Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Onze sleutelruimte is nogal smal en je moet dus kiezen, of met de linker- of met de rechterkant tegen de muur zodat je aan de andere kant ongeveer een meter in de breedte hebt om te kunnen werken. Met een klus als deze waarbij je de remmen rondom aan wilt pakken niet heel handig, maar het is niet anders.
Begonnen met de rechterkant tegen de muur zodat ik de linkerkant aan kon pakken. Ik ben begonnen aan de voorkant. Nieuwe schijven en blokken, draagarmrubbers en gereviseerde remklauwen.
Het wiel er weer af en dan staar je tegen deze bende aan. Door de jaren stilstand is het ondanks de droge opslag toch wel wat aangeroest. De remschijf is inmiddels wel weer redelijk schoon door een paar keer stevig remmen, maar goed genoeg is het zeker niet. Ook bleek de handremkabel ingescheurd, dat was mij eerder niet opgevallen. Die heb ik dus alsnog besteld.
De oude klauw er af, remblokken in de kliko en de schijf bij het oud ijzer. Voor de zekerheid natuurlijk de oude en de gereviseerde klauw vergeleken. Het is het juiste type, toch altijd een opluchting als je de goede spullen hebt besteld.
De draagarm er uit gewurmd, dat ging eigenlijk heel voorspoedig. De rubbers waren inderdaad behoorlijk gaar.
De oude rubbers er met beitel en moker uitgeramd:
Van het rubber dat om het uiteinde zit geperst heb ik de bus ingeslepen met de slijptol. Vervolgens kwam deze er ook vrij makkelijk af. Dit blijft er dan over
Deze kunnen er dan weer in, gewoon ingeperst met de bankschroef. Het rubber op de punt heb ik er op getikt met een hamer en het laatste stukje met een dop. Het is belangrijk dat je deze laatste in de juiste positie monteert.
Uiteindelijk de draagarm weer onder de auto gezet en alles vastgedraaid met de draagarm in de rijstand. Met de nieuwe remschijf, blokken, klauw en draagarmrubbers ziet het er dan zo uit. Het is helaas nog even wachten op de nieuwe handremkabel. Uiteraard zag ik pas op dit moment dat de remslang die eerder toch wel OK leek haarscheurtjes heeft….... Daar heb ik dus ook twee nieuwe voor besteld. Ik heb aan de voorzijde Jurid schijven en blokken gemonteerd. Deze waren vrij voordelig en Jurid is OEM voor Mercedes en Porsche dus ik heb er wel enig vertrouwen in. Sinds enkele jaren monteer ik bij voorkeur Textar, maar voor deze XM waren die behoorlijk veel duurder. Daarom dus deze keer maar eens Jurid gemonteerd. Valeo monteer ik niet meer na daar een paar keer nogal door teleurgesteld te zijn. Snel kromtrekken, zompig remgevoel, ik vind het niks.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dit leek mij een mooi moment om de LHM te verversen. De LHM zelf was nog behoorlijk helder, maar er was wel vrij veel hele fijne grijze neerslag in het vat en op de filters:
En na een goede schoonmaakbeurt zien de filters er dan weer zo uit. Het LHM-vat idem dito, maar daar heb ik geen foto van.
Aangezien het deksel van de luchtfilterbak er toch al af was, meteen maar het nieuwe filter gemonteerd. Dit wel van Valeo, want dat was lekker voordelig en met de filters van Valeo heb ik wel prima ervaringen.
Vervolgens het vat afgevuld met een paar liter verse Total LHM en weer verder…....
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Linksachter was nu aan de beurt, ook al zo’n vieze en roestige bende.
De oude spullen er uitgewrikt:
De oude en de nieuwe schijven vergeleken, die zijn ook identiek, de oude dus bij het oud ijzer en de nieuwe na grondig reinigen van de flens op de auto. Hier heb ik qua schijven gekozen voor het goedkoopste van het goedkoopste. Remschijven van Stark, slechts 4,50 per stuk. Echt een budgetmerk, maar de achterremmen bij een XM zijn toch niet zo heel relevant. Ze zijn ook zo lullig klein uitgevoerd dat ze op een 2cv niet zouden misstaan. Wel heb ik hier mijn geliefde Textar remblokjes gemonteerd, want die waren maar 2 of 3 euro duurder dan een budgetmerk.
Bij demontage van de schijven achter haal je ook de klauwen in twee stukken uit elkaar. Ik heb de zuigers er uitgeduwd met perslucht, alles goed schoongemaakt en de boel weer in elkaar gezet. De zuigers lijken ook gecoat dus ik heb ze niet gepolijst o.i.d. De zuigers zaten overigens helemaal niet vastgerot in de klauw. Het waren de remblokjes die in de klauw vastzaten door ophoping van vuil en corrosie.
En als dan alles weer in elkaar zit geeft dat ook weer een frissere aanblik:
Vervolgens de remmen aan deze kant ontlucht, de auto omgedraaid en aan de rechterkant weer een zelfde exercitie. Achter zitten de remblokken er nog niet op. Het boutje waarmee de blokken in de klauw zijn gemonteerd brak dus ik heb een nieuw montagesetje besteld.
Rechtsvoor wacht nog op de bestelde nieuwe remslang en aansluitend de montage van de remklauw en blokken.
De draagarmrubbers waren hier een stuk slechter dan aan de andere kant, vooral het voorste rubber was enorm ingescheurd en kon met de hand heen en weer worden bewogen.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker bezig man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Wat dan nog resteert is de montage van nieuwe ophangbeugels van de brandstoftank. Die zijn krom, want ik ben tijdens een van de transporten met die beugel achter de rand van een oprijwagen blijven hangen. Het voorste ophangpunt is daarbij ook beschadigd. Daar moet ik dus nog iets op verzinnen.
Die beugels, die bewaart natuurlijk helemaal niemand. Behalve Bart Ebben, waar ik zo een set op kon halen:
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dat ziet er allemaal weer fris en fruitig uit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Je bent lekker bezig Lucas.
Wat het merk Stark betreft, weet ik het niet. De bobines van de Jaguar waren aan vervanging toe (8x) en origineel is dat Denso. Dat heeft toch heel erg mijn voorkeur want die Jappen maken gewoon heel erg goed spul, maar helaas zijn ze voor de Jaguar niet meer te krijgen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor spul van Stark vanwege de drie jaar garantie en de prijs: zo’n €120 euro goedkoper dan de duurste. Een prijsverschil van €120 per stuk! Zelfs als ze maar 30.000 km mee gaan in plaats van 150.000 is dat nog een goede investering.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Soms zijn de prijsverschillen inderdaad groot. Bepaalde als A-merk gepresenteerde onderdelen hebben mij ook wel eens teleurgesteld. Zo zal ik nooit meer ophangingsdelen monteren van Febi, wat een bagger. TRW wat ongeveer even goedkoop is gaat dan wel goed. Maar Lemförder is dus mijn lievelingsmerk wat dat betreft.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik wacht nog steeds op de handremkabel, remslangen en montageset voor de achterremmen die ik 2 weken geleden bij Mister-Auto heb besteld. Wat dat betreft dus weer een slechte ervaring met deze prutsers. Gelukkig inmiddels wel bericht dat gisteren mijn bestelling verzonden is. Dat werk ligt dus even stil.
Vreemd genoeg is een pookknop voor een XM automaat zonder barsten tegenwoordig bijna niet meer te vinden. 10 jaar geleden toen ik nog met XM’s in de weer was kwam dat bijna nooit voor. Blijkbaar is een kritische grens in het verval van het plastic overschreden waarna al die knoppen beginnen te barsten. Er is inmiddels ook een oplossing, de knop opsturen naar Q&K Classics in Polen. Voor 25 euro plus verzendkosten bekleden ze ‘m met leer. Echt blij ben ik er niet mee, het liefst zou ik een nieuwe originele pookknop kopen, maar dit is beter dan niets. De oude knop is inmiddels onderweg naar Polen, ik ben heel benieuwd hoe lang het allemaal gaat duren en hoe het bevalt.
Ik heb even verder geinventariseerd wat er onder de kap moet gebeuren en wat nice to have is. Een nieuwe multiriem kan wel wachten tot na de APK, de veerschotels durf ik ook wel aan. De bollen zijn ook aardig plat, maar dat boeit voor de APK ook niet. De V-snaar voor de HD-pomp is niet zo lekker, maar daar ga ik nog wel een gokje mee wagen.
Waar ik wel van schrok is de staat van de radiateur. Als je tussen de voorste cilinderbank en de radiateur naar beneden kijkt ziet het er zo uit:
Op de dwarstraverse liggen ook allemaal stukjes lamel. Hij is nog niet lek, maar dit is niet best. Hoe dat zo achteruit heeft kunnen gaan tijdens stilstand is mij eigenlijk een raadsel. Ik ga mij in ieder geval oriënteren op een nieuwe radiateur.
Jouw pook heeft tenminste nog de buitenste kunststof laag. Bij de meeste XM’s is zelfs die verdwenen. #countyourblessings Zelf heb ik ook de pook met leer laten bekleden door Q&K, ziet er prima uit.
Die radiateur is een aandachtspuntje idd, ook bij het aanschaffen. Als je gaat zoeken kom je meestal de Nissens 61233 tegen die als passend aangegeven staat. Fysiek passen doet het zeker, alleen is voor een V6 de koelcapaciteit te klein. Met de Nissens loopt de motor ongeveer 10 tot 15c te warm. Dus bij pakweg 25c buitentemperatuur ongeveer 90 tot 95c motortemperatuur en bij 30c buiten gaat het al rap richting de 100.
Om erachter komen dat de “passende” radiateur van Nissens de oorzaak was van snel warm lopen heeft mij een tijdje van de straat gehouden. Ik heb nu een Valeo 810836 erin zitten die “gelijk als origineel” gebouwd is. Met die radiateur moet er echt moeite gedaan worden om de boel boven 95c te krijgen ongeacht buitentemparatuur. Alleen andere radiateurs voor deze XM anders dan de Nissens 61233 zijn nieuw zo goed als onvindbaar.
Mocht je toch trek hebben in een Nissens, mail mij dan ff. Heb een zo goed als nieuwe op zolder liggen die weg mag, heeft 10.000km ervaring.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Nu
Acadiane
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb wel goede ervaringen met Nissens, maar dit klinkt niet als een goed idee. De ZPJ is al best een heethoofd dus meer koeling is beter. Die Valeo is zo te zien niet eenvoudig meer verkrijgbaar.
Theo Kerger al geprobeerd? Die heeft veel XM spul.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Nee nog niet. Ik bedenk mij nu dat ik waarschijnlijk nog ergens een gebruikte radiateur heb. Het liefste heb ik wel een nieuwe van originele kwaliteit.
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
hoi lucas bel me maar even ik heb nog wel wat staan gr daniel
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De remmen zitten in elkaar, zijn ontlucht en ik heb een stuk proefgereden. Dat er nu verse banden op zitten helpt enorm en de draagarmrubbers geven ook meer rust in de voortrein. De eerste indruk qua remmen is erg goed, hij gaat mooi vlak naar beneden en ze zijn goed te doseren. Linksvoor moet ik nog wel de remslang vervangen, de wartel is al wat beschadigd en zit helaas muurvast…..
Goed nieuws is dat de Hydractive uitstekend werkt. Hij vangt je mooi op na een drempel. Wel grappig dat juist dit nog werkt. Dat de bollen gevuld moeten worden merk je wel, maar goed, dat kan ook niet anders.
De nieuwe pookknop is inmiddels op de weg terug. De knop is eerst in vorm gebracht met plamuur en daarna bekleed. Het was veel werk dus het was 65 euro inclusief retourzending, daar is mee te leven.
Qua radiateur heb ik een AKS Dasis besteld. 26mm dik, een halve mm dunner dan de Valeo en volgens de voorbeeldfoto wel met voldoende kanalen. Ik ben benieuwd wat ik thuis krijg. Hij is maar 80 euro dus het kan eigenlijk alleen maar meevallen. Zo niet, dan stuur ik ‘m weer retour.