Mijn DSuper5 (1973) begon een tijdje geleden te stoten/stotteren bij lage toeren en stationair lopen. Altijd na een kilometer of 5. Nadat ik bougies had vervangen (na ca.15.000 km) liep ze weer als een zonnetje. Maar na 1.500 km begint het gedonder weer. De problemen doen zich alleen voor op lpg en zoals gezegd bij warme motor. Op benzine loopt ze als een zonnetje.
Ra, ra? Bougies (NKG BPR6HS) nu alweer defect? Toch een warmtegraadje hogere bougies misschien?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
even kijken of het mengsel probleem is door met choke te spelen. Ontsteking kan ook te laat staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Choken maakt geen verschil. Er zit een 123-ontsteking in. Op benzine loopt ze uitstekend. Dus staat de ontsteking op tijd, toch..?
Ook opvallend: Als ze slecht loopt bij weinig toeren (motor lijkt dan te verzuipen) en ik flink gas geef, loopt ze heel even weer goed, ook bij weinig toeren. En koud loopt ze trouwens ook op lpg goed..
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Koud loopt ze wel goed…......Ze loopt (dan) goed omdat de choke openstaat ?
Als je nou eens de motor afsteld bij warme motor d.m.v. de stationairschroef op de verdamper open te draaien hoe draait ze dan bij koude motor ? Die dikke/grote Hoofdmengegselschroef naar het gasmengstuk teveel afgeknepen/ingedraaid ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De eerste ca. vijf kilometer (de choke gaat na 1 km al uit) loopt ze uitstekend op lpg over het gehele toerengebied. Maar na 5 km begint ze steeds erger te stoten bij optrekken vanaf lage toeren. Vanaf ca. 2000 toeren gaat dat weer goed. Stationair heeft ze de neiging om af te slaan en bij het wegrijden vanuit stilstand loopt ze duidelijk niet op vier cilinders. Eenmaal op snelheid loopt ze zonder haperen.
Als ik ze na een behoorlijke rit een paar minuten stationair laat lopen, slaat ze af. Ik krijg haar dan op lpg niet meer aan de praat. Op benzine slaat ze dan weer direct aan. Het vreemde is dat ze de vorige keer na een bougiewissel 1500 km prima heeft gelopen. Maar misschien is dat toeval. Ook een bobinewissel heeft geen effect gehad.
De lpg-afstelschroeven staan goed. En op benzine loopt ze voorbeeldig.
Ra, ra…. Ik peins me al maanden suf.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Misschien bougies iets los geraakt?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Laat eens testen tot welke temperatuur de kvs vorstvrij is. Het kan een bevroren verdamper zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inductierelais geeft ook wel eens problemen. Verbind dit contact eens door. Alleen tijdens rijden / draaien van de motor anders blijft de afsluiter voor de verdamper openstaan !! Trek de aanvoerslang
naar het gasmengstuk eens los als de motor warm is : komt er nog gas uit ? beide waterslangen naar de verdamper zijn warm ? Komt er geen gas meer dan is de verdamper defect of staat de afsluiter niet meer open (d.m.v. een defect inductierelais).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hoi Marcel,
hoe oud is je verdamper? En heb je wel een de sludge verwijderd? Zou zo maar eens een oud membraan kunnen zijn dat blijft hangen bij hogere temperaturen.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Of te laag kvs peil, waardoor de verdamper bevriest. Heb zelf ook wel eens gehad dat de stekkers van de LPG installatie niet goed contact maakten. Vreemd genoeg alleen als de auto warm was: inhouden, bokken en niet meer starten op LPG. Alles aanknijpen heeft toen geholpen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Verdamper heb ik vorig jaar vernieuwd - ook met het oog op het stotterprobleem. Heeft dus niet geholpen.
Ik zal alle stekkertjes wel eens nalopen. Wie weet. Ook ga ik de bougies maar weer eens vernieuwen.
Zojuist nog een ritje gemaakt. Om het probleem nog vreemder te maken: nadat ik van lpg overschakelde op benzine en na enkele minuten weer terug overschakelde op lpg liep ze de eerste minuten prima bij accelereren bij lage toeren. Maar dat duurde maar even.
Pffff…..
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
LPG verbrand nogal wat heter dan benzine: Als na benzine rijden het beter gaat en daarna bij LPG een tijdje zou ik je bougies eens wisselen voor de B7HS. Misschien dat die “6” te heet zijn voor op gas.
( Nadeel van de “7” is dat als je op benzine in de file beland je bougies waarschijnlijk niet goed genoeg schoon branden.
Nog even over de “rest: Met gas wil je geen “P” bougies, die zijn “protruded” d.w.z. stellen verder uit in de verbrandingskamer. Maar dan worden de 2 punten ( centraal en massaelectrode) die uitsteken ook veel heter: Kan zijn dat je massaelektrode gaat gloeien…
R: Weerstand van 5KOhm: Kan, hoeft niet.
Je zou ook B6HS kunnen proberen, die heeft al geen uitstekende electrode.
To err is human, not to err is divine.
Dat bougieverhaal klinkt me wel plausibel in de oren. Ik ga maar eens een ander (warmte)type proberen.
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Is ook een relatief goedkope en eenvoudige test. Als je mengsel ( ook LPG) een beetje arm staat dan wordt het nog extra heet.
To err is human, not to err is divine.
De eerder gesuggereerde verdamperproblemen (oude membranen) of bevroren verdamper staan volgens mij hoog op de lijst. Verdamper is vernieuwd, dan zou het interessant zijn om te weten hoe oud en goed de KVS nog is.
Is de LPG tank wel eens ontwaterd?
De koelvloeistof is een paar maanden geleden geheel ververst ivm revisie van de remklauwen. Ook het peil is oké. Verdamper bevriest niet en is altijd lekker heet. LPG tank heb ik nog nooit ontwaterd. Ik neem aan dat er ergens een aftapplug in zit?
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-: