Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Damn, nog niet gevonden. En vanochtend ook de bobine gecheckt: geen 12V te bekennen meer bij ingeschakeld contact.
Ook staat er bij zekering 1 geen 12V (niet op rechterpootje en niet op linkerpootje).
Heb gisteren nog geen stekker daadwerkelijk los gehad, maar toch is er nu blijkbaar een verbinding verbroken ergens tussen contactslot en verbruikers. Weet alleen niet welke dat zou moeten zijn. De schema’s die ik heb laten vanaf contactslot alles in 1 bundel gaan zonder specificatie welke kleur draad wat doet…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
is het contactslot zelf nog ok? de contactjes kunnen slecht worden
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Daar zit ik onderhand wel aan te denken ja, Rinus.
Lijkt me alleen wel heullll toevallig: ik rommel achter het dash om een geschakelde 12v te vinden en spontaan begeeft het contactslot ‘t?? Zit toch nog meer op het spoor van een los contact of een draadbreuk ergens. Maar: als iemand in regio Eindhoven een goed werkend GSA-contactslot (zelfde als GS, BX, VISA, CX gok ik???)... graag! Dan kan ik dit uitsluiten.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
GELUKT!
Met de Olyslager inderdaad erbij gezien dat in de stekker van het contactslot pin 1 de constante 12V (vanaf accu via startmotor) en pin 8 de nul vanaf daar moet zijn. Stond dus 0,0V tussen die polen
Terug naar motorruimte, de stekkers komende vanaf de accu en schoongemaakt en ook die op de startmotor (met +pool van accu uiteraard).
Aansluiten, contactslot ook. Even startmotor proberen: oeps slaat zelfs bijna aan. Heyyyy maar dan hebben we weer vonk/bobine! En ja hoor, blower en achterruitverwarming werken ook weer.
Weer naar motorruim: de witte stekker met blauwe draden bewegen resulteert in een sporadisch haperende blower. Aha! Stekkers opengemaakt, alles goed schoongemaakt en weer in elkaar: geen hapering meer te merken.
Dank voor het meedenken allemaal!
Nu de aftak aanleggen (via club: handig met AMP-aftak een schakeldraad voor relais te maken vanaf de geschakelde +12V op de draaiweerstand van de dashboardverlichting).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Om dit in de toekomst te voorkomen…....de stekkers weer monteren met een dikke dot zuurvrije vaseline erin. Heb je nooit meer problemen.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Uiteraard Dirk. Frappant: dat zat ook al in de stekker die ik open maakte. Maar zat iets fysiek scheef/losjes, dan helpt vaseline ook niet meer
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
dirkvdmei schreef:Om dit in de toekomst te voorkomen…....de stekkers weer monteren met een dikke dot zuurvrije vaseline erin. Heb je nooit meer problemen.
Ik heb liever een schone stekker. In vet komt stof, het wordt hard, je moet het eigenlijk schoonmaken iedere keer dat je het los haalt… Een goede verbinding heeft geen baat bij vet.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Uit eigen ervaring weet ik dat vaseline zeer goed beschermt. Het voorkomt dat het contact door vocht en vuil gaat corroderen, op portierschakelaars gebruik ik het bijv. altijd, en dat helpt echt enorm. Het geleidt ook dus het helpt ook een groter contactopppervlak te vormen. Het evt. vuil wat er in blijft zitten deert dan ook niet meer. Bewegende contacten schuren vaak het oppervlak steeds weer schoon, maar dat is vaak niet genoeg. Dat auto’s af fabriek dit niet hebben heeft alleen maar een economische reden.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Juist het vocht weghouden bij de stekkerverbindingen is belangrijk. Daarvoor is vaseline uitermate geschikt.
Geeft bescherming voor jaren!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dus zit er gewoon weer vaseline in, inderdaad. Niet idioot veel, want dan loopt ‘t eruit en krijg je van die modderige stekkers na verloop van tijd. Gewoon een beetje op de contacten that’s it.
Nu de middenconsole loshalen om de schakeldraad naar aansteker en radio te leggen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo.
Weer veilig terug van een zo Corona-proof mogelijke vakantie: een rustige gîte-de-France, in de Auvergne, tussen de hooivelden en Salers koeien.
De GSA X1 heeft zich weer een heerlijke gezinsauto getoond: zelfs nu de kinderen pubers van 1.75+ zijn (en hun kleren dus ook steeds meer ruimte innemen). Alle bagage netjes onder de hoedenplank, muziek aan op de péage en rollen maar. Vooral de bergweggetjes blijven natuurlijk leuk: de korte 5-bak van de X1 zorgt voor een mooie toerenverdeling. Het lage gewicht is wel het leukst op de ritjes in mijn eentje naar de bakker - gooien en smijten met een kilo of 150-200 extra is toch echt anders. Zeker op de heen- en terugreis, met ook de bagage erbij, voelt de GSA een stukje logger aan. Wel en passant de berline over de 300.000km getoerd!
Het echte bochtenwerk was sowieso al anders: in tegenstelling tot bijvoorbeeld Schotland 2018 en drie Citron Pressés had de GSA véél meer neiging om de voorbanden flink te laten piepen. Niet echt glijden, bleef netjes in het spoor, maar met flink gillen. Bandenspanning was keurig, meermaals gecheckt. Enige verschillen:
1. Er zaten gloednieuwe XZX-banden achterop. De bijna nieuwe XZX’n die daar op zaten, zijn voorop gelegd. Wel allemaal Made in Serbia tegenwoordig, de vorige voorbanden waren nog Made in France.
2. En met het volle gewicht erin trok de GSA ook wat naar rechts. Op naar rechts bollende snelwegen op zich logisch, maar dit was te.
3. De draagarmlagers linksvoor hadden speling en zijn voor vertrek vervangen door nieuwe exemplaren. Speling was helemaal weg.
Zonder extra gewicht was dit naar rechts trekken een stuk minder merkbaar, het piepen/gillen was er dan niet minder om. Kan een tikje verkeerde uitlijning (naar rechts trekken) zó veel verschil maken in wegligging in bochten?
Daarnaast - en wellicht verbonden - zoop de X1 als een Franse wijnboer. Normaal rijden we met de ECO-en-5-bak makkelijk 1:12 zo niet beter, tot 1:14. Nu kwam ik zelfs met rustig rijden (die banden he, dwingt tot rust…) niet verder dan 1:10,5.
- Vooraf was juist de carburateur nog afgesteld (stond juist te rijk, nu keurig, ik dacht rond 1,5% CO, Lambda rond 1.0).
- Ik heb nog e.e.a. bekeken: carburateurdeksel leek ook vochtig van de benzine.
- Vlotter was niet vol benzine (niet lek), vlotterafstand nog iets terug gebogen, was 7mm i.p.v. 6,5. Maar dat hielp niet.
Kan door een slechte uitlijning (meer wrijving) al zo veel hoger verbruik ontstaan? Of moet ik dit zoeken in vlotternaald (hoe haal je die eruit!?) of iets anders? Lekkages heb ik niet kunnen ontdekken: ook met ramvolle tank waren de vulslang e.d. droog, ook het T-stuk bovenop de tank en alle leidingen.
Iemand ideeën?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En meer plaatjes…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En nog meer, incl. natte carb.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat denk je dat dat gewicht doet met het verbruik? En de hogere buitentemperatuur helpt ook niet echt…
Wat de banden made in Serbia betreft: deze worden op de nieuwste productielijnen, afkomstig van een Duitse fabrikant (uit Ulm) in de Tigar fabriek (eigendom va michelin) gemaakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat de banden betreft: het vernieuwen van de draagarmlagers kan tot gevolg hebben dat de sporing iets anders geworden is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.