jantje1948 schreef:
Meeting?? Hoe lang is dat wel niet geleden?
Veel te lang.
Behoorlijke klus. Fijn dat hij bij een liefhebber terecht is gekomen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Een DS restaureren is meer werk en moeilijker.
Ik ben nu met de achterkant bezig, het is buiten 32 graden en als ik onder de auto moet lassen heb ik een dikke werkjas aan omdat ik anders word bekogeld met zeer hete vonken.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Lekker bezig opa
Petje af hoor Han, je houd de gang er goed in ondanks de temperaturen!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Als ik de koppeling intrapte hoorde ik een vreemd geluid, een metaal op metaal geluid dat leek op het ultieme genot van oma die het de laatste keer beleeft.
Dus heb ik het motortje er even uit gehaald om het druklager te bekijken, want ik had het vermoeden dat die muurvast zat zodat het metaal over het metaal draaide en dat houdt hij niet zo lang vol.
Ik vraag me trouwens af hoe je de oliekeerring van de ingaande kant van de versnellingbak kan vervangen. Ik denk dat de hele voorkant er dan uit moet, want achter het druklager is geen keerring zichtbaar.
Het druklager draait wel soepel, maar er zijn duidelijk putjes voelbaar, dus die gaat bij het schroot. De koppelingplaat is nog 7.5 mm dik, maar wel vettig en het achterste krukaskeerring lekt niet. Daar gaat ook een nieuwe in want het is 40 jaar oud en condooms van 40 jaar gebruik je ook niet meer.
De koppelingplaat en drukgroep gaan ook met pensioen, want je doet het goed, of je doet het helemaal niet.
Achterdorpel gemaakt, is niet meer te koop, dus zelf maken en van gegalvaniseerd plaatmateriaal want dat roest niet of nauwelijks. En dat moest in twee delen want mijn zetbankje is 76 cm breed en die dorpel is 120 cm.
Ik heb een bergje onderdelen besteld. Er gaat een nieuwe koppeling is, nieuwe drukgroep, druklager, vier nieuwe ashoezen, keering prise as, naaldlager prise as, nieuwe versnellingpookhoes en er zal nog wel meer moeten komen, maar deze auto gaat weer rijden na al die jaren stilstaan.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi werk!!!!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Het is een arbeidsintensief klusje, maar wel leuk.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Maar je kunt dan ook wel serieus zien dat je wat gemaakt hebt, da’s altijd lekker natuurlijk Het wordt weer mooi allemaal!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maar ik ben nog wel ff bezig hoor. Ik ga de remmen alle vier uit elkaar halen, nieuwe cupjes en waar nodig nieuwe remcilinders. De versnellingbak gaat uit elkaar want toen ik ging peilen bleek er twee liter bij te moeten en ik denk dat die olie via de prise as naar buiten is gewandeld want de koppeling was vet.
En het fijne is dat de oliekeerring aan de binnenkant zit, dus die kun je niet vanaf de buitenkant vervangen.
Vreemd volk, die Fransen.
En als ik de rechterkant klaar heb keer ik hem om en ga ik aan de linkerkant hetzelfde ritueel uitvoeren, maar die kant is minder verrot.
En als hij dan technisch in orde is gaat hij APK beleven en dan ga ik cosmetisch aan de gang, want het oog wil ook verwend worden.
Het houdt je van de straat en die auto verspreidt geen virussen.
Nieuw koppelingsetje op het motortje gebeund, kan weer twee ton mee. In de onderste foto kijk je bij de versnellingbak naar binnen en zie je het differentieel waarmee de wielen worden aangedreven. Dat moest open omdat de oliekeerring welke om de prise as (de ingaande as welke door de motor wordt aangedreven via de koppeling) er uit moest, want dat oliekeerringetje zit aan de binnenkant van het deksel welke dat gat afsluit waar je nu naar binnen kijkt.
Die prise as wordt vastgehouden helemaal aan de andere kant van de versnellingbak, waar een deksel zit dat middels een grote segir ring op zijn plaats wordt gehouden. Normaal zit dat aan de voorkant van de auto zodat je er goed bijkunt, maar bij de Estafette zit de hele zaak andersom en dus zit dat dekseltje aan de achterkant op een plek waar je net met je hand tussen kunt komen. En achter dat deksel zit een groot kogellager waar de hoofdas van de bak mee wordt gelagerd en daar doorheen loopt de prise as welke die hoofdas aandrijft middels spiebanen en aan het eind van die prise as zit een klein segir ringetje waarmee hij wordt vastgehouden en dat ringetje moet er af wil je die prise as er uit halen.
Al met al een lastig klusje en niet mijn favoriete hobby, maar het moest wel gebeuren want dat oliekeerringetje was overleden en dus was er twee liter olie gaandeweg verdwenen en zat er nog één liter in de versnellingbak. Maar ik zie geen schade aan het kroonwiel en de pignon, dus het valt mee.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kon je dat deksel aan de koppelingskant met de nieuwe keerring niet over de prise as heenschuiven?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jan, het is een geknoei. Die bus waar het druklager over schuift als je de koppeling intrapt loopt door dat schot heen en daar loopt de prise as doorheen uiteraard. Halfweg die bus zit een borstwering waar de oliekeerring tegenaan zit en vanaf de binnenkant bekeken zit er voor die keerring weer een naaldlager waarmee de prise as is gelagerd.
Dat naaldlagertje moet er uit, wil je de keerring vervangen, maar dat lukt je niet zonder dat lagertje geheel te vermoorden. En dan moet je dat keerringetje er uit zien te krijgen, zit ongeveer halfweg die stalen bus. Lukt ook niet zonder hem grondig te slopen.
Het nieuwe keerringetje druk je er zo in met een passende dop en de bankschroef en het nieuwe naaldlagertje gaat er ook met weinig moeite achteraan.
Automonteur is een roeping.
Ik ben elke dag aan het werk aan die Estafette en nu bezig met de remmen. Hij is van het laatste bouwjaar 1980 en die hebben een gescheiden remsysteem dat alleen op de voorwielen werkt. Achter heeft hij normale remcilindertjes met twee cupjes.
Maar aan de voorkant zitten dubbele remcilinders, grote cilinders met een schot in het midden. Er zitten twee remslangen aan en twee ontluchtnippeltjes, dus in feite zijn het twee remcilinders in één behuizing. En na 21 jaar stilstand zat alles muurvast.
Dan koop je normaal dus nieuwe remcilinders, maar deze kosten €264.28 per stuk en dat is dus meer dan 50 kratten bier.
Ik heb het nog nooit verloren van een auto of motor, dus wat heb ik gedaan? Ik boor een gaatje van 5 mm in de remzuiger, tap er een draadje M6 in van een kleine cm diep, schroef er een stukje M6 draadstang in, grote dop er overheen, dikke ring, lange M6 moer en trek dat zuigertje er met geweld uit. Bij een gewone remcilinder tik je de boel er gewoon uit, maar met een schot in het midden lukt dat niet.
En bij de vierde remzuiger had ik de pech dat de tap brak en dat stukje wat er in zit krijg je er niet meer uit. Dat heb ik weggeslepen, een stuk draadstang er op vastgelast en zo dat barrel er uit getrokken. Las weggeslepen en het is weer als nieuw.
Vanmiddag een paar remleidingen vernieuwd met koperen leiding en het bizarre is dat dit een Franse auto is met kennelijk engelse remleidingnippels, want welke ik in voorraad heb voor o.a. de Mazda, passen niet, dus moest ik andere halen en dat is 3/8” 24 UNF, vrij bizar wel.
Ik heb 6 nieuwe remslangen besteld, nieuwe cupjes en nog wat meuk. Morgen ga ik weer een dagje lassen en als het meezit is dan de rechterzijde helemaal klaar. De linkerzijde is minder krokant. Het motortje loopt als een naaimachine, maar moest er nog een keer uit omdat de nieuwe drukgroep vastliep in het bellhouse. Maar na wat uitstekende stukje staal wegslijpen draait het nu mooi.