nog iets :daar de tandriem na uiterlijk 10 jr vervangen moet worden zocht ik op de verpakking ( contitech made in mexico) naar de productiedatum , dit stond er niet op maar wel install > 12-2017 ,tja dan denk ik (met vraagtekens) bij mijzelf : je kunt m dec 2017 nog monteren en daarna nog 10 jr rijden ......? was hier de uiterste gebruiksdatum niet handiger geweest ?
tandriem onlangs weer zelf vervangen bij dezelfde auto met motorkm 115.000 nu zonder problemen…... autootje heeft alweer 10000km ermee gedraaid , teller staat op 255000.
Hallo, Ik zal binnenkort van mijn C3 uit 2002 ook de riem moeten vervangen. Al wel eerder gedaan bij andere auto’s. Alleen spanmechanisme komt mij onbekend voor. Heeft iemand hier een uitleg van. Ik ga de riem, spanrol en waterpomp ineen keer vervangen.
Spanmechanisme is excentriek. Je moet het opspannen met 18Nm, ofwel je neemt een inbus van 10mm en slijpt de zeskant weg naar een vierkant van 7mm, dat past netjes in het gat, hier moet je op 10 cm afstand een gewicht van 1.8kg aanhangen, dan de excentriek vastzetten sleuteltje 13.
Ik durf de draairichting van het excentriek niet meer zeggen maar als je hem loshaalt bij de oude spanrol dan kun je zien in welke richting hij moet staan.
En welkom hier.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
18Nm is toch 1,8 Kg op een meter afstand? Niet op 10 cm?
Of snap ik er nou helemaal niks van?
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Klopt, een gewicht van 1,8kg aan een arm van een meter oefent een moment van 18Nm uit.
zou het dan 180 zijn? Weet wel nog dat het gewicht 1.8kg op 10 cm moet zijn, dat had ik opgeschreven op een doos in m’n garage. Heb er zo misschien wel 10 gedaan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
1,8 Kg op een afstand van 10 cm is volgens mij 1,8 Nm
Let ook op t terugzetten van t blokkeerarmpje van de spanrol , verleidelijk is om dit armpje achter het opzetrandje die ergens op de voorzijde van t motorblok zit , te haken , dze moet echter achter de opstaande gietranden die versterking aan de motor geven , gehaakt worden , dit is zeeer waarschijunlijk de reden dat mijn eerste poging een tandriem tze vervangen gigantisch de mist is in gegaan .
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6 GDi PHEV
Ed P schreef:1,8 Kg op een afstand van 10 cm is volgens mij 1,8 Nm
Je kan het jezelf makkelijk maken door SI eenheden te gebruiken, dan kunnen de eenheden en de uitkomsten nooit fout zijn. Dus:
18 N x 0,1 m = 1,8 Nm (waarbij 18 N ongeveer 1,8 kg is)
Adri
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ik heb de laatste jaren al verschillende distributieriemen vervangen: bij mijn (toenmalige) Xantia, en bij mijn C4’s. Ik heb daarbij altijd een set gekocht, waarbij een automatische spanrol zat. Je moet hem eenmaal exact volgens de gebruiksaanwijzing monteren. Spannen, motor een paar keer met de hand ronddraaien, weer naspannen tot een wijzertje exact voor het juiste streepje staat) en klaar is kees. Alle auto’s hebben inmiddels weer vele 10.000den Km. gereden zonder problemen.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)