hogervp schreef:zandvoorta schreef:Bram schreef:
Je TD moet wel s’morgens bij koude start iets hoger in toerental draaien (ong 1300 rpm), daarna zakt ie af naar rond de 850 a 900 rpm.
Mijn TD draait zowel koud als warm 800-900 tpm stationair. 1300 lijkt me echt veel te veel.
Ook mijn TD draait koud en warm circa 800-900 tpm. Ik wacht na het doven van het voorgloeilampje nog een seconde of 3. Daarna start ze vrijwel meteen. Zonder dat wachten moet de startmotor m.n. bij warme motor wat langer actief zijn. Dat was ik totaal niet gewend met de ZX: sleutel omdraaien en meteen lopen, altijd.
Patrickbtw: maagdelijk schone motorruimte als ik het zo kan bekijken.
Dus dat ‘ie warm wat langer rond moet gaan is bij jou ook zo.. Daarna loopt ‘ie wel direct mooi rond, ik vind ‘t dus niet zo’n ramp. Ik kan inderdaad ook eens proberen om na ‘t gloeien nog eventjes te wachten. Bij mijn BX ging ‘t ook net wat vlotter allemaal, startte altijd precies hetzelfde…
Motorruimte ziet er inderdaad netjes uit, alleen wat lekkage bij die ene verstuiver..
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
voge schreef:
Dus dat ‘ie warm wat langer rond moet gaan is bij jou ook zo.. Daarna loopt ‘ie wel direct mooi rond.
Yep, meteen mooi rond. Bijna zonder nagelen zelfs! Ook toen het behoorlijk vroor. Alleen als het heel vochtig weer is dan hoor je een seconde of vijf de riemen wat piepen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ben ‘t net even gaan proberen, start inderdaad beter als je nadat ‘t lampje uit is nog een seconde of 4 wacht…
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
voge schreef:Ben ‘t net even gaan proberen, start inderdaad beter als je nadat ‘t lampje uit is nog een seconde of 4 wacht…
En ik had deze tip uiteraard op het forum gelezen. Van Bram geloof ik!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
tsja, met zoveel dieselervaring ga je wel eens wat uitproberen hè..
Heb ‘t net ook bij de buren gevraagd maar zou je de wieldoppen waarvan ik eerder in dit draadje aangaf dat ik ze wel mooi vond ook bij de dealer kunnen bestellen? Het gaat dan om deze doppen:
LM velgen hoef ik niet…
hogervp schreef:voge schreef:Ben ‘t net even gaan proberen, start inderdaad beter als je nadat ‘t lampje uit is nog een seconde of 4 wacht…
En ik had deze tip uiteraard op het forum gelezen. Van Bram geloof ik!
Patrick
Klopt ja .....je gloeit als het ware wat langer door, als je niet meteen start zodra het gele lampje uit gaat.
Nog beter is, om te wachten tot je een tik onder de motorkap hoort (zie je ook aan de andere controlelampjes op je dash, die dan iets feller gaan branden) ...dan METEEN opnieuw voorgloeien en dan starten.
Bij wat oudere diesels werkt dat (meestal) perfect en loopt de motor meteen mooi rond….tenzij je last hebt van valse lucht aanzuiging in de dieselleiding…of het knijpballetje niet helemaal jofel meer is, wat ook een kwaal van de 1905-TD motor is (Xantia, ZX, Xsara)....dan kun je voorgloeien tot je een ons weegt. ops:
Ik ben daar de afgelopen 14 jaar zelf achtergekomen, vooral omdat je bij een BX TZD (turbo) die gloeirelais-tik goed kunt horen.
voge schreef:Heb ‘t net ook bij de buren gevraagd maar zou je de wieldoppen waarvan ik eerder in dit draadje aangaf dat ik ze wel mooi vond ook bij de dealer kunnen bestellen? Het gaat dan om deze doppen:
LM velgen hoef ik niet…
Je wil ze wel niet, maar op marktplaats zag ik deze staan. Niet duur en lijken wel heel erg op die doppen….
Xsara_Coupe
geen velgen voor mij hoor! Doppen vind ik veel handiger, die kan je nog eens weggooien als je er een kras op rijdt..
Maar met dat gloeien ga ik vast nog wel eens wat uittesten hoor Bram! Hij start alleen niet zo slecht dat ik 3 keer voor ga gloeien ofzo, dat is wat overdreven gelukkig…
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Bram schreef:hogervp schreef:
En ik had deze tip uiteraard op het forum gelezen. Van Bram geloof ik!
PatrickKlopt ja .....je gloeit als het ware wat langer door, als je niet meteen start zodra het gele lampje uit gaat.
Nog beter is, om te wachten tot je een tik onder de motorkap hoort (zie je ook aan de andere controlelampjes op je dash, die dan iets feller gaan branden) ...dan METEEN opnieuw voorgloeien en dan starten.Bij wat oudere diesels werkt dat (meestal) perfect en loopt de motor meteen mooi rond….tenzij je last hebt van valse lucht aanzuiging in de dieselleiding…of het knijpballetje niet helemaal jofel meer is, wat ook een kwaal van de 1905-TD motor is (Xantia, ZX, Xsara)....dan kun je voorgloeien tot je een ons weegt. ops:
Ik ben daar de afgelopen 14 jaar zelf achtergekomen, vooral omdat je bij een BX TZD (turbo) die gloeirelais-tik goed kunt horen.
En ik maar luisteren…..maar die “kreng” van een Xantia is zo goed geïsoleerd, ik hoor noppes nada. Moet ik ws eerst het raam open zetten??
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 01-08-2003
- Méhari 6
- Méhari E-Mehari
- CX 22 TRS
- 2CV Transat
voge schreef:Heb ‘t net ook bij de buren gevraagd maar zou je de wieldoppen waarvan ik eerder in dit draadje aangaf dat ik ze wel mooi vond ook bij de dealer kunnen bestellen? Het gaat dan om deze doppen:
Ja die wieldoppen kun je gewoon bij de dealert bestellen,
persoonlijk vind ik deze Xantia wieldoppen mooier:
foto
E-Mehari 2017
Mehari 1971
2CV6 Transat 1985
CX 22 TRS 1986
Deuren van slot, motorkap open, contact aan, code intikken, raam open, luisteren naar tik, starten, raam dicht, motorkap dicht, zitten en rijden..
Heerlijk simpel, zo’n Xant…
voge schreef:Deuren van slot, motorkap open, contact aan, code intikken, raam open, luisteren naar tik, starten, raam dicht, motorkap dicht, zitten en rijden..
Heerlijk simpel, zo’n Xant…
:schater
Maar zoals ik al zei (Patrick).....bij de Xantia kun je beter je controlelampjes in de gaten blijven houden (en radio & kachelfan wel uit natuurlijk ).
Inderdaad is de Xantia beter geisoleerd dan een BX.
Meestal gloeien ze nog een seconde of 6 door, NADAT het gele lampje uit gegaan is…..als je dan meteen de contactsleutel terugdraait en opnieuw voorgloeit tot het gele lampje weer uitgaat en DAN starten, dan zit je wel goed.
Overigens hebben we een tijdje geleden nog een discussie gehad over het NAgloeien…..dat schijnen ze ook nog een X-aantal seconden te doen.
Richard schreef:voge schreef:Heb ‘t net ook bij de buren gevraagd maar zou je de wieldoppen waarvan ik eerder in dit draadje aangaf dat ik ze wel mooi vond ook bij de dealer kunnen bestellen? Het gaat dan om deze doppen:
Ja die wieldoppen kun je gewoon bij de dealert bestellen,
persoonlijk vind ik deze Xantia wieldoppen mooier:
foto
smaken verschillen, hoewel ik die wieldoppen ook wel mooi vind. In ieder geval allemaal beter dan mijn wieldoppen..
Maar goed, ik zal ‘t volgende maand ofzo (als er weer geld is ) maar eens gaan vragen…
Bram schreef:voge schreef:Deuren van slot, motorkap open, contact aan, code intikken, raam open, luisteren naar tik, starten, raam dicht, motorkap dicht, zitten en rijden..
Heerlijk simpel, zo’n Xant…
:schater
Maar zoals ik al zei (Patrick).....bij de Xantia kun je beter je controlelampjes in de gaten blijven houden (en radio & kachelfan wel uit natuurlijk ).
Inderdaad is de Xantia beter geisoleerd dan een BX.Meestal gloeien ze nog een seconde of 6 door, NADAT het gele lampje uit gegaan is…..als je dan meteen de contactsleutel terugdraait en opnieuw voorgloeit tot het gele lampje weer uitgaat en DAN starten, dan zit je wel goed.
Overigens hebben we een tijdje geleden nog een discussie gehad over het NAgloeien…..dat schijnen ze ook nog een X-aantal seconden te doen.
Komt goed, starten doet ‘ie wel hoor
Maar dat nagloeien, is dat niet juist het gloeien nadat ‘t lampje uit is? Of is dat nog een minuutje nagloeien om ‘t nagelen tegen te gaan? Schijnen de HDi’s veel sterker te doen…