Hallo allemaal
Zou gaarne willen weten of dat er problemen zijn om een 5 versnellingsbak van een motor DY2 op een motor DV2 met een 4 versnellingsbak te wisselen
Beide autos zijn van t bouwjaar 1971
verblijf gaarne op reactie bij voorbaat mijn dank
Volgens mij kan dat zomaar.
Ik heb een “lange” 5bak aan mn DV3 gezet, dat ging zonder problemen.
Als je de drukgroep en koppelingsplaat maar passend bij de motor (dus vliegwiel) houdt.
Het enige is dat de pook van een 4bak wagen een veer heeft die weerstand geeft als je de pook van je afduuwt, waarschijnlijk om het risico te verminderen dat je hem per ongeluk in z’n achteruit zet.
Bij een 5bak wagen gaat het schakelen naar 5 wat makkelijker.
Een DY 5bak heeft trouwens vrij korte versnellingen. In 5 maakt hij bijna net zoveel toeren als in de 4 bij een 4bak.
Voor in de heuvels wel fijn, maar in het vlakke NL is een lange 5 (vanaf 21 motoren) wel prettiger…
Hi
Hoe weet ik of dat er een lange of korte bak aan die DY2 motor zit??
Een DY heeft origineel een “korte” 5
Een DX een lange…
Kan de auto met 5bak nog rijden?
Bij 100 in 5 draait een korte 5 ongeveer 3000 rpm en een lange 5 ongeveer 2700.
Misschien weet Bogaard dat uit het hoofd. Hij heeft bakken ervaring
Er staat geloof ik ook ergens een code op…
Dus is geen optie om deze over te bouwen naar mijn DV2 motor.
Als je serieus je toeren wilt drukken niet nee
Auto met 5 bak is een donor auto dus van daar heb motor en bak wel gedemonteerd voor evt toerental verlaging maar volgens jou is dat niet
In ieder geval bedankt
In ieder geval bedankt
Een 4bak heeft V1000 33.3 km/u
henkievm schreef:Auto met 5 bak is een donor auto dus van daar heb motor en bak wel gedemonteerd voor evt toerental verlaging maar volgens jou is dat niet
Hangt er vanaf of hij origineel is.
Misschien heeft iemand er ooit een lange 5 in gehangen, dan heb je geluk.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hier lezen:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/178946/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat bedoelde ik met de code.
Thanx.
107 is lang, 108 is kort.
Ik hoop dat het plaatje er bij jou nog op zit.