Goedenavond medeforumers,
Ik heb inmiddels al meerdere verhalen op dit forum gelezen met het doel om onderstaand probleem te kunnen oplossen maar helaas tref ik niets in deze trand vandaar mij hulpvraag in een nieuw te starten topic.
Het betreft de Xantia 1.8 uit 2001 van een bevriende Citrofiel.
Staat momenteel bij een universele garage, rechtsachter heeft hij 0,0 remdruk, overige 3 wielen wel. Monteur is op de hoogte van hydrauliek systeem, oa ontluchten met draaiende motor etc etc. Er komt volgens hem echter geheel geen olie uit de leiding die op de remklauw zit.
Nu bleek er een hydrauliekleiding op het abs-blok afgeknepen te zijn. Aangezien ik dit zelf niet gedaan heb en hij er al sinds de aanschaf ca 4 jaar geleden mee gekeurd wordt, ga ik er vanuit dat dit al die tijd al zo was. De leiding is inmiddels gerepareerd maar nog steeds geen olie uit de leiding en 0,0 remdruk.
Mijn monteur weet het inmiddels ook niet meer, en ik dacht, misschien weet iemand hier waar we nog zouden kunnen zoeken…
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik zou ervan uitgaan dat die leiding niet voor niets afgeknepen is. Misschien is dat ABS-blok stuk? Je zou eigenlijk gewoon de leiding moeten volgen en kijken waar je wel en geen druk hebt.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Feije goedenavond,
Dat vermoedden rees inderdaad bij het zien van die dicht geknepen leiding. Hij is heel duidelijk vlak na het ABS verdeelblok met een tang dichtgeknepen. De sporen zijn daar dan ook duidelijk nog van zichtbaar.
Er moet wel een achterliggende reden van dat lompe knijpen zijn en morgenochtend gaat men verder met het nalopen van die betreffende leiding en/of het ABS blok zelf. Zodra daar wat meer uit is gekomen dan zal ik dat ook gelijk even hier melden daar er dan zaken uitgesloten kunnen gaan worden.
In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken en dit word morgen vervolgd.
Groeten, Wouter
C’est une voiture du ministre !
Flexibele slang op de achterarm kapot van binnen en dicht geslibt ? Dat gaat meestal heel langzaam en voor een remtest heb je maar weinig debiet nodig. De laatste jaren al meer gehoord.
Als je de gerepareerde leiding op de ABS loshaalt komt daar wel vloeistof uit. Dan zoals voorganger zegt de leiding volgen tot waar je nog druk/debiet hebt.
To err is human, not to err is divine.
Aaah ja de flex leiding bij de achteras. Bedankt die laat ik ook gelijk controleren vandaag. Het is heel goed mogelijk dat de leiding in kwestie op een ander punt ook nog geblokkeerd word.
Ik ga alles aan de garagist doorgeven en dan melden wij ons als er een mogelijke oorzaak is gevonden.
Nogmaals dank voor jullie meedenken!
C’est une voiture du ministre !
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
inderdaad han ook ik een dichtgeslibte flexleiding. Alleen bij LHM komt dat niet vaak voor. Maar waarom je dan de remleiding dicht knijpt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Leiding losmaken bij de remklauw en abs-blok en dan doorblazen: komt er lucht uit aan het andere uiteinde ? dan zit het probleem inderdaad in het abs-blok.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik ga nu ook voor een dichtzittende flexslang aangezien er een t-stuk (11) tussenzit. 7 is open maar 6 is dus blijkbaar ergens verstopt.LEFT HAND DRIVE And WITH ABS BRAKES And with/without HYDRACTIVE SUSPENSION link
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bogaard77 schreef:inderdaad han ook ik een dichtgeslibte flexleiding. Alleen bij LHM komt dat niet vaak voor. Maar waarom je dan de remleiding dicht knijpt?
Inderdaad dat vraagt ook iedereen zich in die garage af!
Maar er is inmiddels een antwoord op het probleem gekomen! Zie mijn laatste reactie…
C’est une voiture du ministre !
Inmiddels is er een hoop meer duidelijk
Men heeft de oorzaak inmiddels weten te achterhalen!
De betreffende dichtgeknepen remleiding vanuit het ABS blok naar de rechter achterrem bleek onder de wagen een hardnekkige verstopping te bevatten.
De garagist heeft tot tweemaal toe na reparatie van het dichtgeknepen stuk een druktest op de gehele leiding toegepast waarbij het de tweede maal op hoge druk gelukt is om de verstopping weg te krijgen
De Xant is inmiddels vanmorgen hierdoor alsnog bij de RDW als zijnde goedgekeurd afgemeld
Neemt niet weg dat het mysterie van het heel lomp dichtknijpen van die leiding reeds nog niet is weggenomen maar goed de voiture kan gelukkig met een verse APK op zak weer Neerlands wegen gaan verkennen.
Wij danken iedereen dan ook hartelijk voor het meedenken en voor nu tot de volgende sleuteldag
C’est une voiture du ministre !