ik heb een XM 2.5 turbo diesel bouwjaar januari 1996. Als ik onder de kap kijk zie ik dat de rol licht heen en weer gaat. Dat maakt ook een storend geluid. Een XM kennis adviseerde mij die rol z.s.m. te laten vervangen.
Graag zou ik vernemen wat ik daar aan kwijt ben, en wat de interval van vervanging is. Mijn XM, een fantastische auto heeft 310.000 km gereden.
Dat heen en weer is dat naar voren en naar achteren? of opzij?
In het eerste geval zou ik zeggen, dat het een verende spanrol is, meestal i.c.m. een Airco, er staat bij prijs op aanvraag
Volgens de Masterbase DVD ziet hij er zo uit voor een 2.5TD met Airco.
Voor meer info en een indicatie van de overige rollen zie http://www.carparts-cat.com/nl/pkw/parts/KEinspGenSel.asp?SID=21331112462422109&ID=21,3416,4042,0,1,1,1&NID=0,16,1901671
Het is overigens wel aanbevolen om alle rollen te vervangen, meestal zij die ook aan het eind van hun leven.
spanrol
ik heb eigenlijk één spanrol gezien maar dat kan natuurlijk niet. Hoeveel rollen zijn het.? Mijn XM heeft ook airco. De garage had het over een spanveer. Ik durf deze reparatie niet te doen i.v.m. met het afstellen van de getande snaar.
De bovenkant v.d. veer zie je zitten achter de H.D.-pomp.
De onderzijde zit vrij lastig(zit verstopt achter de steun van o.a. de H.D.-pomp. In deze steun zit een gaatje ( t.h.v. de oliedruksensor) waardoor je bij de onderste bevestiging komt( imbus).
Eerst de multiriem eraf halen en de rol goed controleren op slijtage; de bovenste bevestiging v.d. veer loshalen en kijken als de spanrol spelingsvrij heen en weer bewogen kan worden zonder zware punten.
Contoleer ook op zijdelingse speling.
Als dit allemaal goed is kun je volstaan met het v.v van de veer; deze slaat nl. uit in de bevestigingspunten, vandaar het stuiteren v.d. spanrol.
Om bij de onderste bev. punt v.d. veer te komen is het verstandig om de oliedruksensor en evt. koelwaterslang(en) op de warmtewisselaar bij het oliefilter te verwijderen. ( oliedruksensor verwijderen met een pijpsleutel )
Vergeet niet om de rest ook te controleren: o.a. multiriem en andere rol.
Je komt trouwens niet bij de getande riem tijdens deze klus.(distributie riem)
Succes!
spanrol
gisteren de XM gebracht. Ik kon hem aan het einde van de middag weer ophalen. De veer was duidelijk kapot aan het gaan. Dat zie je aan de ogen waarmee hij vastzit, het is me een raadsel maar er zat enige roest tussen het wieltje en de arm waar dat wieltje aan vast zit. Alle onderdelen maakten geen frisse indruk meer. De grote winst is dat de lelijke rammel nu uit het vooronder weg is. De rekening moet nog komen maar ik kan er wat dit onderdeel betreft weer 120.000 km tegen aan.
Zodra ik de rekening heb laat ik dat nog even weten.
ik heb de rekening gekregen. totaal; arbeid + materiaal € 488,76.
Arbeid anderhalf uur. Graag verneem ik reacties op dit bedrag.
Hoi
Pittige rekening .(maar kapot laten lopen is duurder.)
Voor prijzen kijk eens op http://www.hbase.nl
Bovendien kan ik veel onderdelen leveren voor een leuke prijs alleen nieuw.
Erik
Citroen DS 5 Sport Chic hybride
Citroen Gsa C-matic Pallas 1980 48,000 km
Flyer S Tour high Speed e-bike
waar zit je dan met je bedrijf. Ommel zegt mij niets.
Het leek mij niet zo’n pittige rekening. Iedereen die ik spreek weet mij te vertelen dat 2.5 aanmerkelijk duurder is dan 2.1.
Hoi
Geen bedrijf
Wel altijd bij Citroen gewerkt.
Sleutelen doe ik niet meer dat doet mijn ex collega.
Wel veel onderdelen voor een leuke prijs.
Ommel ligt nabij Eindhoven.
Een 2.5 d is wellicht wat duurder maar rijd ook veel beter.
Mijn ex collega vind het bere motoren die veel mooier lopen als een 2.1.
Mijn 2.5 loopt ook geweldig en vrij stil.
Citroen DS 5 Sport Chic hybride
Citroen Gsa C-matic Pallas 1980 48,000 km
Flyer S Tour high Speed e-bike