Hallo mensen,
In een vorig topic vastgesteld dat er iets niet oké is met mijn zuigerveren cq zuiger zelf van de derde cilinder. Welnu de volgende vraag:Is het mogelijk om wanneer de kop eraf is. De cilinderbus van de derde cilinder eruit te trekken en evt met verwijdering van de tweede cilinderbus nieuwe zuigers, zuigerveren en voetpakking te monteren.
Het betreft een DS21M/DSuper5. DX2 2100 motor carburateur versie.
Ter achtergrondinfo een volledige motorrevisie is financieel nu voor mij niet haalbaar. Het wordt dus eigenlijk een low budget reparatie in dit geheel.
Graag hoor ik jullie advies.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik weet dat mijn vorige baas dat met de motor in de auto kon .
Wel alle vier de zuigers en bussen vervangen .......
aan één zuigerbus werd dan onderaan wat aangepast ,
ik vermoed een schuine kant om de bus over de zuigerveren te krijgen als deze er als laatste terug in ging .
Maar dat zijn jeugdherinneringen van toen ik pas als leerjongen in de garage werkte .
dus zo’n 46 jaar oude herinneringen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ja ik hoorde dit ook van een gelouterde monteur maar hij wist niet of dit ook met een citroen Ds motor kom.
Ik heb het vorige week met een Renault motortje gedaan, werkt net zo als de DS, heeft ook natte cilinders. Het big end van de drijfstang is groter dan de boring, dus je kunt alleen een zuiger er uit halen samen met de cilinder.
Dus carter er onder vandaan en de hele boel omhoog er uit halen. In mijn geval was er een zuigerveer gebroken, dus nieuwe veren om de zuiger, zuiger in de cilinderbus en de hele boel in het motorblok terug plaatsen. De zuiger niet verkeerd om monteren, staat gewoonlijk een pijltje op of iets als ‘front’. Dat is bij de Renault dan weer even opletten, want in de Estafette zit de motor van de R12, maar andersom, dus het pijltje wijst naar de achterkant. Maar daar heb je met de DS geen last van.
Let wel op of de cilinder hoog genoeg komt, er zijn voor Renault meerdere diktes voor de voetpakking, want als hij te laag zit krijg je problemen met de koppakking en mogelijk koelvloeistof in de cilinder. Ik denk dat het met de DS niet anders werkt, maar dat weten anderen (waterman bijv.) beter.
En pas op, als je de kop er af hebt, zet de cilinders vast met bouten en ringen, want als dat ff beweegt heb je lekkage onderin en komt er koelvloeistof in de olie.
En als je dan toch het carter er onder vandaan hebt, bekijk de bigendlagers, kun je nu lekker bij. En de drijfstangmoeren vast zetten met een goede momentsleutel op het voorgeschreven koppel.
Het is geen rocketscience, maar het moet wel heel serieus worden gedaan.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
carter van een DS kan er niet af in de auto .
“gewoon ” één zuigerbuis omhoog trekken en de zuigerpennen verwijderen ..
Tot daar de theorie .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dit trukje heeft Egbert uitgehaald bij zijn cabrio, volgens mij is hiervan een volledig verslag te vinden op dit forum.
Succes
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat klopt. Het verslag van Egbert vind je hier!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Egbert. Dat is een mooi stukje werk voor een korte F1-pitsstop . Ik ben wel geïnteresseerd in de specs van het speciaal gereedschap. Als je alles uit elkaar hebt en het lukt niet om om de zuigers (veren) in de bussen te krijgen, dan heb je wel een hoofdpijndossier. Met mijn zuigerveerklem met inbus lukt het in ieder geval nooit.
Heb je zoiets : https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-zuigerveer-compressor-set-1 of eigenbouw.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Inderdaad een erg nuttig draadje, dank hiervoor! Dit is wat ik zocht. Ben idd ook wel benieuwd naar het speciale stukje gereedschap
Het zuigerveer gereedschap was een eigen knutsel.
Gewoon een strookje staal en 2 ogen aan het eind waar een tyerap door kan
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt allen voor het advies. Ik kan nu vooruit. Als laatste wil ik vragen waar zuigers, cilinderbussen, voetpakkingen en zuigerveren te halen. De kwaliteit is naar ik begrijp nogal wisselend dus ik wil het wel in een x goed doen. In Egbert zijn verhaal heeft deze nog originele bussen uit een break die geplaatst worden Die heb ik echter niet! Ik hoor het graag.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De methode die Egbert beschreven heeft en gebruikte komt bij mij vandaan. Ik heb het vaak gedaan in het garagebedrijf waar ik vroeger werkte. Ik wil je wel een paar opmerkingen geven: het vervangen van zuigers en bussen van bovenaf heeft alleen zin als je 100% zeker weet dat de drijfstanglagers van de betreffende motor goed zijn. Heb je een oude, opgerookte motor die je ff van verse zuigers en bussen denkt te gaan voorzien: doe jezelf een groot plezier en haal de motor uit de wagen en vervan de zuigers en bussen op de reguliere manier waarbij je de drijfstanlagers kunt controleren en vervangen, de oliepomp kunt nalopen en ook gelijk de ketting kunt vervangen.
Wij vervingen namelijk alleen zuigers en bussen van boven af als we de rest al eens gedaan of gecontroleerd hadden. In dit geval geldt namelijk: goedkoop is duurkoop. Daarbij is het van bovenaf vervangen van de zuigers en bussen NIET de makkelijkste methode. Sterker nog, ik raad het alleen aan als je een ZEER GOEDE monteur bent.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je Waterman voor deze aanvulling. Ik ga sowieso het laatste stuk met een ervaren monteur doen. Deze man is echter een druk bezet man die me wel wil helpen maar alleen bij de moeilijke stukken. Hij is een zeer ervaren monteur maar niet met citroen DS. Ik hoop eigenlijk op gebroken zuigerveren en niet teveel schade aan de cilinderbus. Dan wil ik alleen de veren vervangen. Als ik de kop er nu straks af heb laat ik deze monteur ook de kop, kleppen, koppakking etc beoordelen en de situatie tav de zuigers, veren en bussen. Mocht het toch nodig zijn om alles te vervangen trek ik idd alles er maar uit. Ben het er mee eens dat het anders straks alleen maar meer geld kost. Als dat het geval is wordt het weer een ander scenario maar voorlopig stuur ik aan op een een reparatie ipv een revisie om de eenvoudige reden dat een revisie nu niet budget technisch handig is.
Helemaal met Waterman eens.
De tijd besparing viel mij ook tegen bij vervangen cyl en bussen van boven af. Als je die klus vaak gedaan hebt, zal het vast tijd schelen, maar als je alles nog moet uitzoeken kost het veel tijd.
Ik heb het van bovenaf gedaan, omdat ik van Waterman gehoord had dat het mogelijk is en omdat ik het een leuke uitdaging vond.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
die uitdaging zou voor mij ook de reden zijn om het van boven af te doen, alleen dan moet je alleen maar bus/zuigerschade hebben en inderdaad is het meestal een opgerookte motor. En als je bedenkt wat je allemaal kunt nalopen als de bak en motor naast de auto staan is de keus vrij snel gemaakt. Stel je eens voor als je een onderdeeltje onder in het blok laat vallen…
Ik ga het proberen als ik het blok er toch uit heb, gewoon voor de lol
Eerst het SM blok weer opbouwen, hetgeen een vrij gemakkelijk blok is om aan te sleutelen.,merkte ik.
dubbele post zag ik