Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
voge schreef:ja toch? Heb er toch al zo’n 800km mee gereden, serieuze lekkage’s hadden al te zien moeten zijn, ook al zijn ze weggepoetst. Ook onder de auto ziet ‘t er niet echt olie achtig uit…
Edit: afgelopen donderdag een instructieboekje aangevraagd via http://www.citroen.nl , kreeg deze reactie terug:
Citroën.nl schreef:
Geachte heer Vogelenzang,
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw e-mail.
Wij hebben deze vraag vastgelegd onder referentienummer 2-36089.Ik heb voor u het instructieboekje van de Citroën Xantia aangevraagd en deze
zult u, afhankelijk van de voorraad, per post ontvangen.Dit zonder verdere kosten voor u.
Met vriendelijke groet,
Léon van Grondelle
Citroën Klantenservice
Zo, dat is nog eens een nette service zeg! Zat het boekje er toch niet meer bij dan?
instructieboekje zat er helaas niet meer bij Vond ‘t ook erg netjes!
zandvoorta schreef:Bram schreef:
Je TD moet wel s’morgens bij koude start iets hoger in toerental draaien (ong 1300 rpm), daarna zakt ie af naar rond de 850 a 900 rpm.
Mijn TD draait zowel koud als warm 800-900 tpm stationair.
1300 lijkt me echt veel te veel.
Misschien vergis ik me wel hoor, qua toerental (1300) bij koude start, WEL herinner ik me dat hij s’morgens wat sneller draaide….allebeide de TD’s trouwens.
M&M schreef:voge schreef:instructieboekje zat er helaas niet meer bij
Voor nu , altijd nog digitaal
I know, heb ‘m al uit
Evenals de publicaties en folders die daar staan!
Veel info op die site zeg!!!!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:
Misschien vergis ik me wel hoor, qua toerental (1300) bij koude start, WEL herinner ik me dat hij s’morgens wat sneller draaide….allebeide de TD’s trouwens.
Ik merk het niet bij een koude start maar kan ook zijn omdat de auto altijd in de garage staat en daarom nooit een “echte” koude start meemaakt.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Bram schreef:zandvoorta schreef:Bram schreef:
Je TD moet wel s’morgens bij koude start iets hoger in toerental draaien (ong 1300 rpm), daarna zakt ie af naar rond de 850 a 900 rpm.
Mijn TD draait zowel koud als warm 800-900 tpm stationair.
1300 lijkt me echt veel te veel.
Misschien vergis ik me wel hoor, qua toerental (1300) bij koude start, WEL herinner ik me dat hij s’morgens wat sneller draaide….allebeide de TD’s trouwens.
T’is wel normaal dat de koude motor warm iets sneller ronddraait. Daar is die koudestartregeling voor die met een kabeltje wordt aangetrokken achterop de Bosch pomp. Dat iets sneller varieert nogal eens, want het kan gewoon bijgesteld worden op de pomp. Eigenlijk maakt t ook geen bal uit, zolang de motor bij koude start maar netjes blijft lopen. Dreigt ie af te slaan, dan wordt t tijd voor actie.
Als de koudestartvoorziening die op deze foto’s lijkt te ontbreken faalt dan slaat ie met koude motor heel slecht aan met veel terugslaan en blauw/witte rook. Ik zei nu dat ie op deze Xantia 1.9 TD onbreekt, maarmee bedoel ik alleen dat het er niet op zit zoals bij mij (zie plaatje hieronder). Hier zit een handle voor op de pomp die door een ander thermostatisch elementje wordt aangetrokken. Echter, bij Serge zit dat er niet op. Mijn vermoeden is dat dit mogelijk elektronisch wordt geregeld. Iemand een idee?
Dit plaatje hieronder laat zien hoe het bij mijn bosch pomp zit. Deze is geheel mechanisch, alleen zie je wel een gasstandpotentiometer tvg EGR.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik merk het niet bij een koude start maar kan ook zijn omdat de auto altijd in de garage staat en daarom nooit een “echte” koude start meemaakt.
Idem, alleen staat die van mij wel altijd buiten, weer of geen weer.
Jeroen
toniclight schreef:Ik merk het niet bij een koude start maar kan ook zijn omdat de auto altijd in de garage staat en daarom nooit een “echte” koude start meemaakt.
Idem, alleen staat die van mij wel altijd buiten, weer of geen weer.
Jeroen
Mijne ook.. Maar start ‘ie bij jullie warm ook iets minder goed dan koud?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Mijne ook.. Maar start ‘ie bij jullie warm ook iets minder goed dan koud?
Nee.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
idd, start altijd goed alleen als ie echt heet is bv in de vakantie met caravan draait de startmotor wat langer rond maar dat is ws het intern verdampen van de diesel bij hoge temperaturen of zoiets.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:idd, start altijd goed alleen als ie echt heet is bv in de vakantie met caravan draait de startmotor wat langer rond maar dat is ws het intern verdampen van de diesel bij hoge temperaturen of zoiets.
Bij mij draait de startmotor sowieso iets langer rond dan ik bij de BX gewend was. Als ‘ie koud is hoor ik ‘m zo’n 5 keer en als ‘ie warm is een keer of 8. Toch loopt ‘ie wel meteen mooi rond na het starten dus maak ik me er geen zorgen om eigenlijk.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
ws wordt de accu wat minder waardoor het voorgloeien ook wat minder is.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
heb je dat ook wel eens gehad dan? Lijkt me toch eigenlijk dat ‘ie dan slechter moet starten als ‘ie warm is… Maar goed, als ‘t slechter wordt kan ik altijd eens een andere accu proberen natuurlijk…
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
zandvoorta schreef:Bram schreef:
Je TD moet wel s’morgens bij koude start iets hoger in toerental draaien (ong 1300 rpm), daarna zakt ie af naar rond de 850 a 900 rpm.
Mijn TD draait zowel koud als warm 800-900 tpm stationair. 1300 lijkt me echt veel te veel.
Ook mijn TD draait koud en warm circa 800-900 tpm. Ik wacht na het doven van het voorgloeilampje nog een seconde of 3. Daarna start ze vrijwel meteen. Zonder dat wachten moet de startmotor m.n. bij warme motor wat langer actief zijn. Dat was ik totaal niet gewend met de ZX: sleutel omdraaien en meteen lopen, altijd.
Patrick
btw: maagdelijk schone motorruimte als ik het zo kan bekijken.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
voge schreef:heb je dat ook wel eens gehad dan? Lijkt me toch eigenlijk dat ‘ie dan slechter moet starten als ‘ie warm is… Maar goed, als ‘t slechter wordt kan ik altijd eens een andere accu proberen natuurlijk…
Niet bij de xant maar mijn peug diesel sloeg ineens sneller aan nadat er een nieuwe accu inzat.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl