Even een vraag:
Ik wil een versnellingsbak met langere versnellingen (van een platte diesel) aan mijn 16TRI hangen.
Nou heb ik zo’n bak, maar ik wil voor de zekerheid de priseas keerring vervangen.
Alleen de binnendiameter van de ring is 16 mm en de priseas is 20 mm ter plaatste van de groeven.
Ik weet niet of de ring schadevrij over de priseas geschoven kan worden?
En dan nog iets: één van de vorige eigenaren heeft volgens mij de top van de priseas afgezaagd.
Is het erg onverstandig om dit zo te laten?
Dat ding vervangen is wel een klus…
En erg veel slingeren zal denk ik niet gebeuren?
Het voelt toch een beetje vreemd dat iemand het afgezaagd heeft, ik snap het voordeel niet zo.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, dat afgezaagde stukje hoort in een lagertje te vallen dat in het vliegwiel zit. Dit is dus niet optimaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zal toch echt een andere prise-as in moeten. Met deze afgezaagde as is de bak volledig onbruikbaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Was ik al bang voor…
Stom dat het nu pas opvalt…
De laatste eigenaar heeft wel probleemloos met die bak gereden zonder tuutje maar het voelt toch niet goed…
Die as is alleen met uitgebreid sleutelen te vervangen toch? Bak open en van alles eruit en er weer in?
En dan de eerste vraag: hoort die keerring met een vorm van geweld over de priseas geschoven?
Zo’n keerring kun je niet rekken, dus dat is niet de goede.
Ik denk dat de vorige eigenaar niet de goede bak had: Verkeerde type of nog simpeler ander lagertje in de krukas en heeft het dus “passend” gemaakt. Je zult dus de bak compleet moeten demonteren en dan nog een passende prise-as te pakken krijgen.
Aangezien er veel 1.9 D’ zijn geweest ( inclusief de Peugeot varianten en andere Citroen’s) denk ik dat het makkelijker is een andere bak te zoeken?
To err is human, not to err is divine.
Ja, dat laatste is denk ik handiger.
Maar kennelijk zijn er verschillende diktes van de priseassen geweest.
Ik heb het kenteken met de 1.6 (180Z)motor opgegeven bij bestelling.
Kennelijk hoort daar een dunnere priseas bij dan bij een platte diesel.
De 16V en turbodiesel hebben wel een dikkere as, dat wist ik. Ook een grotere plaat en drukgroep
De koppelingsplaat zou wel moeten passen bij een bak van een platte diesel heb ik me laten vertellen, maar daar ga ik nu ook aan twijfelen…
Ga ik morgen denk ik even passen.
Het is trouwens een BE1 bak.
Ik zou nog kunnen gaan voor een BE3 met andere schakelstangen. Ga ik over nadenken.
Ik zou eerst met behulp van het onderdelenhandboek., een WPH en een iemand die deze motoren en bakken goed kent eens wat onderzoek doen.
Dat een versnellingsplaat past zegt me weinig: Er zijn door Citroen maar een paar maten “splines” gebruikt en ook maar een paar doorsnedes koppelingsplaat, vandaar die uitwisselbaarheid.
Als iemand je die bak “verkocht” heeft zou ik hem toch even terug geven en vragen of hij wel serieus is?
Overstappen naar een BE3: Als je de bediening wilt aanpassen dan zou ik maar een sloper kopen met zo’n bak: Daar komt vaak nogal wat bij kijken: Bediening, beugeltjes her der, doorvoor van de kabels, etc etc.
Succes met de puzzel.
To err is human, not to err is divine.
Dank je.
Een tijd geleden heb ik die vraag al eens gesteld hier, het zou uitwisselbaar zijn.
De bak heb ik van een vriend, die heeft hem te goedertrouw verkocht voor €40,- geloof ik.
Gedemonteerd en wel.
Kwam zo uit de wagen.
Maar waarschijnlijk heeft een voorganger een andere bak aan die diesel gehangen, misschien paste hij niet in het priseaslager en heeft toen de tuut er maar afgezaagd.
Een andere reden kan ik mij niet bedenken…
Daarna nog 100000 km (?) probleemloos gereden…
Probleem is dat het moeilijk is een bak te vinden die geen 400K heeft gedraaid.
Aan de buitenkant zie je dat niet.
Deze kwam uit een schade-auto
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:Even een vraag:
Ik wil een versnellingsbak met langere versnellingen (van een platte diesel) aan mijn 16TRI hangen.
waarom wil je dat eigenlijk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik denk dat er bij een BX 1600 geen prise as lager in de krukas zit. Bij mijn Xantia een ieder geval niet. Dan denk ik dat je dat afgeslepen stukje helemaal niet mis.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In het vliegwiel of in de krukas zit een bus of een lager. Daar komt het puntje in. De prise-as MOET worden afgesteund in het vliegwiel of de krukas
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De bak van mijn Pluriel heeft ook geen in het vliegwiel afgesteunde en gelagerde priseas.
Maar bij een BX hoort het uiteraard wel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
waterman schreef:H@ns schreef:Even een vraag:
Ik wil een versnellingsbak met langere versnellingen (van een platte diesel) aan mijn 16TRI hangen.waarom wil je dat eigenlijk?
Ik hou van rust in de auto… Bij honderd zit ie al boven de 3000 rpm
Past nou eenmaal beter bij m’n karakter. Ik draai zelf ook graag minder toeren na m’n werk…
Het ging mij niet alleen om de bak te wisselen, maar koppeling, octopus, allerlei lekkages in één keer aan te pakken.
Ik vond het wel een mooie gelegenheid om die kar helemaal naar m’n zin te maken
De ingenieurs die zo’n auto hebben ontworpen hebben heel bewust gekozen voor de verhoudingen qua toerental en versnellingsverhoudingen. Ik zou dat niet gaan veranderen.
Wat de prise as betreft: gewoonlijk loopt die door de hele lengte van de vernellingbak. Ik weet niet hoe dat bij deze auto precies is, maar ik heb van de week een prise as er uit gehaald en je hoeft niet bang te zijn dat de tandwielen door de bak gaan wandelen als je de prise as er uit haalt.
De prise as wordt aangedreven door de koppeling en drijft op zijn beurt de hoofdas van de versnellingbak aan.
Bij mijn bak zit er aan het eind een deksel dat er af kan, daarachter zit het einde van de prise as welke op zijn plaats wordt gehouden met een segir ringetje. Als je die verwijdert, trek je zo de prise as uit de bak en verder blijft alles op zijn plaats zitten.
Je kunt dan de oliekeerring vervangen, andere prise as er in en gaan met die banaan.
Ik krijg de indruk dat het een beetje willekeurig is met de versnellingsverhoudingen…
De ene keer lange, dan weer kortere versnellingen, dan weer een break met langere versnellingen dan een berline en een ander bouwjaar weer andersom.
Bij peugeot hetzelfde, daar is een 16 benzine met de verhoudingen van een turbodiesel geweest.
Heerlijk zuinig en stil, maar wat minder handig in de bergen.
De meesten zitten rond de 3000 rpm bij 100.
De ene klant wil vlot optrekken, de andere wil een stille auto.
Als klant kan je die verhouding niet kiezen, maar als hobbyist kan dat dus wel.
En de prise as bij deze auto’s is alleen te vervangen als je de bak flink uit elkaar trekt…
Helaas…
De Ingenieurs stelden voor en de commerciële afdeling besliste dat bij Citroen en dat kon per land verschillen.
Een lange bak werd toen al gebruikt om mooiere verbruikscijfers te krijgen bij 90 en 120 want toen die gepubliceerd moesten worden werd er vergeleken.
Ik weet nog dat je in Frankrijk vaak een optie had voor “boite court” of “boite long” bij een aantal modellen: Maakt nogal wat uit of je daar veel snelweg en “plat” rijdt of dat je veel in de bergen zit.
To err is human, not to err is divine.