Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Leuk Lucas, ben benieuwd!
Groet Max. Groets, Bertus
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Groeten terug Bertus! Het zal mij benieuwen of het nu wel gaat lukken binnen de voorgenomen tijdsspanne.
Ik heb laatst bij Autodoc in ieder geval een nieuwe brandstofpomp besteld. Deze zou moeten passen in de vlotter/pomp-combinatie. Kostte nog geen 2 tientjes.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
We moesten wat ruimte maken; 340 kilo metaal naar de oud ijzer boer en een volle aanhanger rommel naar de stort, maar nu kan de XM ook daadwerkelijk naar binnen in ons hok. Nog 10 dagen tot we ‘m op gaan halen, ik kijk er naar uit!
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, hij is thuis. De benzinepomp die ik had besteld was toch de verkeerde, de juiste is inmiddels onderweg. Op remmenreiniger startte hij direct en kwam hij vlot omhoog. Dat scheelt.
13 jaar stof op de kar:
Op de plaats van bestemming.
Ik heb wel een wrange nasmaak aan Neefbak overgehouden. Bij ontvangst stond de brandstofmeter niet helemaal op maximum. 73 kilometer gereden waarvan 12 met de XM er op. Uiteindelijk afgetankt zoals het hoort, ruim 17 liter, resultaat metertje nu wel op maximum. Dat zou dus betekenen een verbruik van 1 op 4. Volgens de man van Neefbak heel normaal, ik geloof er niets van. Ik voel mij genaaid en ga er nooit meer naartoe.
Goedkoopste rit ooit met een XM!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nou, dit is eigenlijk altijd een hele brave XM geweest.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lucas schreef:
Wel een wrange nasmaak aan Neefbak overgehouden. Bij ontvangst stond de brandstofmeter niet helemaal op maximum. 73 kilometer gereden waarvan 12 met de XM er op. Uiteindelijk afgetankt zoals het hoort, ruim 17 liter, resultaat metertje nu wel op maximum. Dat zou dus betekenen een verbruik van 1 op 4. Volgens de man van Neefbak heel normaal, ik geloof er geen zak van. Ik voel mij genaaid en ga er nooit meer naartoe.
Erwin Neef zeker?
Ga er toch effe heen en ga verhaal halen. Je mag mijn naam noemen en zeggen dat hij ff normaal moet doen omdat je anders het hele forum onder gaat spammen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat gezeik met een net niet volle tank bij het ophalen heb ik ook wel gehad. Ik ga gelijk terug om te zeiken want achteraf regelen wordt natuurlijk helemaal kansloos.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik weet niet of het Erwin was. Het was een bolle man van middelbare leeftijd. Ik ga geen verhaal meer halen, ik ga er gewoon nooit meer heen. De jonge jongen die mij feitelijk hielp was overigens wel heel vriendelijk en gaf een uitstekende uitleg bij het afhalen.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De brandstofpomp die ik had besteld was dus toch de verkeerde. Toen had ik de keus tussen twee weken wachten en dus na mijn vakantie pas starten en 25 euro of binnen 2 dagen geleverd voor 95 euro. Ik ben niet geduldig dus heb toch maar voor optie 2 gekozen.
Eerst de vlotter/pomp-combinatie uit elkaar:
Ja, dit gaat passen:
Toen maar een poging gewaagd:
Dat ging dus goed! Wassen dan maar, wat functies getest, vrijwel alles blijkt nog te werken.
Morgen ga ik eens verder kijken wat er moet gebeuren en dan maar meteen wat onderdelen bestellen. Dan kan ik als ik over een week of 2 a 3 weer terug ben meteen verder.
Het is in ieder geval weer hoog tijd voor een beurtje:
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Grappig Lucas, we kennen elkaar van de XM-club ergens 2005 of zo. Ik heb dus sinds 2008 een 2.5TD Break in opslag staan.
Na mijn verhuizing staat tie een beetje ver weg om even te gaan sleutelen, ook is n dikke diesel niet echt lucratief momenteel. Maar t jeukt wel om m weer op de weg te krijgen.
Bij mij moet t blok er eigenlijk “even” uit…
Distributie en dan ook maar koppeling vernieuwen
ABS sensor, dat is t dan
Jaap Stomphorst
Mooi! Gefeliciteerd Lucas. Mooie XM.
Het viel mij op dat de veerbol aan bestuurderszijde wel erg dicht op de paravan zit. Vermoed dat daar het veerpootlager aan het sneuvelen is. Beter de XM maar met open motorkap wegzetten en vervangen. Ze falen meestal bij parkeermaneuvres of gewoon tijdens het staan.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Chris, ik denk dat het wel meevalt. De schotels zien er zowel boven als onder als nieuw uit. Ze komen samen met de veerpoten uit een ‘99er met weinig kilometers. Mijn originele schotels waren minder goed en de poten hadden de voor 94’ers kenmerkende rammel.
Ik ben de laatste dagen trouwens lekker bezig met de XM. Een verslag met foto’s volgt. Morgen eerst verder sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Jaaps schreef:Grappig Lucas, we kennen elkaar van de XM-club ergens 2005 of zo. Ik heb dus sinds 2008 een 2.5TD Break in opslag staan.
Na mijn verhuizing staat tie een beetje ver weg om even te gaan sleutelen, ook is n dikke diesel niet echt lucratief momenteel. Maar t jeukt wel om m weer op de weg te krijgen.Bij mij moet t blok er eigenlijk “even” uit…
Distributie en dan ook maar koppeling vernieuwen
ABS sensor, dat is t danJaap Stomphorst
Dag Jaap, leuk je weer eens te treffen! Ik heb lang tegen het moment aangehikt om er aan te beginnen, maar als je gewoon begint is zo’n klus toch vlotter klaar dan je denkt. Een motor er uit is eigenlijk ook zo gepiept. Als je het een paar keer gedaan hebt denk je er ook makkelijker over.
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Bij deze het beloofde verslag van de werkzaamheden de afgelopen twee weken. Het uitgangspunt voor deze hele klus: Wat ik doe, doe ik goed en grondig, maar ik doe niet meer dan strikt noodzakelijk voor een verse APK.
Dat betekent dat ik de remmen die aardig vast zaten en zompig aanvoelden wel grondig aanpak, maar bijvoorbeeld de multiriem en V-snaar van de HD-pomp niet vervang. Deze zien er nog goed uit en voor de APK is het alleen van belang dat ze er op zitten.
De 4 Pilot HX banden hebben enkele jaren plat gestaan en zijn daarom beslist niet meer APK-waardig. Van mijn C5 had ik 2 Michelins bewaard. Eerst maar eens op bokjes en de wielen er af.
Ik herinnerde mij dat van 2 velgen ooit de velgranden in waren gesmeerd met rubbercement omdat de banden niet goed afdichtten op de velgrand en dus langzaam leeg liepen. Daar betaalde ik nu de prijs voor, want dat cement moest er nu eerst af. Enfin, de 2 gebruikte Michelins die ik nog had liggen heb ik op de andere twee velgen gemonteerd. Van de twee vieze velgen heb ik de randen eerst grondig gereinigd met een nylon borstel:
Hier heb ik vervolgens twee Hankooks op gemonteerd die ik voor een scherpe prijs kon kopen. Eigenlijk behoorlijk aan de oude kant, maar daarom dus wel heel goedkoop. Voor deze XM voor nu dus de keuze in lijn met mijn uitgangspunt voor deze klus. Als ik de XM hou wil ik toch een set speedlines laten stralen en coaten, want die horen er eigenlijk op. Daar kunnen dan te zijner tijd wel een paar nieuwe banden op.
Tot slot heb ik de olie maar eens afgetapt. Ik heb voor het aftappen een engine flush van Liqui Moly toegevoegd. Je gooit dat bij de bestaande olie, laat de motor 20 minuten stationair lopen en tapt de boel af. Echt nodig was het niet, maar ik heb er goede ervaringen mee en kwaad kan het niet.
Er kwam een aardig donkerbruine sloot olie uit, wat wil je ook na 12 jaar stilstand. Ik heb de XM ook niet speciaal geprepareerd voor de stallingsperiode dus het zal er ook al wel een jaar in gezeten hebben.
Verder is er weinig over te vertellen. Eerst het oude filter er af, vervolgens een nieuw Purflux filter er op. Ik heb vanwege de uitgangspunten voor deze opknapbeurt gekozen voor 5w40 volsyntheet van de Action. De ZPJ is niet gevoelig voor het soort olie, een willekeurige 10w40 of 5w40 is altijd prima. Deze olie voldoet ruimschoots aan de vereiste specificaties en is voordelig.