De fusee kogels bij een DS zitten duidelijk anders dan bij een moderne auto.
Bij een DS kan je de kogels vervangen, maar als ze niet te slecht zijn kan je de speling ook afstellen.
In deze film leggen wij uit hoe je de kogels demonteert, vervangt of de speling bij stelt.
Edit: lees onderstaande discussie goed. Beschouw de film als een tijdelijke versie.
Na 3 jaar was de kroonmoer losgelopen en was er ook speling op de kogel zelf ontstaan.
Advies is om dit NT kogel zeker onder niet te gebruiken, maar daar het oude type te plaatsen.
Film wordt tzt aangepast
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, ik zie in je film ook dat er een moderne “namaak/verbeterde” fuseekogel gebruikt wordt. Ik wil daar een kanttekening bij plaatsen, iets wat ik al eerder op dit forum geschreven:
Die moderne fuseekogel hebben mijns inziens ook een nadeel. De sluitmoer waarmee de moderne kogel in het fuseehuis moet worden vastgezet is niet van degelijk gehard staal gemaakt en dat is bij de originele aan de onderzijde wél het geval omdat daar grote krachten op komen te staan.
De sluitmoer van de originele kogels die boven in het fuseehuis zitten is van wél “normaal” staal gemaakt, maar de onderste is dus om genoemde reden van gehard staal gemaakt. Ik snap niet waarom de leverancier van die moderne kogels dat niet wil inzien! Ik heb nadat ik een keer bij een rally een ds tegenkwam waarbij zo’n moderne imitatiekogel compleet losgebroken was door een gebroken niet-geharde sluitring, besloten om die moderne kogels om die reden nooit in een eigen ds of sm te zetten. Je bent gewaarschuwd. Originele kogels, cups en sluitringen zijn echt beter naar mijn idee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben niet bekend met de DS fuseekogels maar vraag mij af: moet die sluitring niet met een voorgeschreven moment worden vast gezet? Ik kan mij voorstellen dat een te losse of een te vaste sluitring kan resulteren in een belasting die niet wenselijk is en daardoor kan zo’n ring ook bezwijken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat idee klopt wel Niels. En daar heb je een speciale dop/sleutel voor nodig, dezelfde die je ook gebruikt om de originele ring van de bovenste fuseekogel mee los te maken. Die pakt in de uitsparingen en daar zou je een wringijzer of momentsleutel op kunnen zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij de ds hangt dus de hele auto aan die onderste opsluitring.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik snap even iets niet. De vering werkt op de bovenste draagarm. Het gewicht wordt dus overgebracht via de bovenste kogel. De onderste kogel dient dacht ik om de zaak “rechtop” te houden en voor dynamische effecten. Even simpel voorgesteld. Vandaar ook dat de onderste kogel eerder gaat rammelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De ring waarmee de bovenste kogel vast zit kent nauwelijks trekbelasting. De ring waarmee de onderstel kogel vastzit wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
inderdaad. Als de auto op rijstand staat heeft de veerring er niks mee te maken. De auto hangt op zn wielen. De armen drukken naar beneden. Boven is dat de kogel op het lagerhuis en onder de kogel op de opsluitmoer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even voor de duidelijkheid een gedachtenexperiment. Als de wagen gewoon op zijn wielen staat op een redelijk stroef oppervlak gebeurt er niet als je de onderste kogel losmaakt. Je moet dan natuurlijk niet gaan rijden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat is correct.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het klopt dus wat ik zei: de onderste arm dient alleen om de geometrie goed te houden en niet om het gewicht te dragen.
Maar goed, Citroen had er natuurlijk niet voor niets voor gekozen om hier een geharde moer te gebruiken. Kennelijk hebben de fabrikanten van het nieuwe spul af en toe niet in de gaten dat ze dat dan beter ook kunnen doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:Egbert, ik zie in je film ook dat er een moderne “namaak/verbeterde” fuseekogel gebruikt wordt. Ik wil daar een kanttekening bij plaatsen, iets wat ik al eerder op dit forum geschreven:
Die moderne fuseekogel hebben mijns inziens ook een nadeel. De sluitmoer waarmee de moderne kogel in het fuseehuis moet worden vastgezet is niet van degelijk gehard staal gemaakt en dat is bij de originele aan de onderzijde wél het geval omdat daar grote krachten op komen te staan.
De sluitmoer van de originele kogels die boven in het fuseehuis zitten is van wél “normaal” staal gemaakt, maar de onderste is dus om genoemde reden van gehard staal gemaakt. Ik snap niet waarom de leverancier van die moderne kogels dat niet wil inzien! Ik heb nadat ik een keer bij een rally een ds tegenkwam waarbij zo’n moderne imitatiekogel compleet losgebroken was door een gebroken niet-geharde sluitring, besloten om die moderne kogels om die reden nooit in een eigen ds of sm te zetten. Je bent gewaarschuwd. Originele kogels, cups en sluitringen zijn echt beter naar mijn idee.
Waterman, dank voor je waarschuwing.
Probleem met de “originele”, is dat die ook aftermarket zijn en heel vaak van erg slechte staal kwaliteit. Verder heb ik wel eens gezien dat bij een originele kogel de onderste moer gebroken was door de klappen bij het rijden die er op gekomen waren. Want die originele moer=lagerschaal is van door en door gehard staal.
Tja was is wijsheid?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Wijsheid is om niet te gaan sleutelen aan ophanging en remmen, als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent.
Han S dat is wel een erge dooddoener en dit forum niet waardig vind ik en zou ik als een vrij grove persoonlijke belediging op kunnen vatten.
De bewuste kogel wordt geleverd door Citrotech, dat is toch echt een van de betere garages/ onderdelen leveranciers
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Waterman en anderen:
ik zet de film weer offline en we zetten een waarschuwing in de film voordat deze weer online gaat.
Verder ga ik navraag doen bij Citrotech wat hun ervaringen zijn
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mag ik daar nog aan toevoegen dat de uitsparingen voor de speciale sleutel
(vier gleufjes ) dikwijls niet echt mooi gecentreerd zijn waardoor de sleutel niet echt past !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen