Ik zou die NOS plaat niet gebruiken.
1: Als het een asbest plaat is dan is het slecht voor de gezondheid van de komende generaties. Je verstuift die asbest zeker en dat is juist de gevaarlijkste vorm. Nog even ter herinnering: Het is sinds 1991 verboden om asbesthoudend frictiemateriaal in personenauto’s toe te passen, Sinds 1993 zijn alle toepassingen verboden en sinds 2005 is het in bezit hebben of verhandelen zelfs verboden. Vanaf midden jaren 80 vindt je al asbestvrije frictiematerialen in auto’s, men wist dat het verbod er aan kwam.
2. Het kan al best zijn dat je NOS plaat al asbestvrij is: D.w.z. uit eind jaren 80 of begin jaren 90: We weten nu dat de eerste asbest vervangende materialen niet het beste waren, dus die zou ik dan daarom al niet gebruiken. Tegenwoordig is dat niet meer zo.
Eigenlijk zou dat een “no-brainer” moeten zijn, ook voor remblokken. ( Voor een asbesthoudende NOS koppakking wil ik misschien wel een uitzondering maken, die verstuif je niet…)
To err is human, not to err is divine.
Dank voor de reacties op het materiaal van de plaat, maar dat is niet helemaal waar m’n vraag over ging:
Nielsje schreef:Koppelingsplaten, hoe zit dat? Wat me opvalt is dat de veren van de onderste plaat anders zijn. De roze veren zijn wat dunner dan de veren op dezelfde plek bij de andere platen. Zal de oude NOS plaat wat soepeler pakken en minder bokken? En de stijvere veren juist wat geschikter voor een fellere respons tussen motor en aandrijflijn (‘fel’ hierbij uiteraard tussen aanhalingstekens). Ik hoor graag uw inzichten en advies welke te plaatsen.
Verder had ik ook nog deze vraag:
Nielsje schreef:
Ik heb een tijdje terug een Meillor pakkingset gescoord voor het hele blok. Is dat een beetje goed spul, of kan ik beter alsnog een Glaser proberen te vinden?
De versnellingsbak is toch niet helemaal af, de keerringen van het differentieel zijn helaas kneiterhard, een is ook gescheurd. Ik had er nog een liggen, dus we bestellen de ander wel. Verder niet echt nuttig nieuws. Er moest nog wat aan sociale activiteiten plaatsvinden, dus verder dan wat schoonmaken en de motor netjes aan de andere bok hangen ben ik niet gekomen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Dank voor de reacties op het materiaal van de plaat, maar dat is niet helemaal waar m’n vraag over ging:
Hoi Niels,
Zonder mezelf als specialist te verklaren, voor motoren met een hoger koppel gebruik je zwaardere veren.
Het lijkt me dat de NOS plaat bedoelt is voor een motor met een relatief laag koppel, misschien dat de toegepaste veren stijver zijn dan bij de valeo plaat maar ook dan is het verschil erg groot. Je moet bedenken dat een koppeling tijdens het koppelen een dynamisch systeem is waar je oscillatie (bokken) wil voorkomen, maar toch voldoende demping wil hebben tussen motor en bak om soepel te kunnen wegrijden. De keuze van de veren is hiervan belang samen met de tordering van (schuin zetten) van de ‘schoepen’ waarop het frictie materiaal is gemonteerd.
Door de verende werking van de ‘schoepen’ werkt de plaat zelf als een soort frotteur (frictie demper) terwijl de veren de eigenlijke transmissie schok moet opvangen.
‘my 2 cent’
Yep, it’s me.
Meillor: Dat was vroeger goed spul, geen slechte ervaringen mee. Maar als dat ook NOS is dan moet je wel kijken of de o-ringen en keerringen nog goed zijn.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O-ringen zou ik sowieso niet gebruiken maar ringen van Viton voor regelen via Eriks bv
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10365
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, Eriks. Daar heb ik ooit silentblocs gekocht om de triangels van mijn traction te modoficeren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
O-ringen zou ik sowieso niet gebruiken maar ringen van Viton voor regelen via Eriks bv
Zijn dat dan geen o-ringen?
Yep, it’s me.
dr.emiel schreef:
Hoi Niels,
Zonder mezelf als specialist te verklaren, voor motoren met een hoger koppel gebruik je zwaardere veren.
Het lijkt me dat de NOS plaat bedoelt is voor een motor met een relatief laag koppel, misschien dat de toegepaste veren stijver zijn dan bij de valeo plaat maar ook dan is het verschil erg groot. Je moet bedenken dat een koppeling tijdens het koppelen een dynamisch systeem is waar je oscillatie (bokken) wil voorkomen, maar toch voldoende demping wil hebben tussen motor en bak om soepel te kunnen wegrijden. De keuze van de veren is hiervan belang samen met de tordering van (schuin zetten) van de ‘schoepen’ waarop het frictie materiaal is gemonteerd.
Door de verende werking van de ‘schoepen’ werkt de plaat zelf als een soort frotteur (frictie demper) terwijl de veren de eigenlijke transmissie schok moet opvangen.‘my 2 cent’
Dank. Ja, zoiets had ik ook beredeneerd. De NOS plaat is voor een 2400, de nieuwere plaat ook, maar zal wel een vervangende plaat zijn die voor meerdere modellen geschikt is (GTi’s, 2500’s, etc.) en zal dus wat stijver zijn. Nou ben ik van plan in de nabije toekomst (net zo snel als ik uiteindelijk die vervangede bak eraan heb hangen, sinds het intiële plan ervan ) het vermogen van de 2400 te verhogen, dus wellicht doe ik er goed aan vanuit dat perspectief de nieuwere plaat te monteren.
Citroensmgz schreef:Meillor: Dat was vroeger goed spul, geen slechte ervaringen mee. Maar als dat ook NOS is dan moet je wel kijken of de o-ringen en keerringen nog goed zijn.
Ja, is een complete NOS set voor een 2400. De keerringen waren nog wel soepel, maar hier en daar wel wat vliegroest op de metalen delen. Goed controleren dus. Tja, helaas is voor een CX niet alles nieuw meer te vinden..
waterman schreef:O-ringen zou ik sowieso niet gebruiken maar ringen van Viton voor regelen via Eriks bv
Viton ringen, dat vind ik wel een goed idee! Eens kijken waar die te vinden zijn, ik heb natuurlijk geen Eriks account. M’n werkgever wel, maar even iets los bijbestellen is sinds de invoer (en strengere controle) op ons ERP systeem wat lastig..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Technirub levert ook Viton ringen.
http://www.technirub.nl
Yep, it’s me.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
destil.nl levert ook Viton o-ringen aan de particulier.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook NOS keerringen, die dus minimaal 30 jaar oud zijn, zou ik zelf NIET gebruiken. Neem de maten op en kijk wat er nieuw te koop is. Ook hier liefst viton kopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt gelijk. Gelukkig staan op keerringen 9 van de 10 keer(ringen) netjes de maten vermeld.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1289
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Als je via Eriks niet kan bestellen is brammer.nl misschien een optie voor jou. Ik heb er ook al vaker Viton keerringen en O-ringen besteld.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Nielsje schreef:
(...) ik heb natuurlijk geen Eriks account. (...)
beetje laat, maar ik heb wel een Eriks account, dus als je iets nodig hebt moet je maar even roepen
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Dank voor alle tips, daar moet zeker een nuttig adres tussen zitten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!