DS-TT film: inbouw lambda gestuurde LPG regelaar
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 15 mei 2020 06:11 PM

Ik heb al vrij veel geschreven over de goedkope Poolse lambda gestuurde LPG regelaar.

Nu de complete film van DS-TT over dit onderwerp

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
mstoffie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 08-07-2010

- ID/DS ds 20 2.0
Gepost: 24 mei 2020 06:08 PM
  [ # 1 ]

Hallo Egbert, graag zou ik willen weten waar ik die Poolse Lambda kan kopen. Kan je ook precies omschrijven wel onderdelen ik precies nodig heb en welke ik het beste kan kopen.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 mei 2020 08:41 PM
  [ # 2 ]

De set die wij tonen in de film is:
https://enerma.pl/en/lambda-system/710-system-stag-2l-w-set.html

Verder heb je een smalband ( 4 draads) lambda sensor en een lasmoer voor de lambda sensor nodig.
Zelf koop ik die bij Aliexpress ( trefwoorden: zuurstof sensor en zuurstof sensor lasmoer)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 25 mei 2020 10:56 AM
  [ # 3 ]

Dankje Egbert.

Ik wil een lambda sensor in mijn vlampijp lassen voor mijn DS23 om de carburateur echt goed af te kunnen stellen. Is het dan beter een breedband lambda sensor erin te zetten? Als ik het goed begrijp is de informatie die die geeft aan je voltmeter; veel te arm, beetje te arm, goed, beetje te rijk, veel te rijk. De smalband geeft alleen; te rijk/te arm
Klopt dat?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 mei 2020 08:51 PM
  [ # 4 ]

Stef, zelf heb ik bij mijn DS cabrio dit gedaan met een smalband sensor.
Smalband heeft zeker wel een (weliswaar smal) meet gebied en daar kom je prima mee uit. Als hij 0,45 volt geeft dan zit je op Lambda=1
Nadeel van een breedbandsensor is dat je die niet gewoon kan uitlezen, daar hoort nog aardig wat elektronica bij, om hem uit te lezen. ( Een breedband is een smalband met een soort valse lucht pomp geintegreerd, de elektronica stuurt de valse lucht pomp aan, totdat de smalband sensor op het kantelpunt zit en de hoeveelheid valse lucht is de meetwaarde)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 26 mei 2020 09:43 PM
  [ # 5 ]

Mooi filmpje op een bijna nog mooiere break..! Laughing

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 02 juli 2020 11:35 AM
  [ # 6 ]

Hi Egbert, bedankt voor de uitleg! Ik heb de spullen besteld, en ga het in mijn CX inbouwen.

Een vraagje voor de plaatsing van de sensor in de uitlaat; moet de sensor afgeschermd worden van rijwind (aangezien warmte een belangrijke factor in de werking is)?

groeten, Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 juli 2020 09:14 PM
  [ # 7 ]

Vakantie gehad en CiFo niet gelezen.
Lambda sonde hoef je niet te isoleren.

Leuk dat je dit op een CX doet!
Benader mij gerust als je er niet uit komt

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 11 juli 2020 08:04 AM
  [ # 8 ]

Hi Egbert, dank je wel. Ik doe het vooral omdat het kan, net als het ombouwen en inbouwen van een 123 ontsteking. Als de resultaten qua verbruik en (evt) vermogen merkbaar zijn, ga ik het ook bij m’n ak400 toepassen Smile

Bestelling uit Polen is binnen, het wachten is nu op Ali…

Groeten, Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 11 juli 2020 08:26 AM
  [ # 9 ]

Een vraag heb ik trouwens nog; in het filmpje geef je aan dat je 2 draden naar de sensor (om deze te verwarmen), loos laat. Is dat omdat je geen directe verbinding hiervoor hebt? Ik kan me nl voorstellen dat 1 draad een spanning teruggeeft wat de temperatuur van de sensor is, op basis waarvan stroom op de andere draad de sensor kan verhitten (of niet, wanneer de sensor op temperatuur is).
Als dat idd de werking is, dan zou het toch best waardevol (en relatief eenvoudig) zijn om dat ook in deze toepassing werkend te maken?

Gr Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 13 juli 2020 10:07 PM
  [ # 10 ]

Ik ben dan Egbert wel niet maar ik weet wel waar deze twee draden voor zijn, nl precies wat je zelf al aangeeft: voorverwarmen. Als je er voor kiest ze wel te gebruiken dan sluit je ze aan op (geschakelde en gezekerde) 12V en massa. Polariteit is niet belangrijk. De draden hebben dus geen terugkoppel of meet functie.

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 13 juli 2020 11:27 PM
  [ # 11 ]

Geen meetfunctie? Staat er dan normaal altijd spanning op, of wordt dat nog op een andere manier gemeten (en geschakeld)?

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
erictollenaar
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2013

Gepost: 13 juli 2020 11:48 PM
  [ # 12 ]

Voor zover ik weet staat er gewoon permanent spanning op (bij ingeschakeld contact). Er wordt niks geregeld of gemeten

Profiel  
 
niek.beverdam
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 21-10-2007

Gepost: 28 juni 2023 04:41 PM
  [ # 13 ]

Ik wou ook dit setje gaan inbouwen maar de System STAG-L+2W / Set is niet meer leverbaar op deze site.
Weet iemand of deze nog ergens anders leverbaar is?

Alvast bedankt!:o

Citroen GSA X1
Citroen 2CV Charlston

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 juli 2023 11:31 PM
  [ # 14 ]

Ja jammer dat ze die niet meer leveren.
De volgende kom je af en toe tegen: Emmegas LPG DEG103

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook