Ik heb 160 euro voor een set betaald L+R, goed gereviseerd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Herverpaljassen deel zoveel.
Het licht in het dashboardkastje was redelijk onbetrouwbaar geworden. Dat wil zeggen: het bleef af en toe branden of ging spontaan aan. Op zich niet zo erg, het klepje kiert genoeg om dat normaal gesproken op tijd in de gaten te hebben. Het lampje schijnt er aan alle kanten omheen. Het onbetrouwbaar uit gaan kwam vooral omdat de unit vrij los in het kastje hing. Dat is immers van geperst papier gemaakt, en dus was dat gat was enigszins ruim geworden.
Nou kwam ik erachter (of eigenlijk wist ik dat ergens wel maar ik had er nooit bij stilgestaan) dat het kastje van een Pallas van plastic is en dat daarin dat lampje eigenlijk geen mogelijkheid krijgt om het gat uit te leuteren. Dat was dus een mooie reden om het originele kastje van deze auto alsnog op te knappen. Toen het dashboard in elkaar ging heb ik het kastje uit de sloper gebruikt omdat die wel zo netjes was en het oude wel veel werk nodig leek te hebben. Nu is dat alsnog gebeurd.
Het kastje zit er nu in. Da’s even een werkje omdat het dashboard dan van z’n plek moet, maar goed, dat is bij een DS niet zo’n groot avontuur. Het Pallas kastje is ook groter qua inhoud en dat heeft ook z’n voordelen. En nu alles weer strak op z’n plek zit en strak sluit gaat het licht ook weer betrouwbaar uit in dat kastje. Da’s ook wel heel lekker eigenlijk. En nou ja, er is weer een stukje van de originele Pallas-uitrusting aan de auto toegevoegd. Dat is ook wel weer mooi meegenomen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Aha! Pallas/ niet-Pallas verklaart het verschil tussen beide typen kastjes dus. Ik had hier en paar dashboards in de garage liggen en vroeg me af waarom er en papieren en plastieken zijn.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die van plastic zijn ook groter/dieper. Kan handig zijn. Maar als ik me niet vergis gebruik jij die ruimte voor de radio, dus dat is dan een dingetje.
Edit: [nerd]en dan zijn er voor het derde dashboard uiteindelijk drie types dashboardkastjes: het eerste met een beige-achtige binnenkant, dat hoort bij een niet-afsluitbaar klepje (rechthoekig greepje), het tweede met een zwarte binnenkant vanaf dacht ik modeljaar ‘72 (tegelijk met inliggende deurgrepen) met een rond greepje en afsluitbaar en het derde type is dan het Pallas kastje van plastic en dieper dan normaal maar met dezelfde afsluitbare klep als op de andere modellen. En als ik me niet vergis zitten de gaten van de vanger van het eerste type ook weer iets anders dan van het latere type, maar dat is bij de papieren versies niet erg van invloed op de uitwisselbaarheid natuurlijk.[/nerd]
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Kijk, weer wat geleerd…. Je hebt mijn topic minutieus gevolgd blijkt…ik heb dus inderdaad gekozen voor het papieren kastje…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het KM-telwerk in de snelheidsmeter is ermee opgehouden. ‘t Ding ging al een tijdje steeds moeilijker doen, maar nu is het dan echt over. Het telwerk loopt erg zwaar, ook bij het terugstellen van de dagteller. Geen idee wat er precies mee aan de hand is, misschien kom ik daar nog eens achter, maar voor nu zit er een andere snelheidsmeter in. Zal ‘t mij benieuwen of die een aanvaardbare afwijking heeft, want dat is dan eerst weer even afwachten. Maar dat merken we snel genoeg: ofwel het ding wijkt heel duidelijk veel af, ofwel er komt vanzelf een ijkingsrapport met nota van het CJIB
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ha ha. Dure check. Eeh je telefoon met gps gebruiken?
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
TomTom kan ook. Mijn telefoon heeft geen GPS
Maar inmiddels heb ik ‘t langs een paar van die gratis signaleringspalen uitgeprobeerd. De teller die er nu in zit liegt zelfs minder dan de vorige. ‘t Is er dus op alle fronten beter van geworden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tijdens het schorsen van de TurboD kwam ik het weer tegen: de als onlogisch geregistreerde tellerstand van de DS. Logisch natuurlijk, want hij was over de nul gekomen sinds de vorige APK (de vervangende teller had per ongeluk overigens ongeveer dezelfde stand als de vorige, dat is helemaal geen issue). Ik had er wel een brief van gekregen, maar ik had me er nog even niet aan gestoord omdat het voor mij en voor de meeste liefhebbers immers volstrekt logisch is dat die stand niet logisch is. Maar als je in het register gaat kijken staat het daar zo vingerwijzend & foei op ONLOGISCH, dus toch maar even virtueel een verzoekje over de Veendamse schutting gemikt om de stand met 100.000 kilometer op te krikken. Fotootje van de teller erbij om te laten zien dat-ie na 99.999 weer 00.000 aangeeft en dan rustig afwachten.
Zojuist bericht in de mail: er wordt voortaan geen oordeel meer over de tellerstand gegeven omdat de teller zijn maximum gepasseerd is. Pijnloos, kostenloos en vlot weer in orde dus. En bovendien over twee jaar bij de APK niet opnieuw van dat gedoe. Doen ze best goed!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, de hoeveelheid death wobble en/of wheel hop bij het remmen wordt nu zodanig dat ik er weer eens geen lol aan heb om met die DS te rijden (omdat je continu zit uit te vogelen hoe je zo veel mogelijk voorkomt dat ‘t ding van die bokkensprongen gaat maken als je remt).
Het is niet iets wat altijd optreedt; op sommige dagen is het echt heel erg en is er eigenlijk niet mee te rijden en op sommige dagen is er eigenlijk niks aan de hand. ‘t Is over het algemeen flink erger als je remt vanaf boven pakweg 60 km/h en als ‘t eenmaal gebeurt is er behalve stoppen met remmen ook niks meer aan te doen. Als het zo duidelijk merkbaar aanwezig is, lijkt het nogal alsof er een rem op één plek in de schijf hapt of zoiets, inclusief gekraak. Als je dan een keer goed hard remt is er juist weer niks aan de hand, maar om elke keer voor een rotonde een noodstop te maken om dat gedaver te voorkomen is ook niet echt handig.
Ik zal ‘s kijken of ik een meetklokje tegen de schijven kan opstellen om te zien of die inmiddels weer krom of gescheurd zijn en als dat niks oplevert moet ik me misschien maar eens in de aandrijfassen gaan verdiepen. Ik kan me althans voorstellen dat een dubbel kruisstuk met een gammel kruisje ook vreemde dingen kan doen. Afijn. Eerst meten en dan kijken wat er moet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of er is een schijf vet. Of nat van lekkende KVS
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die hakkende remmen zijn inderdaad zeer vervelend, het haalt veel rijplezier weg.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231171/#1967200
In post#4 wordt voorgesteld schuurblokken te gebruiken. Dit kan een positief effect hebben. Schijven moeten wel beslist vetvrij zijn.
Een set kun je bij juist gebruik 4 keer gebruiken. Voorzichtig een paar keer remmen bij lage snelheid. Het beste resultaat krijg je als ze nog niet eerder gebruikt zijn. Na gebruik alle gruis goed verwijderen met perslucht, dus voordat je de gewone remblokken monteert. Ik zou wel zeker willen weten of de remblokken vetvrij zijn, anders is het raadzaam om nieuwe te monteren.
Succes op langere termijn niet gegarandeerd. Je differentieel speelt ook een rol, evenals de slijtage in de tripoïdhuizen.
Totaal aantal Berichten: 11787
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar eerst eens meten of er wel iets aan die schijven mankeert. Hoe dan ook zal ‘t eruit moeten want als je bij het afremmen voor een kruising of zoiets het plaatwerk van de neus compleet tot leven ziet komen is dat niet echt een goed gevoel. Komt bij dat in het verleden al gebleken is dat er dan ook wel degelijk van alles wil losschudden.
Ik vraag me overigens af of het wel iets te maken heeft met vette remmen. Het is niet echt een trilling of dreunen, maar het is echt een soort van ‘happen’ wat op één punt in de omwenteling zit (en eventueel een tweede, iets minder, zwaar punt een halve slag verderop). Het verschil is groot genoeg om de achterkant telkens uit de veren te tillen als je het meeste van je snelheid kwijt bent terwijl de boel is gaan denderen. Je hoort ‘t dan ook lekker schrapen alsof er ergens iets klem loopt, zoiets als een rand die over je remblokken schraapt (vandaar ook dat ik me o.a. afvraag of er niet ook een schijf gescheurd is).
Maar goed. Er zijn genoeg controlemogelijkheden, eerst maar eens kijken of er achter te komen is wat er nou echt aan de hand is.
Derk
Edit - deze schijven zijn een jaar of wat geleden gevlakt omdat ze Heel Erg Krom waren. Ik denk dat als ze dat weer zijn ik ze dus ook gezellig bij het oud ijzer mik en er ook geen schuurblokken meer aan ga spenderen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt er op of de schijf (ven) op één plek dunner is. Dat kun je helaas niet zomaar vaststellen met een meetklok.
Maar inderdaad: aandrijfas kan ook. Heb je nog een paar andere liggen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is de voortrein niet gewoon losgescheurd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste