Ja het is net of de hele wagen even naar beneden wordt getrokken. alle remmen even ontluchten is ook zo klaar en dan moet het goed zijn.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En wat daar uit komt weggooien. Dat is meestal erg oud!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zal het even bekijken maar de olie zit er nu 2 jaar in en heb sindsdien nog maar 3 km gereden omdat de restauratie nog bezig is.
Al het plaatwerk is gestraald op de motorkap na. Deze is van aluminium en er zitten meerdere lagen lak op, waarschijnlijk moet ik hier lang op stralen waardoor er mogelijk warmte en dus spanning in het plaat komt. Daarom ben ik nu bezig met afbijt om de lagen eraf te krijgen. uiteindelijk straal ik het toch even na omdat er aan de zijkant wat witte corrosie onder de lak zit.
Alle deuren en spatborden heb ik afgesteld. Wat een werk is dat! ik ben echt twee dagen aan het afstellen geweest. Eerst de deuren op de juiste hoogte en daarna de spatborden, dan blijken de lijnen niet helemaal parallel te lopen waardoor de deuren weer iets versteld moesten worden. Als je het éne versteld kun je weer opnieuw beginnen. Uiteindelijk had ik de lijn er redelijk in. Het blijft soms een compromis omdat het niet 100% strak te krijgen is. Dit mogelijk door ruime fabriekstoleranties maar er is ook al eens het nodige aan de deuren gerestaureerd.
Op aanraden van een ervaren restaurateur moet het eerste plamuurwerk op de wagen gebeuren om de aansluitende vlakken bij elkaar te krijgen. Dan alles weer demonteren en proberen om de afzonderlijke delen strak te krijgen. dan weer ophangen en kijken of het nog goed loopt. Nu blijkt dat er weer iets afstelwerk nodig is.
Het strak maken doe ik eerst met een groot schuurblok van 40cm lang en als de lijn klopt dan verder met de excentrische machine. Dan weer in de epoxy primer om te kijken, weer wat plamuren enz. Ik wordt erg handig in het de-en monteren van plaatwerk.
Alles zit nu in de filler waarna er weer geschuurd kan worden met P600 in de schuurmachine.
Dan gaat alles weer aan de wagen om te kijken of het nog aansluit.
Omdat dit toch specialistenwerk is gaat alles straks naar een spuiter om het te beoordelen en eventueel strak te maken. De kleur wordt uiteindelijk AC088 (wit).
Zoals ik dit schrijf lijkt het allemaal éven’te gaan maar er zitten enorm veel uren in. Wel mooi als al het plaatwerk eraan hangt dat het voor het eerst weer een echte auto begint te lijken.
Dan heb ik nog een vraag, de beschermplaten in de wielkasten horen die zwart of bruin te zijn, al dan niet met een steenslag laag eronder.Bij het bestuderen van projecten kom ik beide kleuren tegen nl.
Ha Douwe, je bedoelt dit werk:
Denkt zelfs de vakman dat de vouw goed loopt en dan valt er toch nog steeds wat te perfectioneren…
Jazeker, het is heel veelwerk. Eerst al heel veel uren van mijzelf, en daarna nog van de spuiter.
Moedig dat je zoveel zelf doet, succes verder! En jiuw tempo ligt hoog, ik denk dat je me alsnog in zult halen!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hoe snel het gaat is altijd maar de vraag bij mij, soms komt er weer iets op mijn pad wat ik niet kan laten staan…
Wat die knik betreft, dat was voor mij de reden om de linker achterdeur weg te gooien en er een goede originele voor terug te kopen. De knik zat wel 1 cm te laag t.o.v. het omliggende plaatwerk.
En zoals op de foto te zien is, heb ik bij het achterspatbord rondom de knik nogal wat moeten plamuren om het strak te krijgen, daardoor loop je met de knik ook zomaar omhoog of omlaag. Daarom is het geregeld terugplaatsen van het plaatwerk vervelend maar wel noodzakelijk.
Grappige samenloop dat jij je linker achterportier bij het oud ijzer hebt gedaan. Bij mij wa shet rechts achter die we er niet passend in kregen. Daar heb ik een nieuw goed gerestaureerd exemplaar voor moeten kopen, ook een met nieuwe deurhuid.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Gelukkig kwam ik er destijds al achter voordat ik met het demonteren was begonnen, bij het bekijken van de wagen viel meteen al op dat de vouwlijn flink in hoogte versprong tussen voor-en achterdeur en achterspatbord. Blijkbaar is dit bij een vorige restauratie geen probleem geweest en heeft men het gewoon gemonteerd.
Het driehoekje van het achterspatbord was wel zwart gemaakt, dat dan weer wel.
Het heeft even geduurd maar alles is ondertussen terug van de spuiter.
Het afhangen en strak maken heb ik eerst zelf gedaan en heb vervolgens alle delen weg gebracht voor de laatste laklaag.
De kleur AC088 Blanc Meije is er in meerdere tinten te krijgen, ook tussen verschillende leveranciers is er kleurverschil, bijna niet zichtbaar maar toch.
Waarschijnlijk is het originele recept van de kleur nooit exact vastgelegd, zeker niet op de manier zoals dat tegenwoordig gaat. Met een scanner is de kleur nu wel heel simpel na te maken maar dan heb je het wel van een origineel van 50 jaar oud met de nodige verkleuring en vergeling.
Ik kon kiezen uit twee tinten waarbij ik de meest donkere heb gekozen (maar het is nog altijd wit).
Alle delen behalve de motorkap heb ik eerst los aan de koets gehangen en begin nu met de achterspatborden en dan zo door naar voren.
Dit vind ik altijd het mooiste gedeelte van een restauratie, het wordt bij elke handeling mooier.
Kijk, dat gaat ineens een stuk sneller dan bij mij
Is hij in de 2K gespoten? Ben benieuwd naar (meer) totaalplaatjes.
Heb je de onderste spatbordhouder zelf gemaakt? Het is een ander type dan boven zit.
Succes met de wederopbouw!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Weer zo’n mooi project Persoonlijk vind ik de ID in blanc meije een van de mooiere kleursettings. Keep up the good work!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Het is inderdaad in 2 K lak gespoten.
@Idealist, scherp van je en inderdaad zitten er twee verschillende spatbordhouders, zo zat het toen ik de auto demonteerde en weet eigenlijk niet wat origineel is maar het past beide.
Vanavond heb ik de achterlichten gedemonteerd en mijn vingers blauw gepoetst op het aluminium, er zitten nogal wat hoekjes die met een schijf lastig glimmend te krijgen zijn.
Het is eigenlijk vreemd dat de draden naar de lampen afzonderlijk dikker zijn dan de massadraad terwijl hier de meeste stroom over loopt.
De deuren zijn bijna compleet, ik had nogal werk van de (nieuwe) snorren, deze kreeg ik niet vast, na het aandrukken schoten de klemmetjes weer los. De snorren waren gewoon te dik waardoor de klemmetjes niet diep genoeg in de gaatjes van de deur klikte.
Deze konden dus weer retour naar de leverancier en ik kreeg de reactie “hebben we nog nooit meegemaakt”.
Gelukkig kon ik nog een setje originele snorren kopen, de montage hiervan ging perfect.
De nieuwe raamrubbers aan de buitenkant pasten wel prima
De oude deurpanelen waren krom als gevolg van vocht in de deuren. Ik heb de oude bekleding eraf gehaald en het hardboard enkele dagen onder een pers gezet om het weer vlak te krijgen om het zo als mal te kunnen gebruiken. Ik heb van 4mm MDF weer nieuwe gemaakt door de oude panelen over te tekenen op nieuwe plaat.
Hierop 3mm schuimrubber geplakt en een laag stof erop.
Komende week ga ik de panelen weer monteren.
En dan moeten de voorspatborden nog compleet gemaakt worden.
Mooi Douwe, je pakt het echt ambachtelijk aan. Ik heb de deurpanelen er ‘new-school’ ingehangen, snel klaar en snel demontabel, dan maar niet origineel…
Dat gedoe met die raamsnorren mij dus volledig bekend, been there. Ik heb de voetjes van alle clipjes iets omgezet en daarmee lukt het net, maar eigenlijk zijn ze gewoon iets te dik.
Succes verder! De voorschermen vond ik het leukst om te doen!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De deurpanelen zitten op de plek, het plaatsen van de witte dopjes in de deur waar de clips in komen gaat het beste met wat Mike Sanders vet erop. Bij het indrukken van de dopjes worden ze iets dikker waardoor het eigenlijk moeilijk in het gat van de deur te drukken is. Met een doorslag in het dopje gaat het zoveel beter (zie foto)
De voorspatborden ga ik nu weer in elkaar zetten, heb vanavond veel nieuwe onderdeeltjes besteld en dan kan dat ook weer in elkaar. Goed bekeken is het best wel een complex geheel met alle rubbertjes.
De binneschermen aan de voorkant zitten ook op de plek, eigenlijk best wel jammer want je bedekt er zoveel moois mee. Maar ja het is geen museumstuk.
De dynamo blijkt toch niet goed bij te laden en heb deze naar het revisie bedrijf gebracht. Het ligt duidelijk niet aan de regelaar want als ik de 12 Volt direct op de veldaansluiting zet dan komt er nog maar 12,5 Volt uit, zelfs bij verhoogt toerental. Zelf vermoed ik dat de statorwikkeling sluiting heeft maar dat is zelf lastig te meten met een normale multimeter.