Tijdens warme dagen gaat sinds kort - als ik een poosje 100 km/u heb gereden de rode stoplamp branden. Het vreemde is: de temperatuurmeter in de auto staat dan bovenaan het witte gedeelte - er is dan nog een millimetertje wit te zien. Ook is het koelwater niet aan de kook. Wat te doen? Kan ik ermee doorrijden zolang het metertje niet in het rode staat? Moet ik een andere temperatuur sensor plaatsen? Graag jullie tips/advies?
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je zou met een goede thermometer en een pannetje water kunnen testen bij welke temperatuur het thermocontact (geen sensor!) een weerstand nul krijgt.
Voor de meter zit ergens een sensor; voor het lampje een thermocontact.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Het metertje heb ik ooit zoals jantje1948 beschrijft ook gemeten. Dit omdat de sensor nieuw / niet origineel is. Toen wist ik wat de meter aanwees. Vond / vind ik wel zo veilig gevoel. Campinggas dingetje met een pannetje deed de truuc. Duurde wel ff.
Als je die thermocontact meet wat Jantie1948 beschrijft ipv gelijk een andere erin knallen weet je mooi wat er aan de hand is. Ik ben altijd extra voorzichtig met watertemp.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar als het water niet kookt denk ik dat het contact nogal vroeg schakelt. Ik had een keer een thermostaat zonder gaatje in de rand en toen liep het snel op. Maar het lampje ging pas aan toen de meter een paar mm in het rood was.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zou toch ff wat verder onderzoek plegen voordat je besluit om door te rijden met de stoplamp aan. Al is het alleen maar om zeker te weten dat het een vals alarm is.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gaat ook het temp lampje branden?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom zou anders d stoplamp branden? Oliedruk zou inderdaad nog kunnen….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Op hoeveel graden dient het thermocontact te schakelen voor de lamp ?
Ik heb hier een originele thermocontact liggen ( M18x15 ) en er staat “99” op. Is dat 99°C ?
Dat je lampje voor je thermocontact aan gaat, is eerst al een teken dat het werkt
Je motor hoeft dan niet te koken, want het systeem is onder druk.
Die thermocontacten moeten schakelen rond de 100°C, dan heb je met een goed werkende systeem toch nog enige marge vooraleer je motor gaat koken.
Het beste zou zijn om die thermo contact te testen in een pannetje.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bogaard, lampje temperatuur gaat ook aan.
Ik zal eerst het thermocontact testen zoals Jantje voorstelt. Die zit in mijn DSuper5 (1973) rechts in de radiator, toch? (En bij de waterpomp zit de temperatuursensor…)
Moet de koelvloeistof wel uit de radiator, schat ik zo?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het thermocontact van het controlelampje zit doorgaans links opzij in de cilinderkop tussen de inlaatpoorten van cilinder 3 & 4. Het thermocontact rechts onderin de radiateur (alleen bij radiateurs met los expansievaatje) is normaal gesproken bedoeld om de elektrische extra koelfan van een IE mee te schakelen. Die thermocontacten zijn er in versies die op 97 graden inschakelen en op 88 graden weer uit, maar ook in versies die op 92 graden inschakelen en op 88 weer uit (voor zover ik weet zijn dat alle nieuw geleverde).
92 graden is op zich met een DS wel te halen met dit warme weer, dus als je het controlelampje vanaf het thermocontact in de radiateur geschakeld hebt zou het heel goed kunnen dat die lekker op tijd gaat branden…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Er zit inderdaad een thermocontact tussen de inlaat van cilinder 3 en 4 (lijkt me overigens lastig om eruit te krijgen - kunt er geen dop opzetten, maar dat is van latere zorg).
Maar bij mij zit onder het waterpomphuis nog een sensor. Waar mag die dan voor zijn…?
P.S. Derk, als ik de stekkers van het thermocontact in de radiateur voor de elektrische koelfan (dus in de radiateur) eraf haal, blijven de rode stoplamp en het thermometerlampje branden. Is dus niet doorgeschakeld.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De sensor in het waterpomphuis is normaal gesproken voor de temperatuurmeter. Bij auto’s zonder meter zit daar af-fabriek een dop in plaats van die sensor.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Behalve bij late 23IE’s, daar zit de sensor voor de stoplamp dus weer wél in het waterpomphuis!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor de aansturing van de elektrische ventilator zit er een thermocontact op de radiateur. Door de twee kabeltjes bij dit thermocontact met elkaar te verbinden, ben ik erachter gekomen dat het thermocontact stuk is. Als ik ze doorverbind, draait de ventilator namelijk wel - maar niet wanneer de motor (te) heet is.
Nu wil ik dat thermocontact eruit schroeven, maar dat ding zit muurvast. Ondanks dat ik er al flink wat kruipolie op heb gespoten geeft het geen krimp. Hoeveel kracht kan ik erop zetten zonder dat er iets stuk gaat? De behuizing met het schroefdraad waarin het gevalletje zit geschroefd lijkt me namelijk niet echt stevig. Of is dat slechts schijn en kan ik er flink wat kracht op zetten? Of heeft iemand misschien nog de gouden tip? Ik houd me aanbevolen.
Groet, Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mij ging de elektrische fan pas aan als de temperatuurmeter al helemaal aan het eind van het grijze gebied zat. Ik vind het dus nogal voorbarig om te stellen dat het thermocontact stuk is. Heb je al getest bij welke temperatuur het thermocontact van het lampje kortsluit?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gisteren stond het temperatuurmetertje op het dashboard aan het einde van het witgrijze gebied toen de stoplamp ging branden. Toen ik de dop van het expansievat eraf haalde, was de koelvloeistof tegen het koken aan. Maar de elektrische ventilator draaide niet, terwijl dat zeker had gemoeten. Vandaar mijn conclusie dat het thermocontact defect is. En zo heel veel werk is het vervangen nou ook weer niet. Alleen zit hij flink vast.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-: