Vervroeging netjes 14-15 graden @2000 rpm op gradenboog. Al eens geijkt met de schroevendraaier-in-cyl1-etc-methode toen ik de 123 inbouwde.
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is dat niet te vroeg? Dit zijn nokkenas graden he….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb terug zitten lezen, en volgens mij is 14 graden op de boog wat nodig is voor een DS20 blok, in mijn geval een DY3. Ik weet dat alles omtrent dit topic zeer verwarrend is, maar dacht te denken dat dit OK is…..
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Hmmmm
Ken je deze exploded views al om te kijken of alles toch goed is gemonteerd?
http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Carburettors.html
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hilko Schmitt schreef:Ik heb terug zitten lezen, en volgens mij is 14 graden op de boog wat nodig is voor een DS20 blok, in mijn geval een DY3. Ik weet dat alles omtrent dit topic zeer verwarrend is, maar dacht te denken dat dit OK is…..
Dan zit je al op 28 tot 30 graden krukas. Lijkt mij veel. Ik zou eerder aan 11 tot 13 nokkenas denken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zal nog eens een paar rondjes rijden…... Die vervroeging is vervelend, en erg verwarrend. Ik volg het WPH, maar ik lees dat die niet altijd OK is. Loopt mooi, zeker staionair. Bijna zonder choke. Anyway, trial and error! En een beetje tijd…..
Dank iig,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Net even een toertje gemaakt, en het inhouden is verdwenen. Da’s dus mooi. Trekt een stukkie beter met deze carb! Wel een nieuw probleempje: de hydraulische gasklep afslag ding dat ook het toerental verhoogt/verlaagt bij intrappen rem werkt niet. Maar eens de oude erop zetten die het altijd wel heeft gedaan.
Groeten,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Hilko, je benoemt het “hydraulische gasklep afslag ding dat *ook* het toerental verhoogt/verlaagt bij intrappen rem”. Dat is toch het ENIGE dat dat plunjertje doet? En hoe weet je dat’ie niet werkt? Ja, je toerental zakt niet, dat begrijp ik, maar hoe weet je dat het plunjertje de oorzaak is? Staat de instelschroef voor verhoogd stationair wel juist afgesteld?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Vervroeging :
Voor een DY3 blok en dus vanaf 1972, valt het gat in vliegwiel ( indien juiste vliegwiel ! ) samen BDP. Totale vervroeging is dus 14gr nokkenasgraden of 28gr krukasgraden. Die 1 of 2 graden verschil op de krukas, gaat niet uitmaken deze type motoren.
Carburateur:
Mooi dat ze zo fijn loopt.
Finale afstelling moet je ook doen met 4 gastester. Zet dat ding zo arm mogelijk in CO en je gaat zien/horen dat de motor gaat beginnen puffen. Dan draai je de CO 1/4 trg open en dan moet ie goed staan. Dan rijden en zien of de motor goed oppakt in alle omstandigheden.
Maar de truuk blijft de benadering van het regelen naar een zo arm mogelijk mengsel tot ie echt ( hoorbaar ) niet goed meer loopt. Dan stap voor stap per 1/4 slag trg rijker zetten.
De stationaire loopregeling moet echt perfect ingeregeld zijn bij deze type weber carburateurs want ze bepalen 80% van de omstandigheden in het rijden.
Je mengselschroef moet tussen 1,5 en 2,5 staan.
Bij kleiner dan 1,5 is je stationaire sproeierbezetting te groot. Bij meer dan 2,5 uitgedraaid is de stationaire sproeierbezetting te klein.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
nltecoko schreef:Hilko, je benoemt het “hydraulische gasklep afslag ding dat *ook* het toerental verhoogt/verlaagt bij intrappen rem”. Dat is toch het ENIGE dat dat plunjertje doet? En hoe weet je dat’ie niet werkt? Ja, je toerental zakt niet, dat begrijp ik, maar hoe weet je dat het plunjertje de oorzaak is? Staat de instelschroef voor verhoogd stationair wel juist afgesteld?
Hi nltecoko,
Dat ding slaat de gasklep ook dicht als je schakelt, plus verlagen van het toerental. Dacht ik. Doet -ie beide niet. Hij zat op de nieuwe oude carb, wist dus ook niet of ie goed was. Was een gokje. Nog geen tijd gehad om het om te bouwen. Verhoogd toerntal correct afgesteld.
Dank,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat ding doet niets met de gasklep.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
idd. Hij sluit of opent een kanaal waardoor er meer lucht (en benzine) naar binnen kan.
Hij doet dat alleen bij remmen.
Gelukkig wel want anders zat de bak en de rem parallel geschakeld en zou hij gaan remmen als je schakelt….
Als de gasklep niet goed staat heeft dit ding geen effect meer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Hilko, we hebben het kennelijk niet over hetzelfde onderdeel.
Jouw oorspronkelijke omschrijving van het “hydraulische gasklep afslag ding dat ook het toerental verhoogt/verlaagt bij intrappen rem” doet ons allemaal denken aan het plunjertje dat bij ingetrapte rem een extra luchtkanaaltje in de carburateur afsluit. Functie is om verlaagd toerental bij stilstand te verkrijgen, om zo de centrifugaalregelaar te helpen de koppeling vrij te houden.
Je commentaar op mijn opmerking daarover, “ding slaat de gasklep ook dicht als je schakelt, plus verlagen van het toerental” verwijst ogenschijnlijk naar het andere onderdeel aan de carburateur, de koppelingsregelaar. Die bepaalt de snelheid waarmee de koppeling weer aangrijpt als functie van de gasklepstand, en beperkt tevens het toerental tot ca. 3000 rpm tijdens het schakelen en als geen versnelling is ingeschakeld.
Dus twee apparaten, twee verschillende (sets van) functies.
Ergens op het net is de “cursus hydraulique” nog wel te vinden. Aanrader voor wie het echt wil snappen.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé