Zijn er redenen om géén DS met LHS te kopen?
Betrouwbaarheid, verkrijgbaarheid stukken, verkrijgbaarheid LHS,...
En kan je het LHS systeem ombouwen naar LHM? Zo ja hoe?
Denk aan aankoop DS.
Het gaat om een 1966 model waar een DY3 motor ingelegd zou zijn.
Waarop extra letten bij aankoop van zo’n oud model? Hebben deze andere zwakke punten dan de latere types?
... kortom: alle info over modellen met tweede neus oud systeem welkom!
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LHS is wat onderhouds gevoeliger. Het is hygroscopisch ( trek vocht aan) en vervuilt snel….
Ombouw kan maar dan moet je ALLE hydraulische onderdelen vervangen.
Dat is nogal prijzig.. Er zijn in het verleden veel supertjes gesloopt en als donor gebruikt om een 2de neus om te bouwen…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Toch is dat wel wat, om tenminste 1 keer in je leven eigenaar te zijn geweest van een DS met rood bloed. Het heeft ook wat, om een auto van bijna 40 jaar oud regelmatig de weg te laten zien.
Maar ik zie het ook als doel om 1 keer in mijn leven een TA en een SM te hebben gehad.
Veel generatiegenoten zullen merken dat zoiets snel lastig begint te worden. Ik heb de DS alleen in de baarmoeder meegemaakt (ben nu 28 ) en het heeft tot dit jaar geduurd tot ik zelf in eentje kon rijden.
Zijn die LHS systemen nu duurder in gebruik of valt dat mee? Is er een grote voorraad onderdelen? Zijn er grote verschillen tussen pakweg een hoogteregelaar en pomp van 1956 en 1966? Is de LHS zelf nog goed te krijgen?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op remservo’s(met knop) na ligt alles bij chyparse.
Verder is het niet echt veel duurder in gebruik. Wegens zeldzaamheid worden onderdelen iets duurder aangeboden….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ik heb geen specifieke problemen met LHS hoor.
Natuurlijk kun je het niet bij de pomp kopen als je waar dan ook staat met een lekkage.
Ik zou voor een auto voor dagelijks gebruik altijd kiezen voor LHM vanwege verkrijgbaarheid en omdat je auto niet gaat roesten als er eens wat lekt. LHS is écht verfafbijtmiddel!
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Volgens sommigen is een auto met rood systeem NOG soepeler geveerd dan eentje met groen systeem.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Stukken voor LHS zijn duurder, zo ook de onderdelen voor een oudere “mecaniek”
Ikzelf heb een ID’62 en heb die tijdens de restauratie omgebouwd naar groene olie LHM dus.
Hoe heb ik dat gedaan:
Koop bij je DS-man een afbreker voor ±500 euro en gebruik hiervan alle mechanische en hydraulische komponenten.. Bij een grondige restauratien moet je zowieso alle dichtingen en pakkingen veranderen, dus die kost heb je altijd..
Nu zit ik met een motor en hydrauliek van een model ‘72 in een ‘62 er..hehe
Ik rijdt dagelijks en heb van olielekkage nog nooit gehoord
Mijn opinie: zeker de moeite waard! En op enkele kleine details na kan geen kat zien of de auto nu groen of rood geveerd is..
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Alcyone schreef:Volgens sommigen is een auto met rood systeem NOG soepeler geveerd dan eentje met groen systeem.
Dat hoor ik ook wel zeggen, maar ik zat laatst in een 70’er die echt soepeler veerde dan de mijne. En mijn veerbollen zijn net op druk gezet. Het is dus niet per definitie zo.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
En, zoals ik hier in een Frans boekje lees: “...dont le point d’ebullition est moins élevé et la neutralité électrique totale. Il est dépourvu d’agents corrosifs.”
LHM heeft dus t.o.v. LHS2 een lager kookpunt en is geleid geen electriciteit. Tevens is zij ontdaan van corrosieve additieven.
Corrosieve additieven… klinkt mooi hè?
Maar wat betreft dat lagere kookpunt, is dat gunstig?
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Then again, waarom zou je ‘t eigenlijk willen ombouwen? LHS heeft al die jaren goed gewerkt, dus waarom zou het nu plots ‘minder’ zijn dan LHM? Het heeft toch ook juist zijn charmes, zo lekker ouderwets?
Zag op internet laatst ook een ID uit 1960 met LPG en LHM en naar ik me herinner ook van niet meer de originele (smalle?) wielen. Beter misschien (en iedereen moet vooral zijn hobby uitoefenen op de manier uit zoals het hem goeddunkt) maar toch van zo’n vroege ID.
Ik was op de site aan het zoeken naar LHS ervaringen, ombouw, vervangende producten .......
en kwam dit oude topic van 2005 tegen, misschien iets om weer op te duikelen 15 jaar.
Ik begrijp dat LHS steeds moeilijker verkrijgbaar en zeer prijzig aan het worden is.
Ook sommige onderdelen worden erg lastig te vinden en/of te reviseren.
Iemand nieuwe inzichten wat te doen anno 2020 bij een volledige revisie?
Ik ga beginnen aan mijn ‘64-er halfautomaat (origineel rood systeem)
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
in principe moet alles waar LHS kan komen aangepast worden aan LHM, en dat houdt meestal in dat de rubbers vervangen moet worden, nadat alle sporen van LHS verwijderd zijn.
ALs je voor een revisie staat, dan kun je inderdaad ook voor een dilemma staan, wordt het LHM of blijft het LHS. Wat de vloeistof betreft dat is een probleem. Ik heb begrepen dat fabricage van LHS in Europa niet meer mogelijk is ivm Europese regelgeving. Het schijnt een stof te bevatten die niet meer in EU-verband gebruikt mag worden. Nu is er natuurlijk RR363 van Castrol. Een veel gebruikte vervanger voor de oorspronkelijk LHS.
Persoonlijk zou ik bij het rode systeem blijven. Het rode systeem , wordt m.i.te vaak gekenschetst als onbetrouwbaar. Mocht dit gelden in de beginperiode van de DS, zeker na 1960 is het in principe even betrouwbaar als het groene systeem De enige reden om over te stappen naar het groene systeem zijn wellicht de hogere onderhoudskosten aan het rode systeem, namelijk het regelmatig vervangen van de relatief dure LHS. Wat de verkrijgbaarheid van de technische componenten betreft, is m.i een ombouw niet noodzakelijk. In principe is alles voor het rode systeem nog te verkrijgen.
Hoewel je voor een revisie staat, moet je je niet verkijken op de hoeveelheid werk en de kosten van een volledige ombouw, maar dat is wellicht een kwestie van rekenen.
Daarnaast natuurlijk de vraag, hoe belangrijk vind je originaliteit?
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan Rolls Royce olie: rr363 gebruiken. 27,50 per liter…....
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
In iedere grotere Franse supermarkt staat zowel LHM als LHS in het schap. Mooi blikjes van Bendix. Minder dan €10 de liter.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
maartenbokslag schreef:Alcyone schreef:Volgens sommigen is een auto met rood systeem NOG soepeler geveerd dan eentje met groen systeem.
Dat hoor ik ook wel zeggen, maar ik zat laatst in een 70’er die echt soepeler veerde dan de mijne. En mijn veerbollen zijn net op druk gezet. Het is dus niet per definitie zo.
Ik heb zelf een ‘66-er ID19P met LHS gereden, maar ook in mijn ervaring is dit niet altijd comfortabeler dan LHM. Beide is gewoon erg comfortabel.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)