Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Goedenavond,
Het knipperlicht relais van mijn DSpecial uit 72 is defect. De knipperlichten aan rechterzijde knipperen langzaam en aan linkerzijde knippert slechts 1 keer.
Er zit nu een knipperlicht relais van Cartier(zwart) in en deze is 2 polig. Nu wil Ik deze gaan vervangen voor een 3 polige (https://citrotech.nl/shop/product/clignoteur-automaat-dshy-12-volt/)
Kan dit zomaar en waar moet ik rekening mee houden? Waar moet ik de 3e aansluiting voor gebruiken? Dien ik eventueel een aanpassing te doen? Wellicht hebben jullie tips.
Misschien kan je de oude nog afstellen.
Er zit een heel klein gaatje in met daarachter een schroefje.
ik vraag me af of de contacten, vooral met de min (=koets) wel goed zijn
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Visa 1.4 TRS schreef:Goedenavond,
Het knipperlicht relais van mijn DSpecial uit 72 is defect. De knipperlichten aan rechterzijde knipperen langzaam en aan linkerzijde knippert slechts 1 keer.
Er zit nu een knipperlicht relais van Cartier(zwart) in en deze is 2 polig. Nu wil Ik deze gaan vervangen voor een 3 polige (https://citrotech.nl/shop/product/clignoteur-automaat-dshy-12-volt/)
Kan dit zomaar en waar moet ik rekening mee houden? Waar moet ik de 3e aansluiting voor gebruiken? Dien ik eventueel een aanpassing te doen? Wellicht hebben jullie tips.
Bij het elektromechanische releis maken de lampen (de weerstand ervan) onderdeel uit van het knippercircuit, daarom kan het zijn dat 1 kant wel werkt en de andere niet. Ik vermoed dat het zo werkt dat de temperatuurafhankelijke weerstand van de lampen de knipperfrequentie bepaalt (opwarmen hoge weerstand, afkoelen lage weerstand), nogal gevoelig dus. Na verloop van tijd wordt het trager en dan vervang ik het, een kwestie van metaalmoeheid vermoed ik. Mogelijk kun je het nog bijstellen zoals Hans suggereert.
Het 3-polige relais heeft daarbij een afzonderlijke aansluiting voor het verklikkerlichtje. Aansluiting R gaar naar het verklikkerlicht, C is voor de lampen (via de clignoteurschakelaar) en + gaat naar de plus. Ik ken het schema voor het 2-polige niet, maar ik vermoed dat het verklikkerlampje daar parallel zit met de lichten. Je moet dus even het schema erbij pakken om te weten hoe het aangesloten zit en wat je dus zou moeten aanpassen.
volgens mij schkelt het relais zowel links als rechts, dat weer wordt gekozen via de hendel aan het stuur.
Dan is het merkwaardig dat de ene kant knippert en de andere kant niet. Ik zou dan eerder het systeen buiten het relais verdenken zoals slechte contacten naar de knipperlichte, bijvoorbeeld de stekkerverbinding van het spatbord bij het schutbord of wat ook vaak voorkomt een slechte aarde bij de knipperlichten , ook in de trompetjes achter gaat dat wel eens mis. Verder kunnen de contacten in de lmpfitting gewoon geoxideerd zijn.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Bedankt voor de reacties.
Ik heb geprobeerd het relais met de schroef te stellen. Helaas zonder het gewilde resultaat want het draadje is nu doorgebrand en het relais werkt nu dus helemaal niet meer.
Dat betekent dat het relais moet worden vervangen. Weet iemand waar ik een soortgelijk 2 pins knipperlicht relais voor een DS kan krijgen?
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
chyparse. Of huub in t veld(2de hands). Citrotech.
De club..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mij bleek er te veel weerstand in de bedrading naar de lampen te zitten. Na wat meten was de boosdoener de trompet LA. Massadraad aldaar aangepast en het geheel werkt weer.
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Ik heb een nieuw relais geplaatst en de fitting (nieuwe van Citrotech) van de trompet linksachter vervangen. De knipperlichten doen het weer alleen nog steeds erg langzaam. Iemand een idee? Te veel weerstand?
Verder vroeg ik mij af waar ik de aansluiting(zie foto) van uit het dashboard moet aansluiten?
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die hoort om het contactslot heen. Het pikkie valt dan in een gaatje van het slot.
Om even aan te geven hoe modern een ds was: het kabeltje is een glasvezelkabeltje. Het andere uiteinde zit bij een lampje van de dashboardverlichting.
Als het goed is wordt dan na aanzetten van de verlichting het contactslot van binnenuit verlicht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. Je kan dan in het stikke donker zien waar je je sleutel in moet mikken. Alleen het laatste dashboard btw.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En als ik het me juist herinner dan ook nog niet eens alle clusters van dat type dashboard. Ik meen me althans te herinneren dat ik wel eens een print zonder het benodigde gat in handen heb gehad.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Visa 1.4 TRS schreef:Ik heb een nieuw relais geplaatst en de fitting (nieuwe van Citrotech) van de trompet linksachter vervangen. De knipperlichten doen het weer alleen nog steeds erg langzaam. Iemand een idee? Te veel weerstand?
Verder vroeg ik mij af waar ik de aansluiting(zie foto) van uit het dashboard moet aansluiten?
Waarom heb je de fitting ook vervangen? Was deze zo slecht.
Verder zou ik de lampjes zelf nog eens bekijken. Door het verdampen van de gloeidraad neemt de weerstand daarvan langzaam toe.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Penny Lane schreef:En als ik het me juist herinner dan ook nog niet eens alle clusters van dat type dashboard. Ik meen me althans te herinneren dat ik wel eens een print zonder het benodigde gat in handen heb gehad.
Derk
best mogelijk dat het niet op de ID’s zat. Op mijn DSuper5 zat het wel(ook een ID in weze).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het oude model tweepolige relais, die zwarte blikken doosjes, werken het beste met 15 watt lampen in de knipperlichten. Van 21 watt lampen worden ze traag.
Ter illustratie:
Het ronde driepolige relais werkt wél prima met 21 watt lampen. Maar dan zou je die voor de alarmlichten ook moeten vervangen. Het pootje voor de controlelampjes kun je afblinden en dan zijn de driepolige relais 1 op 1 bruikbaar op de bekabeling voor tweepolige relais.
Kortom, wat voor wattage lampen heb je gebruikt?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Ik heb 21 watt lampen gebruikt achter, voor zit er 15 watt in. Maar ik zou het dus eens moeten proberen met 2x 15 watt lampen. Stel ik zou er 10 watt in doen, zou die dan nog sneller gaan knipperen?
De fitting heb ik vervangen omdat deze erg roestig was en de draden er spontaan van af braken.