Vliegwiel e-HDI
AJTreur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 21-08-2006

Gepost: 04 juli 2020 10:54 AM

Afgelopen week mijn C3 1.6e-HDI opgehaald bij de garage. Ik was stil komen te staan vanwege de koppeling die de geest gaf. Er is een nieuwe koppelingsset geplaatst.

Na ophalen merkte ik dat optrekken in zijn 1 erg schokte. Heel langzaam laten wegkruipen (bijvoorbeeld in de file) lukt niet zonder schokken. Veel gas bijgeven verminderd het schokken, maar ja, dan moet je dus altijd snel optrekken. Daarnaast ontstaan er ook schokken bij terugschakelen naar zijn 2 (afremmen op de motor).
Dus terug naar de garage. Ook omdat ik inmiddels een fluit-/pieptoon opmerkte die verdween zodra ik de koppeling intrapte.

Leenauto meegekregen en de garage belde eind van de dag.
Meneer uw vliegwiel is waarschijnlijk defect. Wilt u dit laten vervangen, want dat is een erg dure reparatie?

Huh? Bak is toch open geweest. Is het vliegwiel dan niet gecontroleerd?

Jawel, maar alleen optisch. De monteur heeft niet kunnen zien dat het vliegwiel defect was.

Raar… hadden we het dan niet op zijn minst even over het vliegwiel moeten hebben voordat de boel weer dicht werd geschroefd?


Vandaag zal ik opnieuw contact hebben over de vraag hoe nu verder.
Ondertussen heb ik even rondgekeken naar de prijs van alleen een vliegwiel.
Weet iemand welk vliegwiel er in een C3 (2012) 1.6 E-HDI 92 PK, 5bak handgeschakeld zit?
Ik kom alleen maar exemplaren tegen voor een semi-automatische versnellingsbak.
Mijn vermoeden is dat ik de 0532T2 nodig heb. Maar klopt dat? Iemand ervaring?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr, AJ

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 juli 2020 01:58 PM
  [ # 1 ]

Vreemd verhaal. Het vliegwiel is na demontage van de bak en de koppeling eenvoudig te controleren! En, het overlijden van dat vliegwiel is een bekende klacht bij zo’n moderne diesel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 juli 2020 11:42 AM
  [ # 2 ]

Inderdaad een raar verhaal. Jij hebt een dubbelmassa vliegwiel in jouw auto, ja die zijn duur. MAAR, deze kun je vervangen door een vast vliegwiel en dat is stukken goedkoper. Controle kun je zeker visueel doen, maar bij een testrit (na montage nieuwe koppeling) zijn deze gebreken toch zeker ook geconstateerd? Hopelijk kun je tot een mooi compromis komen met je garage.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 06 juli 2020 12:53 PM
  [ # 3 ]

Volgens Sachs kun je gebreken alleen vaststellen als de koppeling open ligt, ze hadden dus gewoon beter moeten kijken/controleren.
https://www.sachsperformance.com/nl/service-sachs-stresstests-op-het-vliegwiel

Profiel  
 
AJTreur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 21-08-2006

Gepost: 07 juli 2020 05:38 PM
  [ # 4 ]

De auto is nog niet gemaakt. Ik rij nog rond in een leenauto, maar het lijkt er op dat we er uit gaan komen. Alleen nu ben ik zelf toch nog eens verder gaan informeren… Mijn C3 heeft helemaal geen DMF. Er zit een enkelmassa vliegwiel in de C3 E-Hdi. Hoe zit dat nu, enkelmassa vliegwielen gaan toch niet kapot?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 juli 2020 05:49 PM
  [ # 5 ]

Jawel, ook die gaan stuk. Het loopvlak waar de koppelingsplaat op aangrijpt raakt beschadigd of trekt krom.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 juli 2020 07:03 PM
  [ # 6 ]

Dat hebben we bij je sm ook al eens gezien…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 08 juli 2020 08:39 AM
  [ # 7 ]
AJTreur schreef:

Mijn C3 heeft helemaal geen DMF. Er zit een enkelmassa vliegwiel in de C3 E-Hdi.

Weet je dat wel zeker?? Ik heb er zelf in onderhoud en allemaal met een dubbel massa vliegwiel….. Wellicht dat deze in een eerder stadium al eens vervangen is.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
AJTreur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 21-08-2006

Gepost: 08 juli 2020 09:37 AM
  [ # 8 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook de forumregels. police

Het VIN nummer (VF7SC9HPKCA505248) resulteert steeds weer in een vast vliegwiel 0532T2.
Een vliegwiel dat nieuw bijna niet verkijgbaar is want, “gaat nooit stuk”.
Het zou dus kunnen dat ik de pech heb dat mijn C3 precies tot die 1% behoort waarbij het vliegwiel wel kapot gaat.
Maar ik twijfel steeds meer of er niet gewoon een foutje is gemaakt met het vervangen van de koppelingsset.

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 08 juli 2020 10:28 AM
  [ # 9 ]

En ze hebben er toch geen plaat (zonder veren) in gezet van een DMF??

Overigens kom ik tegen als ik zoek op 0532t2 flywheel dit tegen
‘Original Dual Mass Flywheel CITROEN PEUGEOT 1.6 HDi 0532T2’

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 08 juli 2020 10:40 AM
  [ # 10 ]

Hmm, dat zal wel een foutje ergens zijn.

Ben nu het volgende tegen gekomen

Member No: #17435
Joined: Jan 19 2011
Location: Beograd

I’m asking this since I can not find it clearly stated nowhere.
On service.citroen.com is stated:
For “DIESEL TURBO DV6TED4 FAP AND GEARBOX BE4R UNTIL RPO 11584” flywheel is “CLUTCH DUAL FLYWHEEL”, part no. 0532Q4.

For: “DIESEL TURBO DV6TED4 FAP AND GEARBOX BE4R SINCE RPO 11585” flywheel is “FLYWHEEL NEW DIAM 291 - 131 DTS”, part no. 0532T2.

Also, on drawings, those two flywheels looks quite different.

My C4P is 110HP, with FAP.

BR


BigJohnD [United Kingdom]   
Mon Apr 08 2013, 09:53am

Member No: #82
Joined: Jan 22 2007
Location: Hoylake

Thanks for sending me the VIN.

Looks like a regular flywheel on your “C4 PICASSO FAMILY SALOON 1.6 HDi 110 particle emission filter (DV6TED4) Manual gearbox 5”

You have part number “0532 T2 Flywheel”.

The Dual Mass Flywheel is part number 0532 Q4, and is identified as “Clutch Dual Flywheel”

Bron
http://c4owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?182083

Profiel  
 
AJTreur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 21-08-2006

Gepost: 12 juli 2020 03:13 PM
  [ # 11 ]

Het probleem is opgelost!
Een vast vliegwiel besteld en daarna heeft de garage de bak opnieuw open gemaakt. Met elkaar hebben we gekeken of het vliegwiel het probleem zou kunnen zijn.
De juiste set was gebruikt.
Ook het druklager inclusief de gaffel was vervangen. Het oude druklager inclusief de gaffel was volledig aan gort. Dat liet wel zien dat de koppeling echt finaal defect was geraakt.

Het zag er naar uit dat de nieuwe koppelingsplaat niet mooi aangreep op het vliegwiel. Als je goed keek leek het wel of er een glad gedeelte was ontstaan op het vliegwiel. Krom? Aangezien alle andere mogelijke oorzaken (inclusief afdichtingen) uitgesloten konden worden toch het nieuwe vliegwiel laten plaatsen.

Aan het eind van de dag bericht dat het probleem was opgelost. De auto stond klaar. Koppeling werkt inderdaad weer perfect. Geen bijgeluiden, geen trillingen. Voor de dag extra werk heb ik een sterk gereduceerd bedrag betaald. We hadden de discussie aan kunnen gaan of dit nu wel of niet zichtbaar is geweest. Misschien had de garage iets eerder kunnen benoemen dat het om een vast vliegwiel ging waar doorgaans bijna nooit problemen bij optreden. Bij een DMF had ik toch een wat nauwkeurigere inspectie verwacht. Ik heb me flink op lopen winden, maar met elkaar de bak inspecteren gaf zeker weer het vertrouwen terug.

Wat hebben we dus geleerd… Een massief vliegwiel uit een moderne diesel kan ook kapot.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook