Hallo allemaal,
Ondanks ben ik een trotse Citroen GSA C-matic eigenaar alleen nu stuit ik op een probleem en ik weet niet hoe ik die moet oplossen. De GSA slaat zo nu en dan af als je stilstaat of langzaam rijd, als je wat harder rijdt heb je hier geen last van. Weet iemand wat de mogelijke oorzaak kan zijn en hoe je het kan verhelpen?
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Hoi, je geeft wel heel weinig informatie. Hoe slaat de auto af, onder welke omstandigheden (tijdens nu en dan)? Ik denk allereerst aan een slecht contact van de stationaire sproeier. maar er zijn meer oorzaken denkbaar.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Dit verschijnsel kan indedaad allerlei oorzaken hebben, bijv een slechte stationairafstelling, of een probleem zoals valse lucht. Onder welke omstandigheden treedt het op? Houd er verder rekening mee dat er op de carburateur bij een C-matic een voorziening zit die het stationair verhoogt bij ingeschakelde versnelling.
GS1970 schreef:Dit verschijnsel kan indedaad allerlei oorzaken hebben, bijv een slechte stationairafstelling, of een probleem zoals valse lucht. Onder welke omstandigheden treedt het op? Houd er verder rekening mee dat er op de carburateur bij een C-matic een voorziening zit die het stationair verhoogt bij ingeschakelde versnelling.
Dank voor deze informatie, zelf dacht ik ook al dat het bij de carburateur zit, het gebeurd namelijk vooral bij stilstand en het inschakelen van de versnelling. Als je rijd heb je eigenlijk nergens last van.
Van het weekend zal ik eerst de carburateur afstellen en kijken of dat effect heeft, ik zal het laten weten of dit geholpen heeft!
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Succes!
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Kijk ook je bougies eens na: Als die “zwart/donkerbruin zijn moet je ze vervangen door een type dat “warmer” is. Als je bougies specificatie uit de jaren 70/80 gebruikt is dat geschreven voor loodvrije benzine, die verbrand heter dan loodvrij. Daardoor worden je bougies tegenwoordig voornamelijk bij lage belasting niet meer heet genoeg en vervuilen ze snel.
Als je bougies grijs os wit.grijs zijn zijn ze OK. Als je motor veel olie verbruikt zijn ze sowieso donker, helaas.
Moderne benzine met 5 of 10% ethanol zorgt ervoor dat je motor iets armer loopt, dus iets rijker zetten kan ook vaak geen kwaad.
To err is human, not to err is divine.
Carburateur schoon maken en mn de stationair sproeier goed schoon maken kan geen kwaad.
Maar ga niet aan de afstellingen draaien voordat je de ontsteking ( inclusief bougies) gecontroleerd en gesteld hebt en je de kleppen gesteld hebt. De meeste zgn carburateur problemen blijken ontsteking problemen te zijn.
Ook de elektronische ontsteking van een GSA kan problemen geven en moet af en toe op tijd gezet worden.
Succes, want een C-matic is een erg fijn bezit
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Al opgelost? Ik heb een paar keer iets vergelijkbaars gehad. Bij mij was het een kapot afsluitpinnetje voor de stationairsproeier. Die wordt normaliter ingetrokken als je het contact aan zet, maar als ie stuk is dan blijft hij de stationairsproeier afsluiten. En dan slaat ie af als je je gas loslaat, geeft erg gezellige situaties voor stoplichten en op rotondes, zeker in combinatie met een kapotte startmotor, wat bij mij toen het geval was
Groeten,
Daan