Dank voor de tips omtrent het drukloos maken van het systeem. Ik heb het onderdeel besteld, in Turkije, is op 27/7 op de post gegaan aldaar, en de ‘estimate delivery’ datum volgens Track&Trace; Turkish Post ligt tussen, lach niet, 28/8 en 15/9. Bestelde laatst electronica in Memphis Tennessee, was er binnen 6 dagen. Alors, wordt vervolgd…
Beste allemaal, het is gelukt. De hogedrukleiding uit Turkije (zie ook link van Wim) is gearriveerd en ik heb hem inmiddels gemonteerd. Binnenkort hierover een verslagje met foto’s.
Loop nu tegen een ander probleem aan, wellicht een ander topic maar wel hydraulisch van aard:
Heb nu ook alle vier de veerbollen vervangen (oude waren totaal op) volgens de Haynes richtlijnen en nu heb ik een probleem met de achterkant. Hij ligt slecht op de weg, wiebelt van voor naar achter en af en toe ‘hobbelt’ de Xant een beetje. En als ik op de achterbak duw dan veert hij veel teveel. Je duwt hem gemakkelijk naar beneden en hij komt even gemakkelijk heel ver omhoog. Alsof er geen demping meer is. Ik heb niet de achter-centrum-bol vervangen. Zou deze de oorzaak kunnen zijn? Is waarschijnlijk ook op…
Hoop dat iemand dit fenomeen kent…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Lijkt mij verkeerde bollen .
Hoe zeker ben je dat je de juiste bollen gekregen hebt en op de juiste as gemonteerd ??
Verder weet ik niet welk veersysteem jou auto heeft ( hydractief of niet )
dus dat is een beetje moeilijk te beoordelen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat dus. Als er geen demping meer is een heel erg weke vering zou je je bijna afvragen of je geen voorraadbollen op de achtervering gezet hebt Maar goed, dat zou je normaal gesproken bij montage moeten zien, dat je bollen zonder dempers in handen hebt.
Maar serieus: Het type en de druk van de bol staan meestal op de bol gestempeld of anders op de doos (zoiets als bijvoorbeeld XA55FH of iets in een dergelijke vorm). Dat in combinatie met het type Xantia (met name wel/geen hydractive) zou ons wel eens verder kunnen helpen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Sorry, logisch dat ik wat meer info had moeten geven:
Xantia (X2) 2.0 16v 135pk bj 2000 - niet hydractive
Bollen die ik achter heb gemonteerd:
Febi-Bilstein 22503
Zou overeen moeten komen met OEM 5293.03 - Citroen
... Berline
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heel erg in en uitveren is denk ik een bol zonder (Voorraad bol) demper of een bol met een defecte demper. Ook bollen voor de vooras achter monteren levert dit effect.
En kijk:
de febi 22503 is een voorraadbol….
QED
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De Citroen 5293.03 Als ik het goed heb dan is dat de SC-Mac bol achter…..
Inderdaad een “accumulator” d.w.z. een voorraadbol, en in dit geval een 50 bar bol zonder schokdempers om de Xantia op hoogte te houden. Als je die als veerbol monteert heb je 0=NUL schokdemping, dat is gevaarlijk rijden.
Conclusie: Je hebt geen veerbollen gekocht en gemonteerd. Opnieuw dus.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb dat voor de test een keer met een BX gedaan. Achterwielen kwamen los van de weg bij een drempel met 40 km/u…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bogaard, dank! Sowieso blij met jullie commentaren! Is er toch een oplossing in zicht, hoop ik. Ik heb de bollen besteld bij de Franse Auto-doc.fr (ben nu eenmaal in FR) en dit is zeer verwarrend.
Ik zou graag het OEM nummer willen weten van de juiste bol voor mijn Xantia.
Weet iemand hoe je daar aan kunt komen?
En kan ik dan ook 1 van de verkeerde bollen als centrumbol achter gebruiken? Merci.
Ik denk dat je met de 572.34 ( of de 5272.35 als je de .34 niet kunt krijgen) wel de goede bollen hebt. Of anders IFHS XA30RA
Je hebt GEEN hydractief, DUS heb je geen centrale bol achter. Ja je kunt de 50Bar bol zonder demper gebruiken voor de anti-zink bol achter, dat heet de SC.MAC bol.
To err is human, not to err is divine.
Ben je met die bollen zonder demping van Nederland naar Frankrijk gereden?
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz, dank voor de nummmers. Daar kom ik wel verder mee. Nee, gisteren heb ik ze gemonteerd en al na een kort testritje was duidelijk dat er iets heel erg niet in de haak was. Blij met de uitkomst, zonder forum was ik daar nog wel een tijdje mee bezig geweest. Ook nu de voorbollen gecheckt, dit zijn gelukkig wel de goede. Ik kan weer aan de slag. Merci beaucoup.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Penny Lane schreef:Als er geen demping meer is een heel erg weke vering zou je je bijna afvragen of je geen voorraadbollen op de achtervering gezet hebt
Oh wauw. En ik dacht nog: ‘geintje’...
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!