Beste forum leden
Bij deze wil ik me even voorstellen.
Ik ben Inja kom uit de omgeving van Enschede,en had me al een tijd ingelezen in de diverse topics hier op dit forum.
En ben sinds maart 2020 in het bezit van een Xsara Picasso 1.8 bj 2001, met net een ton op de teller.
Deze auto verkeerd in nieuwstaat, en heeft van de vorige eigenaar van 2001 tot eind 2019 alle beurten gehad.
Ook is er in de loop van de jaren veel vernieuwd aan de auto.
De auto werd weinig gebruikt, en heeft altijd binnen gestaan.
Helaas is de airco er ineens mee opgehouden.
In eerste instantie dacht ik dat deze gevuld moest worden maar bij de airco service bleek dat alles netjes op pijl was.
Maar de aircopomp bleek geen stroom te krijgen de stekker die daar bij zit is doorgemeten, deze bleek geen stroom op de plus te hebben.
Met een externe accu werkte de pomp wel.
Er werd mij gezegd dat de hogedrukschakelaar stuk was, maar dit bleek achteraf niet zo te zijn.
Nadat door twee verschillende bedrijven de computer is uitgelezen, werd er geen enkele fout geconstateerd.
Wel zei de ene monteur dat de zekering kast stuk zou zijn, en dat ze een draad konden trekken met een schakelaar om de airco weer werkend te krijgen.
Na vele uren spitten over dit onderwerp, had ik ook gezien dat het aan een relais in de BSI kon liggen.
Ook zag ik een hele handleiding hoe deze relais vervangen kon worden, helaas is mijn kennis niet groot genoeg dit zelf te doen.
Maar zou het de stekker bij de pomp niet kunnen zijn omdat daar geen stroom opzit, of weet iemand nog andere oorzaken.
Alvast bedankt gr Inja
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarmee is uitgelezen? Het beste kun je naar een PSA specialist/dealer gaan die een diagbox/lexia heeft. Dan zie je veel meer dan met universele uitlezers.
Als je even aangeeft in welke buurt je woont; misschien is er een forumlid in de buurt die het programma heeft. Ik heb het, woon in Breda.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Beste Jantje
Hartelijk dank voor u reactie
Is met diagbox/lexia uitgelezen door Peugeot en een universele dealer
gr Inja
Ik denk dat je nog een Xsara Picasso hebt zonder “alles electronisch” in 2001 was dat al minder dan nu.
Dat wil zeggen dat je airco geregeld wordt door een aparte Airco module die dan ook de ventilatie regelt. Omdat de ventilatie wel goed lijkt te werken ( je ventilator van de verwarming werkt nog OK?) zou je het exacte schema van je auto moeten hebben om te kijken welke draad aan de airco module de pomp aanstuurt, en dan op die draad 12 volt te zetten om te horen of de pomp solenoïde aanslaat ( dat hoor je als een “klik”).
Ik zal vanavond wel even zoeken welke schema erbij hoort, eimand anders die het elektrisch schema heeft van een XP 1.8 uit 2001 ?
To err is human, not to err is divine.
Beste Citroensmgz
Ook hartelijk dank voor het meedenken.
Ja de ventilator van de verwarming werkt prima.
Dan wacht ik nog even af of er iemand is die een schema heeft.
Alvast bedankt
gr Inja
Hallo,
heb het schema gevonden, posten is een andere zaak. ( Staat op een oude computer waarmee ik niet makkelijk PDF’s kan maken en die uit principe niet aan het internet hangt).
Je airco pomp wordt direct aangestuurd door de BSI, je hebt dus al een “moderne” elektronische auto met een BSI die bijna alles regelt.
Op/in de BSI zitten 2 zekeringen: D en F, De zekering D is voor de Airco Module, ( die werkt dus OK, want je ventilatie werkt) zekering F is voor de Airco pomp.
Dan zitten er volgens het schema 2 echte relais in de BSI module ( weet niet of die gesoldeerd zijn of dat dat nog insteek relais zijn) . Draad nr 13 op de BSI gaat rechtstreeks naar de airco pomp. Je BSI stuurt intern dat relais aan, maar de hoofdstroom komt binnen via aansluiting 1, en gaat dan via het tweede relais naar aansluiting 13.
Kun je hier wat mee om te controleren? Voordat je de stekker van de BSI los haalt zou ik zeker de accupool loshalen. En dan met een Ohm- meter of een extra draadje de pomp en de bedrading naar de pomp controleren.
groet,
To err is human, not to err is divine.
Hallo Citroensmgz
Super dank je, hier ga ik mee naar de monteur.
Kijken of hij hier iets mee kan.
Ik laat horen hoe het verloopt.
Hartelijk dank alvast.
gr Inja
Goedemorgen
Even een update.
Er is tot nu toe niemand happig op om aan het karwei BSI te beginnen.
Wel willen ze een kabel trekken met een schakelaar om de airco handmatig te bedienen.
Maar ik ben ondanks dat ik niet echt technisch ben, hier niet zon voorstander van
En het lijkt me niet echt de oplossing
Ik kijk nog even verder rond, en laat horen als er iets veranderd.
Gr Inja
Dus je weet al dat het probleem in de BSI zit ? Of heb je nog niemand gevonden die erin wil kijken?
Ik heb even wat doorgezocht: je probleem is vrij courant en vaak is het of een soldering van het relais in de BSI of de zekering in de BSI die kapot is.
BSI omwisselen is niet zo simpel: De dealer kan een nieuwe bestellen en die programmeren. Ze maken een “kloon” van je BSI, maar daar heb je speciale toestemming van Citroen voor nodig, lees dat kost een klap geld.
Een tweedehands BSI is wel mogelijk, maar ook dan: Je moet de toegangscontrole opnieuw laten programmeren en bij een tweedehands BSI neemt ie de hoogste KM stand aan, d.w.z. als de BSI hoger is dan de auto ( in jouw geval logisch)
Bel deze mensen eens op: Blijkbaar kennen zij het probleem, en Apeldoorn lijkt me niet het einde van de wereld vanuit Enschede. https://kms-apeldoorn.nl/reparaties/citroën/xsara-picasso/vanaf-2000/psa-valeosylea-bsi
Enschede? Misschien vindt je wel een PC reparatie bedrijfje dat wel eens naar een BSI wil kijken ( veel minder complex dan een motherboard van een PC) en met al die TU mensen in de buurt lijkt me kennis van electronica niet het grootste probleem ?
To err is human, not to err is divine.
Beste Citroensmgz
Wederom bedankt voor u reactie.
Toevallig gisteren contact gehad met het bedrijf in Apeldoorn.
Deze hebben een nummer van mijn BSI nodig, dan kunnen ze kijken of de BSI gerepareerd kan worden.
Verder nog druk aan het kijken naar mensen zoals jij al zei, die kennis van elektronica hebben.
Gr Inja
Een BSI kun je vaak laten maken, moet je hem opsturen .
Hier in België al positieve ervaring mee https://dashboardreparatie.weebly.com/uploads/1/0/4/9/10494136/citroënnl2020.pdf
Maar je hebt er in Nederland ook.
Draadjes laten bijtrekken is zeker af te raden, dat is beunen op het hoogste niveau.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Goedemiddag paso
Bedankt voor u reactie.
Ja dat draadje lijkt mij ook niet zon goed idee, heb dit ook nog niet vaak gehoord verder.
Ik heb ondertussen een aantal bedrijven opgezocht, dus daar maar even mee aan het werk.
Gr Inja
Beste leden
Even een update over de airco.
Vanmiddag had ik een afspraak bij een storing specialist.
Bleek dus wel in de BSI te zitten, gerepareerd en de airco doet het weer.
Allen bedankt voor het meedenken en de tips.
Gr Inja
Mooi, wil je ons ook nog vertellen wie je BSI gerepareerd heeft ?
To err is human, not to err is divine.
Had ik er extra niet bij vermeld, want dacht dat dit niet mocht.
Het bedrijf heet Auto-Pro Eibergen.
Deze monteur heeft al heel wat lastige zaakjes opgelost, ook voor auto bedrijven.
Gr Inja
Goedenavond beste mensen
Vreemde ontdekking vandaag, airco dus in orde.
Nu het volgende, vandaag ging ineens de vergrendeling onder het rijden een eigen leven lijden.
Dus helaas een volgend euvel
Gr Inja