2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
laadstroomlampje gaat niet uit
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 juni 2020 04:28 PM
  [ # 16 ]

Het lampje moet juist branden bij juist functioneren van dynamo!

Als je het nwe ISKRA schema bekijkt zie je dat het lampje wel moet branden bij goede werking, omdat via het lampje de bekrachtigingsstroom moet lopen:



Dit komt omdat je bij de ombouw naar ISKRA de ‘EXC’ aan de ‘L’ moet doorverbinden,

Er is namelijk geen aansluiting voor een waarschuwingslampje op de dynamo

Als je de auto start brandt het lampje redelijk fel maar gaat al snel flauwer branden, omdat de laadstroom omlaag wordt geregeld.

Ik bleek eens een laadprobleem te hebben (= lege accu) toen het lampje niet brandde. Snapte ik toen niet, nu wel: Het lampje bleek stuk…..

Ik had toen ook al bijna een nwe regeluit gekocht totdat ik het schema eens goed bekeek.
Een volgende keer overbrug ik het lampje wel provisorisch.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2020 08:15 PM
  [ # 17 ]

Het lampje MOET gewoon volledig doven na het starten en niet meer branden boven ca 700 toeren. Ook niet flauw. Gewoon uit bij lopende motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
maestro12
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 07-04-2020

Gepost: 23 juni 2020 08:37 PM
  [ # 18 ]

Uit de tekening blijkt dat het lampje aangaat bij contact aan en geen draaiende motor, bij draaiende motor wordt er vanaf de dynamo/regelaar zijde ook 12V aangevoerd en zal het lampje uitgaan omdat er nu van twee kanten 12v op het lampje staat en er dus geen stroom meer loopt.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 04 juli 2020 02:41 PM
  [ # 19 ]

Dat zou je verwachten, maar toen mijn lampje een keer stuk was werd er niet meer geladen en liep mijn accu leeg. Hoe zou dat dan komen?

Lampje gaat uit als D+ gelijk aan de accu/B+ spanning is.
Als mijn lampje tijdens rijden/laden flauw brandt zou er een potentiaal verschil tussen de D+ en accu/B+ moeten zijn. Oftewel de bekrachtigings spanning D+ is lager(of hoger) dan de B+ spanning. Dan zouden de laad-diodes een andere overgangsweerstand hebben als de bekrachtigings diodes en dat is niet annemelijk.

Ik moet toch eens gaan meten bij een draaiende dynamo

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 juli 2020 09:27 PM
  [ # 20 ]

Als de accu leegloopt is er een diode stuk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 14 juli 2020 04:53 PM
  [ # 21 ]

nee, het is bij mij geen geval van ‘leeglopen’, maar van ‘niet opladen’

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 14 juli 2020 05:54 PM
  [ # 22 ]
camemBert schreef:

Dat zou je verwachten, maar toen mijn lampje een keer stuk was werd er niet meer geladen en liep mijn accu leeg. Hoe zou dat dan komen?

Als het lampje kapot is werkt de hele regelaar niet meer omdat deze niet van spanning voorzien wordt. Het lampje voorziet de regelaar initieel van spanning, als de dynamo eenmaal draait wordt de regelaar door de 3 isolatiediodes voorzien van spanning.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 juli 2020 08:28 AM
  [ # 23 ]
camemBert schreef:

nee, het is bij mij geen geval van ‘leeglopen’, maar van ‘niet opladen’

Dat klopt ja, want zonder werkend lampje wordt het veld niet bekrachtigd en gaat de dynamo gewoon niet laden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook