2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
uitlaatspruitstuk verwijderen
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4909
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 augustus 2020 11:51 PM
  [ # 16 ]
JvHeel schreef:

Tec 7 is ook een roest oplosser en 10x beter dan WD40.

WD40 is geen roestoplosser en ook geen kruipolie.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3698
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 september 2020 12:27 AM
  [ # 17 ]

Over een tapeindverwijderaar: Ik gebruikt die wel om tapeinden uit te draaien, dat werkt prima als je exact de goede maat hebt, maar ALLEEN op het stuk van het tapeind waar geen schroefdraad op zit. Dus om de tapeinden uit het blok, kop of bak te draaien. Als je hem op het stuk met schroefdraad zet met het spruitstuk er aan dan is je schroefdraad meteen echt kapot en je risico van afbreken is net zo groot als met de “2-moeren” methode.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 01 september 2020 08:12 AM
  [ # 18 ]

Zoals beschreven, draai ik met 2 moeren alleen het schroefdraad van de moeren dol. Dus het gebruik van een tapeindverwijderaar leek me dan het enige alternatief. Ook voor dit stukje gereedschap geldt dan, met beleid de zaak pogen los te draaien. Dat het schroefdraad kapot gaat dat zij dan zo. Beter een nieuw tapeind dan het niet kunnen lossen van het spruitstuk. Of er moet al iemand zijn die een alternatieve methode heeft voor de 2 moeren-methode.  Als de moeren dol draaien (geen draad meer aan de binnenzijde van de moer.) dan zou ik geen alternatief meer weten. Omdat het spruitstuk niet wil lossen en de tapeinden er niet uit willen heb ik de conclusie getrokken dat de tapeinden vastgeroest zitten aan nu nog één flens van het spruitstuk. Nogmaals alternatieve methode(n) zijn welkom om de zaak los te krijgen. De meest rigoureuze methode is het spruitstuk er af slijpen en zover ben ik nog niet.

teveel citroenen

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 01 september 2020 09:16 AM
  [ # 19 ]

Kun je die tapeinden niet afslijpen met een professionele kleine slijpschijf:

https://www.google.com/search?q=dremel&client=firefox-b-d&sxsrf=ALeKk00GRhf6As6087wGWU8_sVVtxmZ5Jw:1598944658153&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi2j_WCtcfrAhUsVBUIHTv5BlAQ_AUoAXoECBAQAw&biw=1273&bih=643&dpr=1.5

Dan heeft het spruitstuk minder weerstand om los te komen, de afstand is korter. Het deel van de tapeinden dat dan nog ingesloten zit kan dan nog vervelend klem en vast zitten. Maar ondanks de ouderdom, broosheid en kwetsbaarheid van het materiaal zou het los moeten komen. Die tapeinden kun je vervolgens met een tapeindverwijderaar uit de kop draaien en vervangen door nieuwe.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3698
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 september 2020 09:27 AM
  [ # 20 ]

Wim:
Een dolgedraaide moer haal ik er af met een moerensplitter: Soms doe ik dat ook voor moeren die erg vast zitten: In dat geval; beter de moer beschadigd dan de draad. Ik heb een paar Facom moerensplitters, wel duur, maar goedkope splijten niet , die maken je moer alleen ovaal.
Ik begrijp dat je verwacht dat het laatste tapeind in het spruitstuk is vastgeroest: Ik heb wel eens wat vastgeroeste onderdelen “losgetrilt”: D.w.z Ik heb een relatief kleine klopboormachine die je ook in de stand “alleen kloppen” kunt zetten. ( Om kleine voegen uit te beitelen). Daar zet ik dan een botte beitel is en klop en dan val alle kanten langdurig tegen het geroeste stuk aan. Als je geluk hebt verpoedert de roest en komt het los. Werkt lang niet altijd, maar soms wil je alles proberen voordat je lomp geweld gebruikt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 01 september 2020 10:04 AM
  [ # 21 ]

Bedankt voor de tips. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest,  maar van het spruitstuk heb ik alle moeren kunnen loskrijgen, maar het spruitstuk zelf krijg ik niet los. Mijn conclusie was en is, dat er tapeinden zijn die vastgeroest zitten aan de flensen. Tot nu toe is het gelukt van drie uitlaatpoorten een tapeind te verwijderen.  Wat de twee moeren methode betreft, ik draai twee moeren er op zet deze tegen elkaar vast. Bij uitdraaien van een tapeind, draait een moer (die bij de flens) uiteindelijk dol. Deze is er wel weer af te krijgen, maar de moer kan dan in de prullenbak. Tot nu toe heb ik al diverse m7moeren er ” door gedraaid” zonder dat een tapeind in beweging is gekomen. Vandaar dat ik nu zoiets heb van, kan een tapeinde verwijderaar de oplossing zijn en wat is dan een kwalitatief een goede. Je vindt ze op internet van diverse merken en werkingsprincipe.

teveel citroenen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3698
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 september 2020 12:18 PM
  [ # 22 ]

Mijn ervaring: Voor een relatief kleine bout/tapeind werkt alleen die met “rollen” goed, d.w.z. meerdere rollen die je om het tapeind zet en die dan klemmen. Daar zet je dan een ratel van een doppende op.
Je hebt ook van die eenvoudiger dingen die om de bout “wringen”. Die werken relatief goede bij “grotere maten”, zeg M12 of meer: Je oefent namelijk ook een relatief grotezijwaartse kracht uit omdat je draaipunt naast de aslijn ligt, bij “dikke” bouten kan het dat wel hebben, maar een M5, M6, M,  M8 draai je daarmee makkelijk scheef om en als je dan een klein kerfje hebt breekt het makkelijk. En dat kerfje heb al door de schroefdraad.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 01 september 2020 12:56 PM
  [ # 23 ]

Het pleit is beslecht. Het spruitstuk kwam in eens in beweging en is nu los. Mijn vermoeden werd bevestigd, een uitlaatpoort (de een na achterste) had sterk gecorrodeerde tapeinden. Nu wordt het zaak de resterende tapeinden nog er te krijgen, maar daar is nu ruimte voor een tapeind verwijderaar.  Dat zal zoals Citroensmgz al aangeeft een worden met meerdere rollen.  Een ieder in iedergeval bedankt voor de tips en trucs.

teveel citroenen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 september 2020 02:09 PM
  [ # 24 ]

of leg er een M10 moer omheen en las die vast. wordt het lekker heet van!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 10 september 2020 09:48 AM
  [ # 25 ]

Inmiddels heb ik alle tapeinden kunnen verwijderen. Nu ik meer schroefdraadlengte ter beschikking had kon ik andere moeren gebruiken voor de twee-moeren-methode. Alles geen redelijk vlot los.  Overigens wel met gebruik van “freeze and release”.

teveel citroenen

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook