Goedemiddag,
Ik heb een vraag over de C 3 air cross, regelmatig heb ik een probleem met het schakelen in zijn achteruit.
Nu is mijn vraag of er meer mensen zijn met dezelfde klacht.
Er wordt door de dealer gezegd dat de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd is en dat daardoor er regelmatig het probleem optreedt.
Het begon na een half jaar ongeveer, mij is gezegd dat het om een product eigenschap gaat.
Maar naar mijn idee zouden dan een heleboel c3 air cross auto’s het moeten hebben.
Auto nieuw gekocht in mei 2019 type C3 air cross Pure Tech 82 Feel.
vriendelijke groet, Peter Blanken
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
PH1952 schreef:Er wordt door de dealer gezegd dat de achteruitversnelling niet gesynchroniseerd is.
Naar mijn weten is de achteruit nooit gesynchroniseerd.
Als die niet direct wil inschakelen, in N zetten en koppelingspedaal even laten opkomen en daarna weer intrappen.
Hierdoor is de primaire as van de bak even verdraaid, waardoor de tandwielen anders staan en lukt het inschakelen eigenlijk altijd wel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
@ moderator
Dit topic hoort thuis in het C3-deel, gaarne even verplaatsen. Bvd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Goedemorgen Peter
Ik ken dit niet als specifiek probleem van deze versnellingsbak.
Dan zouden er al meer klachten vermeld zijn.
Naar mijn weten is de achteruit nooit gesynchroniseerd.
De reden hiertoe is het feit dat deze versnelling nooit rijdend ingeschakeld
wordt, maar altijd vanuit stilstand.
Als die niet direct wil inschakelen, in N zetten en koppelingspedaal even
laten opkomen en daarna weer intrappen.
Hierdoor is de primaire as van de bak even verdraaid, waardoor de tandwielen
anders staan en lukt het inschakelen eigenlijk altijd wel.
In het verleden waren er zelfs bakken waarbij ook de 1 zonder synchromesh
was, bijvoorbeeld bij de 2CV.
Zelf heb ik in de jaren 80 nog trekkers en ook een vrachtwagen gereden,
waarbij elke versnelling ongesynchroniseerd was.
Op- en afschakelen diende te gebeuren m.b.v. het zogenoemde “dubbel
clutchen”.
Je zou de dealer nog even kunnen vragen te kijken naar de juiste afstelling
van het bedieningsmechanisme van de bak.
Gr. René
Is dit bij alle Citroëns c3 air cross met een 5 versnellingsbak.
Het is namelijk heel erg vervelend.
Het is volgens de dealer namelijk een product eigenschap.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bijzonder dat je mijn reactie via PM hier zelf weer plaatst.
Dan had je jouw vraag toch ook gewoon hier in dit topic kunnen stellen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Daar zit toch echt een MA5 in, dat is de standaard 5-bak van alle PSA auto’s in sinds enkele jaren. Daarvan zijn er al honderd-duizenden gemaakt. Ik hoor niks bij de andere modellen dat er problemen zijn: De “synchro” van de achteruit heet volgens PSA “slow down”, dat is geen echte synchro maar een schakelvertraging.
De Opel Grandland X is technisch hetzelfde: Daar klagen de gebruikers dat hij na het starten van de motor niet prettig in de achteruit wil, maar de oplossing is blijkbaar eerst in de 1 zetten en dan in de achteruit. Ik denk dat het hem toch voor een gedeelte in de instelling van de schakeling zit, maar je moet blijkbaar ook geduld hebben met de bak.
To err is human, not to err is divine.
Net weer bij de garage geweest, ik moet dit gewoon accepteren als product eigenschap.
Iedere auto waar ik ooit voor langere tijd in gereden heb heeft dit, ongeacht het merk.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Auto was een half jaar oud dat de klachten begonnen.
De Volkswagen Up die ik ooit met 5km op de teller bij de dealer ophaalde had het direct al.
Ik heb er in mijn 16 jaar oude C4 ook af en toe last van, maar soms ook weken lang niet.
De tandwielen voor de achteruit doen letterlijk dit
Tandwiel: | |
Tandwiel: | |
FF in z’n vrij zetten, 1x koppelen en dan weer in de achteruit, dan draait het tandwiel van de ingaande as iets en krijg je dit
Tandwiel: | |
Tandwiel: | |
En dan kunnen de tanden dus wel in elkaar schuiven
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon