Ombouw 2cv6/dyane naar Mehari?
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 24 mei 2020 05:15 PM

Goedendag,
Na jaren afwezigheid ben ik weer terug op het forum. Ik heb de laatste jaren bijna alle onderdelen van de carrosserie gevonden, en ook de frames om dit op te bevestigen aan het chassis. Mijn volgende stap is de aanschaf van een dyane/2CV waarvan in de carrosserie wil verwijderen en voorzien van Mehari opbouw. Ik weet dat ik dan naar de rdw moet voor herkeuring, dus dat is bekend, en ook dat dit (in ieder geval tot paar jaar geleden) mogelijk was. Ik heb de afgelopen jaren ook verschillende omgebouwde dyane’s gezien, die op kenteken dyane hadden staan, en de opbouw was veranderd. Dit mag denk ik nog steeds, ook omdat er meerdere mogelijkheden zijn voor ombouw tot kitcar.
Ik heb alleen een aantal vragen, en ik denk dat hier op dit forum wel de juiste kennis aanwezig is:
Wie helpt mij:
1- Is het idd nog steeds zo dat een dyane die voor 2/3 zelfde blijft (dus chassis en motor) hetzelfde kenteken mag houden?
2- IS het toegestaan als het chassis erg slecht is, deze te vervangen door een nieuwe (goedgekeurd) exemplaar? 
  - zo ja:  wat doe je dan met je oude chassis waar het lootje van de RDW aan vast zit?
3- Wat doe je met de opbouw van de dyane (waar een aluminium plaatje, maar ook het (carresorie)nummer is ingeslagen?
4- een chassis van een mehari’ is +/- 20 cm korter dan een chassis van een dyane. In de technische documentatie staat dat je deze er af moet halen,
  maar mag dat met de huidige wetgeving nog,of zijn er andere creatieve oplossingen die iemand heeft toegepast?
5 - de carrosserie van Mehari is van kunststof. Nu weet ik dat je wat oude delen kunt laten oplossing in een vloeistof om zo bv beschadigingen bij te
    werken. Welke vloeistof is dat? Aceton?

Dit waren de vragen voor nu, maar de komende maanden zal ik ook wel tegen meer uitdagingen aanlopen. Ik heb er zin in!

Een gezonde groet,
Herman

Profiel  
 
PPH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 09-01-2020

Gepost: 26 mei 2020 01:15 PM
  [ # 1 ]

Hoi Herman,

Ik ben met precies hetzelfde bezig. Een Dyane uit 1973 ombouwen naar een Mehari waarbij mijn uitgangspunt is om het kenteken te behouden.

Vooraf is de RDW op bezoek geweest om te schouwen, hierbij zijn een aantal labels vastgezet onder andere op het chassis en de koets.

Vervolgens ben ik met het slechte chassis aan de slag gegaan en heb grote delen moeten vervangen. Ik heb hierbij een foutje gemaakt, de restanten heb ik aan een ijzerhandelaar meegegeven en dat is niet handig.

Het chassisplaatje en de label zitten gelukkig nog wel vast aan het chassis, en als de mehari in elkaar zit dan is het chassisnummer onmogelijk te lezen om dat daar het frame en carrosserie op is vastgemaakt.

Je mag het chassis inkorten, de mehari is een op de Dyane gebaseerde auto.

Wat betreft de carrosserie; niet iedereen zal het ermee eens zijn maar ik heb oude delen (goed schoonmaken) opgelost in MEK. Je krijgt dan een pasta waar je scheuren en gaten kunt repareren. Bij te grote stukken plaats ik eerst een matje aan de binnen kant en vanaf de buitenkant dan de pasta.

Laten we vooral contact houden.

Mvg
Peter Paul.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 mei 2020 01:25 PM
  [ # 2 ]

MEK het is. Verder kun je elk ABS gebruiken om pasta te maken. Kleuen zoek je bijvoorbeeld in de Lego van je kinderen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 26 mei 2020 01:32 PM
  [ # 3 ]

Ik weet niks van Mehari’s maar je kunt in feite alles wat van ABS is, zoals oude grijze PTT telefoons, Lego/Duplo blokjes, et cetera gebruiken om een reparatiepasta te maken.
Bij een spuitgiet-bedrijf dat ABS verwerkt kun je wellicht ook wat ABS granulaat organiseren.
MEK als oplosmiddel lijkt me meer voor de hand liggend omdat het wat minder vluchtig is dan aceton maar in feite werkt het allebei.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 mei 2020 01:54 PM
  [ # 4 ]

Aceton is dimethylketon en MEK is methylethylketon, dus familie van elkaar.

Uit mijn ervaring lost MEK meer op dan aceton, soms zelf meer dan je wilt. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 26 mei 2020 09:57 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de adviezen. Fijn om te lezen dat dit meer wordt gedaan. Ik wil al,erg lang een mehari, maar door werk, kids en andere belangrijke zaken in het leven kwam er niet veel meer van dan foto’s en documentatie, en wat losse onderdelen verzamelen.  Het wordt een flinke klus, maar heb de ruimte, zin en de tijd.,

Idd is mijn weg ook via de rdw, eerst voorschouwen, en dan pas starten met demonteren.
Voor de MEK heb ik ook nog een aantal,oude abs plaatdelen liggen die ik ga oplossen, en dan de stukken repareren.
Iik houdt iedereen wel op de hoogte. Donderdag eerst maar eens de opknap dyane ophalen, en aan de praat brengen. Als zij loopt begint de demontage en reparatie..
Maar eerst de auto halen, en daarvan kan ik ook al genieten. .
Hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Met vriendelijke, gezonde groet,
Herman

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 27 mei 2020 08:06 AM
  [ # 6 ]

Dan blijft er dyane op kenteken op je papieren staan?
De prijzen zijn wel fors geworden, maar ik denk dat bij elkaar sprokelen best ook wat kost.
Heb er een stuk of 10 gerestaureerd maar het zijn de kleine deeltjes die het duur maken. Alleen al een goede voorruitframe compleet..

Dyane heeft wel een nadeel, dyane versnellingsbak heeft de grootste “vier” van alle Atypes en de mehari normaal de kleinste.
Met gewoon 602 blok is zn vier maar net aan. Als motertje beetje moe is doet ie zn vier niks, rijdt voor geen meter.

Let ook op de draagarmen, bijna alle meharis hebben acadyane draagarmen anders kom je in de knoei met voorste subframe.

Oplossen MEC gaat prima, lego werkt erg goed al paar keer in speelgoed winkel geweest waar je het per blokje kan kopen.
Oud plastic, dan wel goed niet bros stuk nemen. En zonder verf.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 27 mei 2020 08:13 PM
  [ # 7 ]

Het is idd juist dat de onderdelen duur zijn. Helemaal het raam met frame. Zag ze al voor 700 euro. Gelukkig heb ik die van mij al 3 jaar geleden gekocht. Maar als je alles optelt kan het duur worden.
Soms heb je wat geluk, maar ik schrik ook van de prijzen van de eenden.
Bedankt voor je tip over de draagarmen.Zal eens kijken wat de verschillen zijn.
Ga eerst aan de slag met Demonteren, Check chassis en dan Rdw laten komen.
Ondertussen maar Kuip schoonmaken en repareren op jullie advies met MEK.
Heb nog een extra zijkant voor reparatie.. zoek nog wel een achterpaneel, dus als iemand nog een heeft? Die van mij is echt zeer slecht. (Waar verlichting in moet).  Wil ik wel voorzien van led verlichting..
Fijne avond en gezonde groet, Herman

Profiel  
 
marcopr69
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016

- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Gepost: 27 mei 2020 08:55 PM
  [ # 8 ]

volgorde is RDW schouwen, dan pas demonteren.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 27 mei 2020 11:03 PM
  [ # 9 ]

eerst RDW inderdaad!
Achterkant oud of nieuw model? Zo duur is een nieuwe niet eens.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 27 mei 2020 11:24 PM
  [ # 10 ]

Je hebt idd gelijk.. eerst de schouw..
Dan demontage. Net even gekeken en idd club cassis is nog leverbaar en betaalbaar.
De rest wordt ook oude delen, dus hoeft niet nieuw te zijn. Maar mooi dat het nog te koop
Is..
.. heb het oude model, en 4 persoons Kuip.

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 22 juni 2020 02:59 PM
  [ # 11 ]

Status in juni:
Ik heb de auto in mijn garage staan, en ben wat aan het demonteren en repareren.
De MAK heb ik besteld en in huis voor reparatie aan de body van de mehari. Nog niet aan te gekomen om te beginnen met dit gif.
Er is een afspraak gemaakt bij de Rdw voor de schouw en dat kan (pas) 12 augustus.
Dus voorlopig eerst de onderden die los kunnen schoonmaken, en spuiten en terug monteren. Veder alles labelen en foto’s maken hoe het vast zit.
Besef steeds meer wat een geluk ik heb met een garage en beweegruimte aan het huis vast..
ga nog even bellen met de Rdw of het toch niet eerder zou kunnen in Groningen..

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 06 augustus 2020 12:58 PM
  [ # 12 ]

We zijn weer een paar maanden verder, en volgende week woensdag 12 augustus vind de schouw plaats bij RDW in Groningen.
Uitgaande dat daar alles goed is kan ik daarna aan de slag met demonteren, en klaar maken voor de ombouw naar een mehari.
Heb nu echt nog minimale werkzaamheden gedaan. Weinig gedemonteerd en begonnen met kabels te labelen waar ze voor dienen zodat bij de opbouw ook weer goed (en snel) kunnen worden aangesloten.
Ik denk nu idd dat het chassis wel wat herstel nodig heeft, omdat dit toch wel is beschadigd. Ik hoop dat dit mogelijk is, anders moet ik deze gaan vervangen. Ik zag in een aantal tips hierboven dat er wel wat specialisten zijn op dit gebied in het Noorden van het land.
Wordt dus vervolgd, volgende week.

Vr gr Herman

Profiel  
 
HermanP
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-2014

Gepost: 28 augustus 2020 10:10 PM
  [ # 13 ]

Vandaag 28 augustus ben ik voor de tweede keer bij de rdw geweest. Op 12 augustus de keuring van de dyane (eigenlijk geen keuring maar registratie van de auto, kenteken en vertellen wat mijn idee is. Kreeg iets later het bericht dat ik toch ook nog met de delen van mehari die ik wil bouwen langs moest komen.,daar is nu een lootje aan vast gemaakt, en ik Krijg een brief met de verdere procedure.
De verwachting is dat ik idd aan de slag mag. Uiteraard ben ik begonnen met demonteren van de dyane. Gaat eigenlijk erg soepel, en is leuk om te doen. Heb veel metaal gelijk laten afvoeren en al veel schijfjes van de flex helemaal opgebruikt. Komt gelukkig wel een goed chassis tegen, echter is deze inderdaad ontzet door de schuur die is ingestort op de auto. Ik wil toch laten proberen om het chassis weer recht te laten trekken. Maar koets eerst nog de rest van de opbouw verwijderen om dit goed te kunnen bepalen.
Binnen een paar weken denk ik dat ik het chassis alleen nog over heb met de ophanging en de motor. Eerst de check of het goed genoeg is om te herstellen, en zo ja, dan op zoek naar iemand die dit voor mij kan richten.

Is hier iemand met ervaring met een beschadigd chassis dat weer is gericht, of is dit voor 2cv eigenlijk niet mogelijk / of alleen met bepaalde risico’s?

Vr gr Herman
Ps: kan ik op dit forum ook eenvoudig een paar foto’s toevoegen zodat ik kan laten zien wat ik bedoel?

Vriendelijke gezonde groet, Herman

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 29 augustus 2020 05:16 PM
  [ # 14 ]

Ben wel benieuwd krijg je dan mehari op kenteken te staan? Dat zou ik wel gek vinden namelijk.

Chassis is te richten vaker gedaan. Maar hangt enorm van de schade af.

Lees ik nu dat je er een paar weken over doet, het verwijderen van de koets? Dat is 3 uur werk normaal gesproken.
Je moet wel met twee man tillen en dan is het nog best wat kg. Beste is deuren en klep eruit, is ie lichter.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook