Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, de remklauw linksvoor is ook klaar. Revisieset erin, alles brandschoon gemaakt, drie nieuwe ontluchtingsnippels erop (er was er een zo vergaan dat er geen gereedschap meer op paste, maar met wat gericht sloopwerk, een dopje 6 en een hamer ging-ie er gewoon uit), deze keer géén gedoe met leidingwerk, kortom dat is weer klaar. Van de vier zuigers was er nog één die echt wat deed, dus het was echt aan de orde om er iets aan te gaan doen.
Nu ter hoogte van de wielen alles weer lekker werkt (remt netjes recht, alles komt weer netjes vrij, geen gepiep en gejank meer, prima doseerbaar etc.) weten we ook definitief dat de hoofdremcilinder er de brui aan gegeven heeft, dus die gaat er volgende week ook nog uit. Er ligt nog een ‘Original BMW-teile’ revisiesetje voor, met een klein beetje mazzel is het daarmee in orde. En ach, dat is dan voor het eerst sinds 2007 dat er werkelijk eens iets te klussen is aan die auto. Waarbij de meeste remdelen nog gewoon originele montage anno 1974 zijn ook. Vind ik uiteindelijk gewoon niet verkeerd.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het zit niet helemaal mee: de hoofdremcilinder zit zo vol troep en roest dat-ie niet meer uit elkaar wilde. Er komt dus een nieuwe. Het postmortem op de oude (want wie is er nou helemaal de baas?) leverde op dat dat ook echt nodig is. Tegen de tijd dat deze inwendig weer netjes is moeten er forse overmaat cups in en die zijn er niet. En dan zit je nog met de doorvoerrubbers voor het vaatje etc. etc., dus niet aan beginnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, een nieuwe hoofdremcilinder ligt klaar. Eerst achter een ATE aan gezeten (want dat is de originele en nou ja, dat zou wel lekker zijn natuurlijk) maar die was niet of maar heel moeilijk leverbaar. Dus het werd er een van ABS. Daar waren de revisiesetjes van de remklauwen ook al vandaan gekomen. En net als de revisiesetjes zit er vervolgens gewoon materiaal van ATE in de doos…
Kortom, er komt alsnog netjes een origineel onderdeel in.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een nieuwe hoofdremcilinder dus.
Lekker stiekem gewoon een ATE!
Hoepla, erin…
Lekker werk met een verregaand onverknutselde 1602: zelfs de slangklemmetjes zijn nog origineel BMW
En met dat alles staat die BMW desgevraagd weer als ‘n transformatorhuisje. Een aardige klus, maar de moeite waard!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Lekker bezig Derk! Het is inderdaad lekker om te sleutelen aan auto’s die niet versleuteld zijn, maar waar met aandacht aan is gewerkt.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het scheelt dat deze BMW dan wel een keer in de originele kleur overgespoten is omdat de originele lak gewoon versleten was, maar hij is eigenlijk nooit echt uit elkaar geweest. OK, een ander blok. Geen idee waarom eigenlijk, maar waarschijnlijk omdat de oude teveel olie was gaan zuipen. Voor zover ik weet is deze auto tot ergens begin deze eeuw gewoon dagelijks gebruikt, dus er zal in de loop van de tijd (en de onhebbelijke gewoonte van deze motoren om spontaan op mengsmering te gaan lopen kennende) gerust een keer een blok van de sloop in gelegd zijn.
Verder is-ie één keer her en der kleinschalig wat uitgestukt, is het jankende differentieel vervangen door een goede gebruikte en is de versnellingsbak wegens gare synchromeshes vervangen door een goede gebruikte. Dat lijkt veel, maar eigenlijk is iedereen er dus de afgelopen 46 jaar vooral met z’n vlerken afgebleven terwijl de auto duidelijk wél z’n kilometers heeft gemaakt. De grootste klussen zijn in de afgelopen tien jaar in het kader van liefhebberij gebeurd, niet op het moment dat het een oud hok was wat met oude schoenveters aan de praat gehouden moest worden.
Eigenlijk betekent dat ook dat er zo langzamerhand eens een keer weer wat dieper op de materie moet worden ingegrepen, maar dan heb je nu wél de basis en de spullen om ‘m weer helemaal netjes en met aandacht in elkaar te zetten. Dan blijft het ook een fijne auto om te onderhouden. Maar dat komt ook wel voor elkaar, er is uiteindelijk ook niet echt wat bijzonders mee aan de hand.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik kom nog even terug op niet echt wat bijzonders. Vorige week een stuurkogelhoesje verwisseld en wat zien ik? Een gaatje wat ik niet eerder had gezien? Spatbord eraf dus…
Ja hoor, typische BMW 02-serie A-stijl rotterij. De andere kant was al eens uit elkaar gevallen geweest, nu is de linker kant ook door.
En verder dus de narigheid waar ik al een wolk van had zien hangen:
Dat is dus waar de kriksteun er op de voor een 02 volkomen normale manier uit gerot is. Hier is al eens aan gewerkt en dat maakt het wat spannender om dit netjes te herstellen. Maar het zal nu toch een keer gaan moeten…
Tja, veel anders dan de boel weer aan mekaar buurman-en-buurmannen zit er niet op. Binnenkort maar eens aan de slag dan
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Het houd je van de straat zullen we maar zeggen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
lekker een stukje lassen! Is er vervangplaatwerk te koop?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
bogaard77 schreef:Is er vervangplaatwerk te koop?
In principe wel, maar als een oplage uitverkocht is moeten er eerst weer genoeg orders staan voordat BMW de persen een keer weer aan zet. Niet helemaal de manier om op tijd klaar te zijn voor de keuring. Zo waren de motorkappen bijvoorbeeld opeens twee jaar lang niet leverbaar…
Mobile Tradition is een prachtig initiatief, maar niet op hetzelfde niveau als Mercedes.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dan maar tijdelijk dicht bakken en later de kriksteun er weer opmaken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, de moeilijkheid zit ‘m meer in de vorm van de voorkant van de drempel. Die kriksteun houdt gewoon in dat daar ter plekke de drempel dubbelwandig is met een wat dikkere binnenste wand (ik denk 1mm of zoiets, heb ik vast wel ergens in de documentatie staan). De krik zelf valt dan in een uitsparing die eronder gelast is en die je zo van een eindje profiel af kunt zagen en terugzetten. Dat is helemaal niet zo’n drama. Maar de kop van die drempel bepaalt nogal of je spatbord er fatsoenlijk op wil of niet en of de sierlijst over de drempel wel of niet wil blijven hangen. Dus dat moet eigenlijk een soort van netjes en dát is wel een geduldwerkje, zelfs in een tijdelijke vorm.
Maar goed, het is een kwestie van even kijken wat handig is. Ik heb nog niet gekeken wat er aan third party plaatwerk nog geleverd wordt, eigenlijk vooral omdat dat 20 jaar geleden ook al vreselijk slecht paste en schaars aan het worden was. Maar als je daarmee driekwart van het werk om de boel in model te krijgen al klaar hebt kan het toch een optie zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Andere kant dan ook los halen en daarvan de maten opnemen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Got kanonne hee! wat een geld:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>