Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tegenvallertje: er zaten een paar (afgeplakte) gaatjes in de bandenbak. Gelukkig is dat simpel herstelwerk zonder geknoei met holle delen die open en weer dicht moeten en dan uitgebreid moeten worden nabehandeld. Gewoon lekker dom plaatjes d’r in branden in dit geval. Dat dus toch maar even gedaan:
Emmenthaler02 by Derk Dijk, on Flickr
Emmenthaler02 by Derk Dijk, on Flickr
Emmenthaler02 by Derk Dijk, on Flickr
Emmenthaler02 by Derk Dijk, on Flickr
Emmenthaler02 by Derk Dijk, on Flickr
Emmenthaler02 by Derk Dijk, on Flickr
Emmenthaler02 by Derk Dijk, on Flickr
Emmenthaler02 by Derk Dijk, on Flickr
En zo is de bandenbak weer dicht en geprimerd. Kan er morgenavond ofzo strijkkit over en dan dinsdag ergens afwerken met antisteenslag en eventueel van binnen een laagje Amazonas grün. Kleine moeite, groot plezier weer allemaal.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Het karretje heeft stiekem nog aardig werk voor je!
Nou ja, hoef je je niet te vervelen, hè...
Maar ziet er weer netjes uit, scheelt een jas als je dat zelf kan.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Verdorie Derk, dat heb je weer netjes opgelost man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
‘t Is goed genoeg. Het reservewiel past nog en het ding kan ook nogsteeds organiek vast
Gelukkig kon ik dat zuiltje waar het reservewiel op vast getrokken wordt er met een beitel redelijk netjes uit hakken om het gat in het midden te herstellen. Anders was het wel op serieus modelbouwen uitgelopen…
Derk
Edit: voordat iemand het vraagt, er bestaan inderdaad vervangende bandenbakken voor de 02-serie. Zelfs complete kofferbakvloeren. Maar zo gammel is de boel nou ook weer niet, dus het is wel goed zo.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Je werk is motiverend om te zien, erg gaaf!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, daar was er dus bijna een achterveer onder de BMW vandaan gesprongen. Niet abnormaal overigens. Maar daar moest maar even wat aan gebeuren. En aangezien je niet echt zomaar even ergens een knap draagarmpje regelt, wordt dat dus een kwestie van de bestaande arm oplappen.
Anyway, dit is minimaal net zo sterk als wat er op stond. Die veer zal nu wel op z’n plek blijven. En nu de andere kant ook maar eerst eens inspecteren…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooi werk!
Slijp je de rottigheid er eerst nog uit of laat je de roestige baard onder je bak hangen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rottigheid zit er niet meer in. Of althans niet daar waar er nieuw materiaal in gegaan is. Een aantal reparaties aan deze auto waren juist nodig geworden omdat er in de loop van de tijd wel eens een keer even snel voor de keuring een lapje ergens overheen was gezet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rechter kant uit elkaar voor inspectie. Resultaat:
Daar is dus lang geleden over een groot roestgat een keer een lapje 0,8mm blik er tegenaan gescheten. Het zat uiteindelijk het meest vast met de dikke laag staalplamuur die erover zat. En dat de auto lichtjes slagzij over stuurboord maakte klopte dus ook wel, want ter hoogte van de voorkant van de veer (waar de krul eindigt) was dat dunne blik een heel eind ingedrukt. De veer steunt daar tegen een rubber om het hoogteverschil te effenen, maar dat drukt natuurlijk vrolijk mee in. Die hele reparatie was pure decorbouw om de keurmeester te vernöken, verder niks.
Ik heb inmiddels de bovenste veerhouder wel weer redelijk terug op de juiste locatie kunnen buigen, maar nu komt het interessante werk: de hele boel reconstrueren! Dus eerst maar ‘s zien wat de officiële materiaaldikte moet zijn (zeker 1,2mm, misschien nog iets meer) en hoe die doos nou eigenlijk in elkaar hoort te zitten. En dan ‘s kijken of ik de lijnen van de bodem uit kan zetten, zodat ik daarna met die veerhouder eruit een nieuw stuk materiaal kan maken. Misschien moet ik eens kijken of ik ‘m eerst in dik papier uit kan slaan, want dit wordt een redelijk complex paneel (of twee, of drie). Afijn, nuttig is het wel om dit eens opnieuw te gaan doen. Hopelijk is de wielkuip, ondanks wat eerder uitstukwerk, goed genoeg om tegenaan te werken, dat zou een boel gedoe met de maatvoering schelen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Binnenscherm ook niet goed genoeg. Op zich nog wel sterk, maar ter plaatse vaak uitgestukt en het roest alsnog vooral waar de nieuwe plaatdelen erin moeten. Heel plaatselijk is de rot zelf al in de rand van de achterste scheidingswand gekropen. Kortom, niet echt een klusje voor op de vrije zaterdagmiddag.
De bak waar de veer onder staat is van plaat van een millimeter of twee en een half dik. Dat wordt ook lachen dus om daar een nieuw stuk voor te maken. Maar goed, het is niet onmogelijk dus dat zal op een gegeven moment wel goed komen.
Afijn, het is niet anders. Volgende keer eerst maar eens met meetgerei, potlood en dik papier aan de gang om een onderdeel te ontwerpen. Ik ben allang blij dat de originele veerhouder (dat kokertje dus) wel nog intact en herbruikbaar is. En het ziet er bovendien naar uit dat ik de bovenste lasrand kan gebruiken om de maten correct te krijgen: daar is de boel gelukkig niet gammel. Als dan de binnenkant er eerst weer degelijk in zit kan de buitenkant er daarna weer op aangewerkt worden. Of zoiets.
Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Soms kun je maar beter gewoon beginnen…
Basis voor een CAD ontwerp
De ouwe zooi eruit, CAD ontwerp gemaakt
De rotterij in het binnenscherm kan er ook uit; het stuk wat er uit gekomen is mag nog dienen om een nieuw paneel na te kunnen maken (maar dan weer netjes)
Eerst maar eens aan het werk met de veersteun, dan kan die dienen om de maten te controleren. Dit deel is het belangrijkste, het binnenscherm heeft wel mogelijkheden om er een beetje mee te smokkelen als dat nodig is. Dus namaken van de papieren mal…
En maar eens in situ passen. Dat gaat wel goedkomen.
En dan na het overzetten, proefpassen, vastzetten en afwerken ervan nog een keer testen met de veerhouder eronder, want die moet ook immers een beetje redelijk op z’n plek komen. Met een beetje gestoei valt dit allemaal best wel netjes op z’n plek straks.
Dan is het nu nog een kwestie van wat versterking in dit deel aanbrengen. Dan mag dat eerst terzijde zodat we een deel van de wielkuip bij kunnen maken. En als dit allemaal zit komt er nog een heel stuk van het achterste gedeelte uit. Want door het in delen te doen en de koker voor de schokbreker te laten zitten (dat is nog gezond, dus dat kan gewoon) kan ik in ieder geval de maatvoering een beetje redelijk in de buurt krijgen van wat het moet zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Oh ja, met zo’n gat in de wielkuip heb je niet alleen de binnenkant ervan nodig, maar ook de buitenkant. Nu kijk je vanuit de wielkuip zo naar binnen in de cabine én in de kofferbak. Ook dat wordt in twee delen gemaakt om ervoor te zorgen dat je altijd ergens op aanwerken kunt. De buitenkant is gelukkig ook het paneel dat we eventueel op de werkelijkheid van de binnenkant wel her en der aanpassen kunnen (smokkelruimte zoeken kan heel nuttig zijn). Maar goed. Toch nog gauw even de ruwbouw uit een stukje degelijk blik gemaakt. De rest passen we dan later weer aan de auto zelf aan.
Spannend momentje… Het binnenste gedeelte paste al heel aardig in de bestaande wielkuip, maar hoe werkt dat met het nieuwe deel? Nou, dat valt prima mee. Wat er straks ter plekke nog aan scheelt is dan prima bij elkaar te masseren, daar ben ik niet zo bang meer voor:
Er moet hier en daar nog wel wat aan gebeuren qua vorm, maar dat moet dan in de auto zelf op z’n plek geduwd worden. Bovendien moet de maat nog zuiver worden gemaakt (ook in de auto zelf). Maar met deze twee panelen weet ik redelijk zeker dat de ergste rot aan deze veersteun zich prima laat oplossen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lekker Derk! Mooi om te volgen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!