Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Ik dacht dat de 1.2 puretech motoren vanaf bouwjaar 2018 een verbeterde riem hebben gekregen (zonder relief) die minder snel zou oplossen…... maar tijdige visuele inspectie van de riem blijft aan te raden.
Het nieuwe rijden hoeft geen probleem te zijn dacht ik, maar wel als je het combineert met veel korte afstanden. Verder gebruik ik het start stop systeem niet. Weet niet of dat nog steeds zo is maar dat zou tot versnelde slijtage leiden.
de 1.2 puretech is volgens mij een Vti motor en geen THP of vergis ik me?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Steeds meer, en vooral met de riem die door de olie loopt, is het van belang precies de specificaties wat betreft oliesoort en verversingsinterval aan te houden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb een Cactus 1.2 82pk bj. 2014 met nu 45000km op de teller. De distributiesnaar ziet er nog steeds als nieuw uit. Ik gebruik altijd wel motorolie met de voorgeschreven specificaties. Wat misschien ook helpt is dat ik nooit brandstof E10 tank. Er komt toch tijdens het rijden soms wat benzineresten in de motorolie terecht. E10 staat erom bekend agressief in te werken op bepaalde rubbersoorten wat misschien ook geldt voor deze distributiesnaar?
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Even een nieuwsgierige vraag, hoe weet je dat die riem er als nieuw uitziet? Haal je iedere keer alles los met een beurt?
Aangaande THP, de problemen zijn NIET opgelost bij de THP vanaf 2014, de inspuit methode is overigens niet gewijzigd. Het is een motor die goed, kundig en tijdig onderhoud vraagt. De minste problemen zijn er met de 200 PK versie met uitlaatnokkenasversteller.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
De distributiesnaar is te zien wanneer je de olievuldop verwijdert. Ik heb foto’s gezien van aangetaste snaren, die zien er duidelijk opgezwollen uit.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
GSPallas schreef:Ik heb zelf een e-THP, 165pk van juli 2017, deze heeft vorig jaar een complete interne reiniging gehad. Op zich jammer dat het weer moest, als hij goed is, is het echt een fijn blok. Volgens mij rond km-stand 70.000.
Dat blijf je helaas houden bij moderne direct ingespoten motoren met turbo’s. Ondanks dat deze THP-motor dus op veel fronten sterk verbeterd is.
Devies blijft: geen korte ritjes (korter dan een half uur) en absoluut de juiste olie gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
martekie schreef:Ik dacht dat de 1.2 puretech motoren vanaf bouwjaar 2018 een verbeterde riem hebben gekregen (zonder relief) die minder snel zou oplossen…... maar tijdige visuele inspectie van de riem blijft aan te raden.
Klopt. Volgens dit topic is er vanaf 6 maart 2017 een nieuwe riem geproduceerd. Dat betekent niet dat die gelijk in alle modellen ingevoerd zijn. Als je nu anno 2020 nog met een oude riem rondrijdt, zou een nieuwe riem te adviseren zijn.