Toevallig ben ik ook met de klus bezig, de opsluitmoer zit momenteel nog handvast maar wat me opvalt, is dat de moer er hoger uitsteekt dan origineel. Kan dat kloppen?
Jammer dat het filmpje even offline staat. Misschien heeft iemand een foto hoe het origineel zit? Ben ik helaas vergeten.
IMG_2834 by Alexander Knop, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Origineel zit ie flush, dus gelijk met de rand waarmee je hem moet borgen. Ik ben benieuwd of jij deze ring met de voorgeschreven 400nm kunt aantrekken. Je hebt wel het goede gereedschap, past dat goed strak op de sluitring?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de nylstopmoer om te voorkomen dat de sleutel er af schiet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja Jan, met de moer klem je de sleutel (eigenlijk dop) vast op die ring. Je moet de moer alleen niet knal vast draaien. Gewoon zo dat ie net aanligt en de dop goed in de uitsparingen valt en niet los kan schieten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb het al gevonden:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211399
Waterman, nee, die speciale dop (aftermarket) past voor geen meter dus ik zal er de opsluitring niet vast mee kunnen krijgen. Ik denk dat ik de opsluitring maar moet modificeren met behulp van een dremel of zoiets.
Maar past de speciale dop niet goed in de aftermarket fuseekogel, omdat de maat van de dop niet goed is, of is de aftermarket fuseekogel niet aan de maat?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In dat draadje kwam ook weer het begrip gehard naar boven. Meestal verstaat men daaronder een oppervlakteharding, zoa;ls smgz al aangaf.
Maar als je in de tabel kijkt die ik een pagina (of 2?) terug postte zie je dat naar gelang de sterkte grpoter wordt de hardheid ook toeneemt. Dat komt omdat de spanning waarbij blijvende vervorming optreedt bij steeds sterkere staalsoorten steeds hoger komt te liggen. Brinellherdheid komt er simpelweg op neer dat je een kogeltje met een bepaalde kracht op het metaal duwt en dat je daarna de diameter van het deukje met een “microscoop” bepaalt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nielsje schreef:Maar past de speciale dop niet goed in de aftermarket fuseekogel, omdat de maat van de dop niet goed is, of is de aftermarket fuseekogel niet aan de maat?
Het is wel de goede maat, maar als je hem op de originele opsluitmoer zet, mist ie net de derde en vierde uitsteekseltje in de groefjes, bij de aftermarket moer past ie al helemaal niet. Ik heb de originele er wel mee losgekregen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe moeilijk kan nou toch zijn om gereedschap en onderdelen te maken die aan de oorspronkelijke maatvoering voldoen. Ik word hier echt moedeloos van.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Helemaal mee eens!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik durf bijna niet meer….....
Maar toch werp ik nog even een flinke kanttekening in deze discussie:
In de originele constructie werd de moer aangehaald met 400 Nm. Dat is een aanhaalmoment wat normaal al bij een M20 in 8.8 kwaliteit wordt toegepast. In die constructie was dit aanhaalmoment met name vereist om de wrijving in de schroefdraad te overwinnen en dan uiteindelijk nog een acceptabele voorspanning op de kogel te houden om deze spelingvrij te houden.Omdat de moer hier direct ook het loopvlak van de kogel vertegenwoordigt is de hardheid van het materiaal noodzakelijk om niet te snel te slijten en dus enige levensduur te creeren, niet meer, niet minder.
De nieuwe constructie heeft een kunststof lagering die de kogel bijna geheel opsluit en omvat. Daar is dus geen geharde moer meer voor nodig maar juist een sterk, taai materiaal. Ook is de 400 Nm in die zin geen harde eis meer. We willen geen extra voorspanning op dat kunststof lager.
Als Waterman zegt dat de schroefdraad er volledig is afgestroopt, zijn daar sowieso vreselijke grote krachten voor nodig. Wanneer voor de moer dan een S235 of S355 is gebruikt, wat onder de maat is, dan moet er zeker even wat (destructief) onderzoek worden gedaan.
Wel moeten we het met elkaar eens worden over de verschillende eisen aan de moeren in deze totaal verschillende functies.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goeie aanvullingen zijn altijd welkom. Dus: dank voor de uitleg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ter vergelijk: de afschuifsterkte voor een M20-8 moer is globaal 0.75x640N/mm2=480N/mm2.
De moerhoogte is maximaal 16mm (DIN934)
Om hier de draad “af te stropen” is grofweg
213kN nodig. Dat is 21,7 ton. Ik weet dat er in
de rallysport flink van leer wordt getrokken, maar
wat was de draaddiameter van deze bewuste moer ook
alweer?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Als ik het goed onthouden heb M50x1.25
To err is human, not to err is divine.
Correct, zowel boven als onder M50x1,25.