Eind vorig jaar heb ik een tweedehands Citroen DS3 gekocht: 1.6 VTi 120, bouwjaar 2010, iets minder dan 50.000 km op de teller. Hij draait als een zonnetje.
Over een paar maanden is hij toe aan een beurt + APK, en ik vraag me af of het zin heeft om bepaalde onderdelen preventief te laten vervangen. Ik was bijvoorbeeld al van plan om de bougiekabels te laten vervangen, want uit ervaring blijkt dat de motor daar veel soepeler van gaat lopen. Ook als deze officieel niet aan vervanging toe zijn.
Ondanks de lage kilometerstand is deze auto 10 jaar oud, en bovendien heeft hij zijn vorige leven altijd buiten gestaan. Zijn er meer onderdelen die baat hebben bij preventief vervangen? Heeft de DS3 bekende zwakke punten?
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Voornamelijk de Vti is de zwakke schakel ....
Goede kwaliteit olie gebruiken , en liever wat vaker vervangen dan te laat.
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een VTi heeft geen bougiekabels, maar 4 aparte bobines, direct op de bougies.
Die laatste moeten wel elke 60.000 km vervangen worden, net als het luchtfilter.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012
- DS 3 SoChic
VPS schreef:Ondanks de lage kilometerstand is deze auto 10 jaar oud, en bovendien heeft hij zijn vorige leven altijd buiten gestaan. Zijn er meer onderdelen die baat hebben bij preventief vervangen? Heeft de DS3 bekende zwakke punten?
Roest onder de spiegels. Dit is een bekend probleem bij Citroën. Dit wordt onder garantie hersteld tot 84 maanden (7 jaar dus) onder de voorwaarde dat de auto voor de driejaarlijkse inspecties bij een officiële Citroën/DS-dealer is geweest.
Verder kan ik geen tips/advies geven voor wat betreft het onderhoud aan de motor, want mijn DS3 heeft een DV6DTED (eHDi diesel) motor. Zoals gezegd, oliewissels kun je niet vaak genoeg doen. Mijn DS3 krijgt iedere 10.000 km verse olie+filter. Uiteraard een volsyntheet van goede kwaliteit.
Persoonlijke tip: als je langer met de auto wil doen, investeer dan in een goede antiroest-behandeling. Mijn voorkeur gaat uit naar Mike Sander’s Fett, dit product was testwinnaar in een Duits oldtimerblad. Er zijn in NL meerdere bedrijven die deze behandeling aanbieden.
Het is pas een bocht als je banden gieren.
FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!
C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…