Totaal aantal Berichten: 10336
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nielsje schreef:Is dat niet gewoon rilsan slang?
Klopt. Ik was in de war met het materiaal voor het eerste dashboard van de DS. Citroen was met de DS de eerste die daarmee pionierde.
Levebvre was zo dol op het uitproberen van nieuwe materialen dat hij de eerste was in Frankrijk met een nylon overhemd, zo’n plakding!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Citroensmgz schreef:Die “wit-gele” slangen zijn eigenlijk kunststof leidingen van Rilsan, ook bekend als polyamide 11: Een bijzondere kunststof met excellente eigenschappen in een Citroen: Bestand tegen hoge en lage temperaturen en tegen olie en benzine en vele andere chemicaliën. Een franse uitvinding, gemaakt van wonderolie, maar het is wel chemisch gemaakt. Als je die leidingen ziet na zo’n 50-60 jaar dan zijn ze vrijwel altijd nog in prima staat.
Rilsan wordt nog steeds geproduceerd voor leidingen in speciale toepassingen. In goedkopere toepassingen is het verdrongen door nylon ( origineel een patent van Dupont) en bij hogere eisen soms door PTFE, maar voor het gebruik in een Citroen is het nog steeds het beste materiaal.
mag ik even zeggen dat ik erg vrolijk wordt van een antwoord als deze! Vooral de benoeming van de originele patenthouder van Nylon doet me deugd. Ik zit zelf meer in de “huishoudelijke kunststoffen” en heb zodoende dus weer wat geleerd.
maar goed te weten dat dat kunststof gedeelte dus goed zit en ik dan maar een paar meter slang hoef te vervangen. Met een meter of 4 zal ik er wel zijn dan, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Goed bezig !!
Had ook gare benzine leiding om de motorkap gevonden. Er zijn CXn afgebrand door scheuren / lekkage….
hier het korte bochtje, wat vanuit de diepte omhoog komt.
En bij de Basis, deze rode ring voor de schakelknop. Dan is ie ook weer netjes
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ja dat van het afbranden heb ik ook gehoord: horrorverhalen waarbij ik er maar even van uitga dat er niet eens gewonden of erger bij gevallen zijn….
Die rode ring van CX basis….die had ik dus ook gekocht en laatst maar eens even volgens beschrijving in een bakje licht kokend water verhit, maar met geen mogelijkheid om die knop heen te krijgen. De ring wordt niet week en past simpelweg niet om de knop heen (ook niet met lichte dwang c.q. liefde ). Ik heb de ring samen met alle pakkingen gekocht en dat is al weer een jaartje of 5 (?) geleden. Misschien is de ring te oud en werkt het opwarmen niet meer.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Werkte bij mij ook niet in water… Dat deed niets tot weinig.
Hij moest echt de oven in, toen was die zo soepel dat die er bijna weer af viel.
Ik weet niet meer of ik hem met knop en al in de oven heb gezet…
Zit er inmiddels alweer jaren op.
in de oven! Weet je de temperatuur nog? Ik kon zo snel het soort kunststof niet herleiden. Wsl HDPE en dan is 130 graden waarschijnlijk genoeg.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik moet in mijn Prestige zo’n ring in het zwart hebben. Ik ga maar eens een O-ring zoeken in de juiste maat.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
le look le plus cool schreef:in de oven! Weet je de temperatuur nog? Ik kon zo snel het soort kunststof niet herleiden. Wsl HDPE en dan is 130 graden waarschijnlijk genoeg.
Temp weet ik niet meer, ik heb het gewoon langzaam opgevoerd begonnen bij 90 ofzo. Zal ook wel aan je oven liggen.
Moest er dacht ik best nog even in staan, 1 a 2 min is niet genoeg.
Het is weer lang geleden dat ik wat van me heb laten horen hier op het forum (en nu ik het er over heb, er zou wel weer eens wat voor La CX en Route geschreven kunnen worden, maar ook heb ik het veel te druk.
En het is voorjaar….dus toch effe wat klussen aan de CX. In de tijd dat het donkerder werd zat ik me groen en geel te ergeren aan de slechte verlichting van de klokken in het dashboard. De kans is groot dat een lampje ergens niet goed zit (een LED-je dat verkeer gepoold zit). Maar ik heb ook begrepen dat de licht-geleidingselementen achter de klokken veilig kunnen worden zodat ze het licht niet goed kunnen geleiden. Dat wilde ik dus even checken en schoonmaken. Het geeft me meteen een beeld van wat welk Lampje verlicht…Want die lampjes zitten behoorlijk willekeurig geplaatst op de achterkant (de indicatielampjes zijn prima te vinden, maar de verlichting is wat anders). Dit alles in kaart brengen lijkt me sowieso geen overbodige luxe.
Ik heb de schroeven van de “printplaat” waar alles op vast zit al los, maar het geheel blijft hangen op het restknopje van de dagkilometerteller….iemand enig idee hoe is dat knopje eraf krijg zonder het knopje of de binnenkant te slopen?
Het gaat dus om deze knop onder de toerenteller. Voor alle duidelijkheid, het ruitje blijft zitten, maar de knop zit vast aan de unit die ik net los heb.
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat knopje kan met enig beleid van het asje getrokken worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als je de boel helemaal open haalt, pas dan goed op bij het terugvouwen van alle blauwe plastic printfolie. Bij mij kwam na een tijdje de print daarvan los. Niet fijn.
Knopje van de dagteller kun je inderdaad met enig beleid er af trekken.
Binnenin krijg je trouwens niet zo snel aanslag, ik heb geen vuil op de plastic lichtgeleidings elementen gezien.
hartelijk dank, het dopje kwam idd los na wat rustig wrikken. Soms is zo’n kleine opmerking heel belangrijk!
@break23m, ja die print"sheets” zijn fragiel, ik heb nu nog de totale unit los, dus de sheets zitten nog vast zoals ze zaten. Ik moet even kijken of ik het kleine zwarte stuk los wil halen. Dan kun je in cilinders achter de grote klokken kijken. Maar dat is wel een wat verder gaande operatie die ik inderdaad liever voorkom….maar ja, met de ervaring die ik inmiddels met mijn CX heb, vrees ik dat ook dat nog open gaat Ik ben wel alles in kaart aan het brengen, zodat ik weet wat aangelicht wordt door welk lampje, ik zal dat later ook hier delen, wordt vast gewaardeerd.
Totaal aantal Berichten: 1063
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja die ‘printsheets’ zijn heel fragiel. Zorg dat er nooit kortsluiting ontstaat want dan branden die banen en het plastic weg. Bij mij ontstond een keer kortsluiting omdat het lampje net niet goed gemonteerd was. Let daarop als je de lampjes weer terug plaatst
Mocht het mislukken ik heb nog een nieuwe printbaan voor een serie 2 liggen
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive