Hallo ik heb een vervelend probleem met mijn C3 uit 2006
Bij starten loopt deze direct netjes maar wegrijden is een drama (bij koud en warme motor)
Gasgeven levert weinig op en het lijkt wel of de motor direct verzuipt of gesmoord wordt
als je erg op hoge toeren probeert weg te rijden gaat het wel beter maar ook niet echt lekker
diverse zaken zijn al gecontroleerd (gasklep, temp sensor, Bobine bank, EGR is ook schoongemaakt maar heeft dit issue niet opgelost
was wel tijdelijk iets beter maar wordt nu weer veel slechter na 200 km ongeveer
waar kan ik verder nog naar kijken
voor zover ik weet zijn er geen storingsmeldingen in de computer bekent
Wel schommelt de O2 sensor nr 1 van 0.1 tot 0.9 V als een ruitenwisser
weet alleen niet of dat correct is
wie kan mij en mijn monteur helpen met deze storing waar moeten we verder nog aan denken of wat
kunnen we nog doen om dit op gelost te krijgen ?
ik hoor graag jullie ideeen
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Klopsensor (krukas sensor, dank Jantje1948) reinigen, die meet de omwentelingen van de krukas, wat weer in combi staat met de ontsteking en dergelijke.
Ik weet niet welk blok erin zit, misschien handig om te vermelden.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat je de krukassensor bedoelt.
De klopsensor registreert pingelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ja die, we bedoelen hetzelfde, deze geeft dan rare storingen. (heb het even aangepast)
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Rene Hoekstra schreef:
Ik weet niet welk blok erin zit.
Bij de titel staat 1.4 16v uit 2006: Dat is een ET3 J4 (KFU) als ik het goed heb. Een TU3 16 klepper zogezegd.
Over het probleem: Diagnose met een OBD lezer neem ik aan: Geen foutmeldingen.
Dat je Lambda voltage waarde heen en weer gaat is logisch: je motor krijgt te veel of te weinig benzine: 0.9 is verzuipen, 0.1 is te veel lucht. Als je langzaam gas geeft gaat je lambda voltage dan omlaag ( benzine volgt de luchtstroom niet, kan aan je MAP/MAF sensor liggen MAP = druk in inlaatspruitstuk, MAF is massa flow = hittedraadmeter in inlaatpijp) of schiet hij omhoog?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
quote author=“Citroensmgz” date=“1598432074”]
Rene Hoekstra schreef:
Ik weet niet welk blok erin zit.
Bij de titel staat 1.4 16v uit 2006: Dat is een ET3 J4 (KFU) als ik het goed heb. Een TU3 16 klepper zogezegd.
Dat weet ik dus ook niet zeker vandaar mijn vraag, ik denk dat de TS weer wat mogelijkheden heeft om verder te zoeken.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Er is maar één soort 1.4 16 klepper , dat is het type ET3 J4 zoals al aangegeven is door Citroensmgz
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Citroensmgz schreef:Rene Hoekstra schreef:
Ik weet niet welk blok erin zit.
Bij de titel staat 1.4 16v uit 2006: Dat is een ET3 J4 (KFU) als ik het goed heb. Een TU3 16 klepper zogezegd.
Over het probleem: Diagnose met een OBD lezer neem ik aan: Geen foutmeldingen.
Dat je Lambda voltage waarde heen en weer gaat is logisch: je motor krijgt te veel of te weinig benzine: 0.9 is verzuipen, 0.1 is te veel lucht. Als je langzaam gas geeft gaat je lambda voltage dan omlaag ( benzine volgt de luchtstroom niet, kan aan je MAP/MAF sensor liggen MAP = druk in inlaatspruitstuk, MAF is massa flow = hittedraadmeter in inlaatpijp) of schiet hij omhoog?
deze blijft schommelen ongeacht het gaspendaal of snelheid
wel met een vertraging
Dus: als je de motor stationair laat draaien dan schommelt hij ook? Langzaam? Ik neem aan dat je dat meet via de OBD meter ?
Dat is eigenlijk logisch, de ECU regelt voortdurend bij, te rijk ( > 0.5 volt) maakt het mengsel armer, te arm ( < 0.4 volt) maakt het mengsel rijker hij schommelt rod een middenstand.
Als je dan gas geeft dan blijft het schommelen gelijk, maar je motor loopt wel goed in de toeren, en dan bedoel ik heel soepel zonder haperen?
Pas als je vermogen vraagt dan werkt het niet ? Of begint hij al te haperen als je ueberhaupt gas geeft?
Wat kan je OBD nog meer meten: Kijk eens naar de ontstekingsvervroeging: Veranderd die ?En hoe dan ? Dat kan een redelijke goede OBD lezer zo van de can-bus halen. Wat kan je OBD meter nog meer weergeven? Sommigen kunnen ook de motor-belasting meten?
To err is human, not to err is divine.
motor loopt gewoon netjes ook stationair en wat ik ook met het gaspedaal doe de waardes blijven schommelen
het issue begint pas als je weg wilt rijden en dan heeft het pedaal geen enkele response tot ineens het wel reageert en dat schiet je verder weg
met warme motor is het iets minder en eenmaal rijden geen issue meer (kan niet goed beoordelen of er toch nog ergens in gehouden wordt )
ODBC is simpele (Chineseadapter) en gebruik Torque als meter app weet dus niet of ik verder wat kan meten
ps morgen 2 weken vakantie weet dus niet of ik direct kan reageren
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Is er geen koelvloeistof bij de ecu gekomen door een lekkende temp sensor?? Wil nog wel eens gebeuren…..
verwacht dit niet maar ga ik nakijken
is de storing dan niet altijd aanwezig ?