Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb beide producten in huis maar de eerlijkheid gebied mij te bekennen dat ik meestal gewoon pak wat toevallig voor in de kast staat. Ik heb zelf gen merkbaar verschil kunnen vaststellen tussen de beide soorten vet. Wel is montage zonder enige vorm van vet voor mij een no-go, d eboel rot dan echt wel vast.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Eensch, hier ook altijd met vet, zonder vet een absolute no-go.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na de remmen ging er iets anders stuk. Bij het sluiten van de auto hoorde ik een gesis uit de buurt het rechter achterscherm komen en de, vacuümbediende, centrale vergrendeling werkte langzamer dan normaal. Een lek wellicht? Het was even zoeken maar het bleek dat de vacuümservo van de vergrendeling voor de tankklep was gaan hemelen. Een lek membraan zorgde voor drukverlies en gesis. Gelukkig kun je er na het weghalen van wat panelen makkelijk bijkomen.
Ik heb de unit uitgebouwd en uit elkaar gesloopt:
Nou, dat is wel stuk ja..
Niets aan de doen dus een nieuwe laten komen. Hier kun je zien hoe dat werkt:
Ingebouwd:
en het werkt weer. Natuurlijk was dat niet het enige wat er deze week te doen was. Zo liep de band rechts voor langzaam leeg. Met een vakantie voor de boeg niet erg relaxt dus op naar de garage. Band gedemonteerd en de geoxideerde velgrand helemaal schoongemaakt en de band met sealer gemonteerd. En een nieuw ventiel, het oude was verdroogd.
Dan het reservewiel. Daar zat een band om van 25 jaar oud die ook wel goed gebruikt was. Dat vind ik echt helemaal niets. Dus een nieuwe band om het reservewiel heen gelegd. Ik heb echt geen zin in gedoe namelijk.
Zo langzaam aan is dat ding wel klaar voor de vakantie geloof ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een “setje” leer in je auto is voor velen onder ons een must have. Het geeft een gevoel van luxe, van mooi, van duur. En het is vaak ook heel mooi. Maar om het mooi te houden moet je er wel eens wat aan doen want leer is (helaas) niet onderhoudsvrij.
Het leer in mijn auto had zo’n verwenpakketje wel verdiend na 25 jaar. Nou gebruik ik daar graag spullen van de Engelse firma Connolly voor. De leather cleaner en de hide care. Beschadigingen werk ik weg met spullen van Angelus, online oa te koop bij de leerverfshop.
Goed, aan de slag. O wacht, nee, eerst naar het weer kijken. Het moet namelijk een beetje warm zijn wil je de beste resultaten verkrijgen namelijk. Zoek dus een lekker warm weekje uit, want het proces wordt over een paar dagen uitgesmeerd. What’s in a name…
Neem de leather cleaner en meng een paar dopjes van het spul in een teil warm water. Warm. Niet heet dus. Ik maak graag sop in kleine hoeveelheden, zeg genoeg voor een achterbank of twee stoelen. De mengverhouding leather cleaner / water is rond de 1 op 12. Sopje klaar, microvezeldoek er in en zachtjes het leer afnemen. Maak het niet zeiknat, maar neem het af. Tussendoor de doek af en toe uitspoelen in een emmer met schoon lauw water, doek opnieuw in het sopje, enz enz. Als het leer schoon is opnieuw afnemen, nu met een schone vochtige doek, bij voorkeur met lauw water. Na het schoonmaken moet het leer goed drogen. Warm weer helpt. Laat de boel minimaal een paar uur goed drogen. Ik wacht een nachtje bijvoorbeeld.
Na het schoonmaken en voor het invetten ziet het er dan zo uit:
Als het leer mooi droog geworden is kun je ook goed zien of er eventueel beschadigingen zijn die om aandacht vragen. Krasjes waarbij de kleur weg is, instapschade aan de stoel, dat soort zaken. Ik heb er voor gekozen om deze schades weg te werken met leerverf van Angelus. De plek die je opnieuw wil inkleuren maak je schoon met het schoonmaakmiddeltje van Angelus (let op, los mee bestellen). Dat schoonmaken doe je heel voorzichtig en zeer plaatselijk. Bv met een wattenstaafje, een puntje van een doek. NIET boenen, alleen zachtjes afnemen. Hierna kleuren en als je meerdere lagen gaat opbouwen dan moet er tussen de lagen door enkele uren droogtijd zitten. Klaar? Dan afwerken met fixeermiddel (ook los mee bestellen) en de boel door en door minimaal 24 uur laten drogen. O ja: niet met een föhn of zo gaan werken maar gewoon de tijd z’n werk laten doen!
Na het herstellen van schades en het grondig laten drogen van de herstellingen is het tijd voor de volgende stap: het “voeden” van het leer. Ik gebruik daar graag de genoemde hide care voor. Ook hier is warmte belangrijk. Het leer moet warm zijn. NIET HEET! Warm, aangenaam aanvoelend. Nu kun je deel voor deel het leer inmasseren. Microvezeldoekje, beetje crème er op en inwrijven. Mag ook met je vingers, dat werkt nog beter namelijk. Deel voor deel behandel je het interieur. Stoel voor stoel.
Niet te veel gebruiken maar zeker niet te dun opbrengen hoor, het spul moet namelijk goed intrekken. Soms moet je een stoel gewoon drie keer achter elkaar van een laag crème voorzien. Rustig inmasseren, ook de hoekjes, tot er een egale laag op het leer zit. En dan laten intrekken. Goed laten intrekken bij voorkeur met de auto op een warme plek. In de zon bv. Het in laten trekken is echt belangrijk voor het resultaat, als het even kan een hele nacht lang.
Zo ziet het er uit voor het intrekken van het spul:
Na het uren intrekken kun je gaan uitpoetsen. Het leer voelt nu plakkerig aan en ziet er misschien wat vlekkerig uit. Neem een schone microvezeldoek en poets het leer, rustig niet te hard drukken, met lange bewegingen. Je ziet snel dat het residu van de hide care verdwijnt en dat er een zachte glans op het leer verschijnt. Soms moet je de volgende dag het uitpoetsen nog een keer herhalen.
Klaar!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En nu de vergrendeling van het tankklepje weer werkt kon ook de tankdop-met-slot-maar-zonder-sleutel in de kliko. Nieuwe dop bij de dealer besteld:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mooi hoor dat leer! Hier gebruik ik naar tevredenheid ColorLock spullen. Daar moet je bij verven/inkleuren juist weer wel met de föhn aan de gang.
Is dat spul van Conolly ook zo prijzig?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, ik geloof dat ik voor cleaner en hide care iets van 40 euro kwijt ben. Dat vind ik wel ok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ah Colourlock set (reinigen, kleuren, voeden, verzegelen) was 130€. Vooral voor de kleurspecifieke verf (“BMW - schwarz” hier) vragen ze alleen al €64.
Ach ja, wel tevreden met het spul - dat scheelt.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met een ritje van een paar duizend kilometer in het verschiet kon het naar mijn idee geen kwaad om nog eens onder de auto door te tijgeren. Zo kon ik ook nog even goed naar de staat van de diverse leidingen kijken en een afschermplaatje goed vastzetten. Na demontage van die plaat zag ik nog iets interessants.. het brandstoffilter, wat de vorige eigenaar vorig jaar had laten vervangen, zat verkeerd om gemonteerd. Lekker handig weer..
En de slangen zaten vast met ordinaire slangenklemmen die niet alleen van het verkeerde type waren maar ook nog eens veel te lang waren. Het zag er (weer) niet uit. Dat kon en moest beter, vooral ook omdat de benzineslangen gaar waren. Die slangen waren dus duidelijk niet vervangen al stonden ze wél op de factuur. Stelletje oplichters.
Ik ben dus maar een nieuw filter gaan kopen en heb de slangen vervangen en vastgezet met de door Mercedes-Benz voorgeschreven slangenklemmen:
Zou ie dan nu eindelijk klaar zijn voor de grote vakantie?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Leuk hé, die ‘professionele’ monteurs. Stukkie slang, wat heb je dan bespaard? En waarom staat er een pijl op dat filter? Wie het weet mag het zeggen.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist Han. En wat ik ook niet begrijp, maar toch vaak tegenkom, zijn verkeerde slangklemmen. Waarom een slang van 13 mm buitendiameter vastzetten met een slangklem van 25 mm en die dan helemaal indraaien. Het ziet er niet uit én het klemt niet correct.
Hoe moeilijk kan het zijn he, je werk goed doen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vergeet je overigens niet om een tennisballetje mee te nemen op vakantie? Als je ‘m niet nodig hebt heeft de hond er allicht wat aan, dus kwaad kan ‘t niet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die tennisbal zal dan voor mezelf zijn, de vlooienbaal blijft thuis
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Han S schreef:En waarom staat er een pijl op dat filter? Wie het weet mag het zeggen.
Die moet toch in de rijrichting?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geloof me, zelfs dat snappen ze niet. Net als het correct afstempellen van het onderhoudsboekje. Ook niet gelukt. Zucht.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste