer vast(er) zit. Nog maar even niks vervangen dus, eerst maar eens een tijdje rijden en kijken wat ie doet. Maar gisteren de hele dag braaf gekoeld en niets aan de hand.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik blijf met gemengde gevoelens naar de koelwatertemperatuur kijken. Afgelopen weekend veel kilometers gemaakt (Noord-Frankrijk en terug) en eigenlijk gaat het prima. Meest getoonde bedrijfstemperatuur ligt wel iets hoger dan ik gewend was, 86-88 graden nu tegen 83 graden met de dieselmotor. Heel erg warm was het niet, maar pas bij stadsverkeer (veel stoppen en optrekken) liep de temperatuur op naar 98 graden. Een helling van een kilometer van gemiddeld 12% zorgde voor een stijging naar 102 graden, maar daarna was het weer gauw koeler in het vooronder. Op de snelweg op weg naar huis een hele tijd 79 graden, na een tijdje wel wat warmer maar nooit meer dan 92 graden, ook niet in de Ardennen. Uiteindelijk niks aan de hand dus, maar of ik de CX nou de Mont Ventoux moet opsturen deze zomer…
Enige verandering t.o.v. de eerste maanden op benzine is de nieuwe condensor. Die zit tussen de radiateur en de koelfans, het zou natuurlijk kunnen dat die meer koele lucht tegenhoudt dan de vorige?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dit klinken mij allemaal als normale waardes. Bovendien kun je met een benzinemotor door het bredere toerenbereik eventueel terugschakelen zodat de koelvloeistof sneller wordt rondgepompt. En anders door naar de grotere capaciteit fans waarover Classic Paradise recent op Facebook berichtte. Maar eigenlijk mag dat niet nodig zijn.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik reed vandaag op de snelweg, met 83 graden. Airco hoefde niet aan vandaag.
De olie is dan 93, ik vermoed dat jij daar geen meter voor heb.
Ik vind de waardes die je nu opgeeft voor een bewolkte dag zoals vandaag en onder de 20 graden buiten eigenlijk best hoog.
Mijn KVS temp loopt bij mij vooral op bij file rijden met airco aan temperaturen richting de 30 graden.
Bij rijden op de snelweg zakt het eigenlijk altijd, zelfs als die naar de 100 graden is opgelopen krijg zakt het toch weer onder de 90 graden. Met airco aan is dat dus. Dat zeg ik er specifiek bij want dan wordt de boel gewoon warmer.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mulder schreef:Ik blijf met gemengde gevoelens naar de koelwatertemperatuur kijken. Afgelopen weekend veel kilometers gemaakt (Noord-Frankrijk en terug) en eigenlijk gaat het prima. Meest getoonde bedrijfstemperatuur ligt wel iets hoger dan ik gewend was, 86-88 graden nu tegen 83 graden met de dieselmotor. Heel erg warm was het niet, maar pas bij stadsverkeer (veel stoppen en optrekken) liep de temperatuur op naar 98 graden. Een helling van een kilometer van gemiddeld 12% zorgde voor een stijging naar 102 graden, maar daarna was het weer gauw koeler in het vooronder. Op de snelweg op weg naar huis een hele tijd 79 graden, na een tijdje wel wat warmer maar nooit meer dan 92 graden, ook niet in de Ardennen. Uiteindelijk niks aan de hand dus, maar of ik de CX nou de Mont Ventoux moet opsturen deze zomer…
Klinkt toch alsof er één of meerdere koelfans niet gaan draaien op standje 1, maar uiteindelijk wel op stand 2 als het echt heet wordt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Net zoals Arjan vind ik die temperatuurwaarden best hoog en zeker het feit dat je dan achteraf een hele tijd een temperatuur van 79° zag.
Is de thermostaat al vervangen of gecontroleerd? Ik heb het meerdere malen gezien dat de rubber die op de thermostaat moet zitten niet goed gemonteerd was waardoor de thermostaat niet optimaal kon werken.
Mijn GTi Turbo is een serie 1 en heeft dus een analoge temperatuurmeter maar die komt nooit ver boven de 80° ook niet bij file rijden met de airco aan, als de koel.
Een andere condensor kan inderdaad wel het koelvermogen van je radiator beïnvloeden, dat heb ik gemerkt na de airco inbouw bij mij GTiT.
Toen gaf de temperatuurmeter hogere waarden aan dan voordien, het plaatsen van een radiator met hoger koelvermogen heeft dit toen opgelost.
Gaan de koelventilatoren draaien op lage stand bij stationair draaiende motor en zakt de temperatuur dan of stijgt deze nog?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Die 79 graden was de volgende dag, in de ochtend op weg naar huis. Dat ie in de Ardennen dan oploopt naar 92 vind ik niet zo gek. Heuvels, wat bagage - en 120 flessen champagne - achterin…
Thermostaat is voor zover mij bekend niet vervangen. Ik ga nog wel even testen om de werking van de fans te checken.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als er 1 koelventilator niet mee doet draaien ze beide niet op de lage snelheid vanwege de serieschakeling en op de hoge snelheid slechts 1.
Simpele test, schakel de airco in, dan moeten ze beide op lage snelheid draaien.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben het met je eens dat je door de airo in de schakelen kan testen of beide fans werken.
Maar je test hier niet mee of alles naar behoren werkt.
Het kan zo zijn dat de automatische lage stand niet werkt (als je airco aan staat maakt dat niet uit)
Het kan ook zo zijn dat de 2de stand niet werkt.
Of de 2de stand werkt moet je inmiddels wel achter zijn, dat verschil hoor je goed.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Airco’s werden in Nederland meestal achteraf ingebouwd om de toenmalige BPM te vermijden.
Dan werd meestal niet de bijbehorende airco kabelboom ingebouwd, waardoor de koeling niet optimaal
werkt.
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dit is een van oorsprong in Frankrijk met airco geleverde CX.
Als ik de airco aanzet gaan de fans draaien. Bij welke temperatuur horen de fans op lage snelheid te gaan draaien als ik de airco uit laat?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Na nog wat rijden, luisteren en testen.
De fans gaan aan bij een graad of 93. Als ik de airco inschakel zouden ze dus op een hogere stand moeten gaan draaien, maar dat gebeurt niet.
Als ik de stekker van het thermocontact doorverbind dan kan ik (afhankelijk van welke polen ik doorverbind) de fans wel in beide standen laten draaien. Toen ik de stekker weer op het thermocontact aansloot gingen de fans vervolgens wel op de hoge stand draaien. Thermocontact of ‘gewoon’ een gare stekker? Of toch iets anders?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij “airco aan” gaan de ventilatoren alleen op lage snelheid aan.
Op basis van de kvs-temperatuur in de radiator, lees het dubbele thermocontact, gaan ze eerst op lage snelheid en als dat niet voldoende is daarna op hoge snelheid draaien.
Althans volgens de originele fabrieksschakeling.
Eén brakke verbinding hierin leidt al tot het niet correct werken.
In jouw geval zou ik de hele kabelboom voor de aansturing van de ventilatoren (laten) nakijken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986