Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hahahahha, 15 euro. En daarna vijf dagen buigen om het pas te krijgen. Been there…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat valt inderdaad goed mee.
Edit: qua prijs. Als je vanuit een min-of-meer gelijksoortige vorm kunt beginnen kan dat wel behulpzaam zijn. Het is een oversize deel, dus het past sowieso niet in een keer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb de betreffende hoek inmiddels verregaand schoon gestoken. Er is ook nog een leuke strook van de vloer en van de binnendrempel waar wat werk aan is. Dus dat betekent dat het nu eerst eens goed kijken wordt welke stukken er het eerste uit moeten én er weer in, zodat het verband & het model niet teveel uit de koets verdwijnt (waar ik bang voor ben als je alles in een keer weg zou halen). Ik zou van binnen naar buiten kunnen werken: eerst de vloer eruit en die weer aanvullen en dan de drempel van binnen naar buiten er weer in zetten. Maar van buiten naar binnen heeft ook voordelen (o.a. dat de schade aan de binnendrempel veel beter in zicht komt én dat je dan echt eerst de hoofdstructuur er weer in hebt = minimale verzwakking).
En dan kun je ook nog van boven naar beneden werken door eerst de hoger gelegen schade en de onderkant van het schutbord uit te stukken. Daarna kun je overal op meerdere manieren bij…
Ik denk dat ik eerst dat lappie schutbord er weer in zet en daarna eerst die drempel aanpak. Want uiteindelijk, en dat is erg lekker, heeft de vloer de meeste opties om gesjoemel met millimeters in weg te werken
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eerst toch maar eens bovenaan begonnen, gewoon omdat je daar gemakkelijk bij kan. Dus, ouwe zooi eruit:
Nieuwe zooi maken:
Dat vervolgens vastplakken met sneldrogende ijzerlijm:
En dan voor het buitenste strookje een herhaling van zetten:
Nou, het moet er maar mee, dus dan kan dit gedeelte in principe afgewerkt worden. Het zit er weer net zo in als uit de fabriek, dus het is wel zinvol om die overlap zo goed mogelijk tegen roest en inwateren te beschermen. Het is immers weer precies dezelfde vochtvanger geworden.
En toen dit klaar was, had ik de gasfles ook precies net schoon leeg dus daar ga ik nu eerst een nieuwe voor halen. En dan naar de onderkant…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Lekker Derk! Ondanks dat het natuurlijk een roestgevoellig karretje is, is zo’n 02 wel echt een heerlijke machine om te sturen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ach en wat heet roestgevoelig. Alles roestte in de jaren ‘70, een 02 ook niet erger dan wat dan ook anders. En een 02 valt nog op te knappen, daar waar bijvoorbeeld een M-B W115 her en der constructies bevat waar je echt geen reparatieplaatjes voor wilt maken…
Maar dat een 02 na gedane arbeid beloont met zulk heerlijk stuurgedrag is wel een heel lekkere bonus. Zoiets knap je met plezier op!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het schoot me overigens te binnen dat ik nog wel een paar mooie stukken redelijk stevig plaatwerk heb staan om die kriksteun mee op te bouwen: er zit nog wel wat aan het lijk van de DSuper die ik gesloopt heb en nog steeds weg moet gooien… Morgen maar eerst eens een paar stukken uit dat ding villen. Zit er straks tenminste ook nog wat Citroën-spul in die ouwe Bimmer
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Verder aanklooien met dorpels, kriksteunen en een lappie vloer/schutbord…
Stukje iets zwaardere plaat uit de DS gevild:
Dat geeft een boel schoonmaakwerk
Maar als je het slim gebruikt krijg je wel de goeie profieltjes cadeau:
Een hoop ranzig gedoe en wat vulstukjes later zit de binnenkant van de dorpel er weer in…
Krek zo met de steunplaat in de drempel ten bate van de kriksteun:
En de lelijke kant, want daar is het vreselijk k*twerk om de boel glad te slijpen en er komt toch een enorme hoop ontdreuning etc. over:
Edit voor de duidelijkheid: de vloer moet er dus nog tot voor aan toe uit. Dit is een oude APK-noodmaatregel.
‘t Is te zien dat er nog een mooi lapje vloer uit moet ook, maar de volgende fase wordt eerst om de buitenkant van de dorpel en de onderkant van de A-stijl er weer in te zetten. Da’s namelijk nog wel even modelbouwen. De vloer is daarna weer een eitje, met als bonusmazzel dat de laslip aan de bovenkant hoort en je dus in de auto kunt zitten lassen in plaats van eronder.
O, en de kriksteun heb ik er ook alweer onder gebakken. Daar komt de huid van de dorpel dan weer doorgelast omheen. Dan kan ik er verder ook niet veel bijzonders meer mee doen om daar de sterkte weer een beetje in te krijgen. Je zou er nog een schetsplaatje in kunnen zetten eventueel, maar dan wordt tectyleren weer een dingetje qua mikken met de sonde. We’ll see…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dorpelhoek zit er weer in. Klinkt ook weer lekker massief
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Lekker bezig Derk,.......
Behandel je de binnenzijde [ holle ruimte ] ook nog ergens mee ?
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Jazeker. De hele binnenkant wordt weer uitgebreid tegen roest behandeld. Dat is ook verder niet moeilijk, want de toegangsgaten die de fabriek heeft achtergelaten heb ik intact gehouden. Er zijn eerder ook tectylgaatjes geboord, dus dat kan waar nodig ook opnieuw. Alle naden worden nog in de strijkkit gezet en dan mag de buitenkant in de anti-steenslag enz. en binnenin hetzelfde maar dan met nog een paar tegeltjes ontdreuningsmateriaal erover. Ik zag ook dat de dorpels inmiddels sowieso wel aan hun herhalingsbeurt toe zijn, dus dat komt allemaal weer mooi op de goede manier samen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
D’r uit:
D’r weer in:
Zo’n vloertje leggen is een hele sport op deze manier. Het originele paneel is hol geperst en als je dat zo diagonaal doorsnijdt komt de spanning eruit en gaat de overgebleven rand volledig z’n eigen weg qua locatie. Daarna was er al eens een noodreparatie op gelast, gaat ‘t spul ook nog lekker trekken. Dus heb ik de vloerplaat in het werk op z’n plek moeten dwingen. Daar zit dus alsnog een piepklein overlapje, zodat je ergens op afsteunen kunt. Als het mooier moet en dan ook nog met mijn skill-level, dan moet er eigenlijk gewoon een nieuwe vloersectie in. Maar dat doen we dus lekker niet, want het grootste deel van de vloer is nog origineel en prima en de boel was in de praktijk ook wel redelijk weer op elkaar aan te werken. Het hangt er lekker degelijk in en de naad is van boven en van beneden goed volgepropt met strijkkit. Als je dan ziet dat de oude reparatie alleen van onder afgestreken was met Polymax (puur tegen natte voeten) en dat ook 14 jaar heeft volgehouden durf ik er wel van op aan dat dit de eerste jaar of wat wel weer hangt.
Zo gesteld lijkt de oude reparatie misschien nog wel extra liefdeloos, maar aan de andere kant: het was toen eigenlijk niet eens de bedoeling om dat zo lang zo te laten. Bovendien stond deze auto destijds min of meer sloop- cq. donorklaar en was ‘t met die rappe lasklus van toen toch haalbaar om ‘m door de APK te krijgen. Dus uiteindelijk bestaat deze 1602 nog dankzij die vrij lompe reparatie. Die nu door een iets minder lompe vervangen is. FWIW…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Word wel weer wat, hoor.
Ik zal de volgende keer als ik aan het Zijlvest lig eens op de deur bonzen, want ik denk te weten waar je woont.
Heb dat groene monster altijd een leuke auto gevonden. Nog steeds, trouwens.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110