Goedendag allemaal,
Afgelopen maandag teruggekomen van nieuw lekkerland voor mij ongeveer 35 km. Op de heen weg geen probleem. Bij teruggaan bij stoplichten stil vallen en niet stationair willen lopen mits met half choke erop. Tevens bij invoegen met gas erop een flinke grote rookpluim. Zonder al te veel gas geven (lichtjes) thuis gekomen.Dacht eerst aan de carburateur (ds 21M carburateur) kwam echter bij het verwijderen van luchtfilter slang en carterontluchting slang allemaal uitlaat rook uit met behoorlijke druk ook. Bij olievuldop ook gestage uitlaat rook. Motor blijft verder mooi op temperatuur. Wel stationair lopen met half choke en plofjes in de uitlaat. Als ik dan in de garage een dot gas geef is er echter geen rookpluim. Cil 1,2 en 4 bougies droog zwart. Bougie cil 3 kletsnat van de olie. Bij Compressietester cil 1,2 en 4 120 op de meter. Cil 3 met moeite 60. Met behoorlijk olie erop ook eenmaal 120. Klepspeling op derde cil was goed! Waar moet ik zoeken? Koppakking, toch kleppen, zuigerveren?. Graag jullie advies voordat ik evt de kop eraf haal.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk aan zuigerveren of de zuiger zelf.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Oké maar kan dit zo plotseling gaan? Lijkt mij dat dit slijt en niet ineens er is. De compressie is echter super laag op cil 3. Als de zuigerveren gebroken zijn van die cilinder hoor je dan niets?
Lijkt me ook gebroken zuigerveren: Nee, dat hoor je niet door de rest van het motorgeluid en ja dat kan “plotseling” gebeuren: zwakke plek of slijtage en op een bepaald moment knak, het kan ook erger zijn, gescheurde zuiger, breuk in de zuigerveergroef oid.
Ik denk dat je het blok er wel mag uithalen, maar je kunt natuurlijk altijd eerst de kop lichten om te kijken wat je aantreft.
Je motor liep dus op 3 cilinders, zoals je gemerkt hebt is zelfs dat voor een niet geoefend oor niet opvallend genoeg?
To err is human, not to err is divine.
Oké verhaal wordt er niet beter op! Hij loopt echter niet heel beroerd. Met choke half uit loopt hij best stationair (wel wat versneld) en als ik gas geef pakt hij goed op. Nog een mogelijkheid dat het geen zuigerveren zijn en 2 kan ik iets doen om de diagnose zeker te hebben!
Zuigerveren is eigenlijk andere motor of motor laten reviseren. Ketsjing zeg maar. Alleen kop eraf is nog te overzien!
Laat maar eens iemand luisteren die het verschil tussen lopen op 3 en 4 cilinders nog kan horen. ( Er zijn er veel die dat niet kunnen, schaam je niet, zelfs vroeger was dat al zo). Dat zal je misschien helpe. Maar het grote verschil in compressie is tekenend alsook dat met veel olie op de zuiger je wel compressie hebt. De bougie van cilinder 3 vervangen door een droge kan ook nog wel helpen.
Maar helaas, ik kan het niet beter maken.
Wat je ook kun doen: Laat de motor lopen en trek de bougiekabel van de 3e cilinder los ( met een keukenhandschoen aan, of een lange geïsoleerde tang, dan vonkt het niet naar je toe). Als de motor dan niet slechter loopt werkt je 3e cilinder niet. i
To err is human, not to err is divine.
Top ga ik in ieder geval morgen doen.