Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
maartens schreef:Hier wordt aangegeven dat je inderdaad ook mag opkrikken op andere punten dan de kriksteunen
Samengevat, de originele krik onder de krikpunten A en A1.
En de tweekolommer onder D en A1.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als die 60 kilo het grote verschil maken ben je echt gevaarlijk bezig, je hebt wel 1300 kg of meer hangen.
Daarnaast is z’n brug ook niet echt gemaakt om asymmetrisch belast te worden. Dat staat vaak ook nog eens de gebruiksaanwijzing. Vandaar mijn nog niet beantwoorde vraag: Lange armen naar voren ? Inherent gevaarlijk. Die bruggen zijn gemaakt om de korte armen het meeste gewicht te laten dragen.
De tekening laat het ook zien: De langere arm bij A1 en de kortere arm bij D.
To err is human, not to err is divine.
Waarom is krikpunt A eigenlijk gemaakt? Al tijdens het ontwerp kom je erachter dat verder naar voren wenselijk is. Waarom is dat nooit doorgevoerd? Of, is er een reden waarom krikpunt A op die plek wel wenselijk is?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Krik punt a is gemaakt voor bandenwissel.
De rest van de stevige punten bv voor las werkzaamheden of als de dorpel/krikpunt instabiel is /wordt.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En dit waren tevens de punten voor de fabriek/assemblage aan de punten A zaten vier armen waar de carroserie aan hing tijdens de productie
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
A is inderdaad het kwikpunt voor de pandwissel. Je mah ervan uitgaan dat dat ongeveer het massamiddelpunt is ! Dat zou je dus ongeveer ter hoogte van de palen van de brug moeten hebben.
To err is human, not to err is divine.
Ja, ik weet ook wel dat punt A voor de bandwissel is. Maar als punt A zo gevaarlijk is, waarom is de kriksteun dan niet standaard gemaakt op A1? Voor een lekke banden wissel is het helemaal niet nodig om het krikpunt in het massamiddelpunt te hebben: hoe vaak rij je nou twee banden tegelijk lek én heb je die reserve banden bij je?
En dit waren tevens de punten voor de fabriek/assemblage aan de punten A zaten vier armen waar de carroserie aan hing tijdens de productie
Dit kan ik wel begrijpen. Maar ook dat punt had men eenvoudig kunnen aanpassen om potentiële gevaarlijke situaties buiten de fabriek kunnen vermijden. Ik vind het gewoon een ontwerpfout.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Simpel: Je hebt met 1 krikpunt aan elke kant de auto goed onder controle en het chassis flext niet, dan kun je voor of achter wisselen. Een CX is in vergelijking met moderne auto’s nog lang niet zo stijf. Een hydraulische citroen komt ook ver uit de vering dus moet je hem relatief hoog opkrikken voor een bandenwissel.
Veel plezier met je brug en garage !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nielsje schreef:Ik vind het gewoon een ontwerpfout.
De hele cx zat vol met ontwerpfouten Niels. Sommige zijn nooit opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij het verwisselen van de zomer- en winterbanden vind ik het wel handig, dat krikpunt voor zo ongeveer in het zwaartepunt. De DS had dat ook. In een keer omhoog en beide wielen aan een zijde komen los van de grond. Dat lukt zelfs met een Prestige. Eigenlijk is het achterste krikpunt overbodig ...
En ontwerpfout: het werkt dus prima waarvoor het bedoeld is, nl als kriksteun. Dat die kriksteun voor andere doeleinden niet geschikt is, tja.
waterman schreef:Nielsje schreef:Ik vind het gewoon een ontwerpfout.
De hele cx zat vol met ontwerpfouten Niels. Sommige zijn nooit opgelost.
I know.. Eigenlijk is het wonderbaarlijk dat ze 1.2 miljoen van die dingen hebben gemaakt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Nielsje schreef:Ik vind het gewoon een ontwerpfout.
De hele cx zat vol met ontwerpfouten Niels. Sommige zijn nooit opgelost.
Dan ben ik wel benieuwd welke nog meer…
Behalve dat het stuur niet in het “midden"zit
Kan ik ze zo niet opnoemem
(Ik vind het natuurlijk ook een geweldige auto)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het stuur staat niet recht voor de bestuurder maar er ietsje naast….
De deur knak..
Olie filter wissel is drama.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Pedalen staan ook niet recht voor de stoel zo uit m’n hoofd. Bepaalde plaatwerkdelen zijn zo gecontrueerd dat het wel moet gaan roesten (bijvoorbeeld bij de achterste zijruitjes). Afwateringsgeultjes bij de raamhoeken voor zitten niet op de juiste plek. Ventilatie is ook nooit goed geworden.
Leuk onderwerp eigenlijk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!