Beste,
ik wordt al enige tijd geplaagd door overmatig koelvloeistof verbruik.
motorblok : AX GT 85 pk K2B carb. versie 1990/1991
even een kleine historie:
vorig jaar is de kop gevlakt. 132K km. omdat er temperatuur problemen waren, constant alles in het rood na een pittige rit.
radiateur vervangen, dikte 33 mm is 28 mm geworden ( Nissins)
constateringen:
- er zit geen koelvloeistof in de olie
- er is geen uitwendige lekkage aan slangen , radiateur of aansluitingen.
- kachelunit is lekvrij.
- thermostaat nieuw 89 graden.
- geen witte rook
wel : heel even bokken bij het starten?
zoals gezegd , het koelvloeistof verbruik is 0,5 ltr. /20 km
omdat ik geen zin had om alles weer te demonteren heb ik bars leak toegevoegd, heeft heel even geholpen.
toen dat niet hielp , alles gespoeld en radiweld van holts gebruikt volgens hun specificatie.
je raad het al : het probleem blijft.
nu weet ik dat een AX GT lastig te ontluchten is dus daar is rekening meegehouden.
gisteren toch maar de kop gedemonteerd nadat de bougies eruit waren gedraaid en 3 van de 4 erg “wit” waren.
aan de kop is niets te herkennen wat duidt op eventuele lekkage, ook de koppakking vertoond geen tekenen van lekkage.
de afdichting op de bussen is goed, te zien aan de aftekeningen.
of de kop inwendig lekt ? uitwendige inspectie en in de verbrandigsholte is niets te zien.
laten afpersen dan maar deze week.
wie heeft dit ooit meegemaakt en kan er iets zinnigs over zeggen?
bougie’s: foto wil niet lukken…51 Kb..
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb dit vaker meegemaakt toen ik nog in de werkplaats liep. Eigenlijk is het altijd de koppakking. Een gescheurde kop van TU motor heb ik nog nooit meegemaakt, maar de klachten verdwenen in 99% van de gevallen na het plaatsen van een nieuwe koppakking. Heel soms was er een cilinderbus gaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hoi, dank je voor de snelle reaktie.
koppakking was nu juist vervangen…
maar wat bedoel je met de cilinder bussen gaar ?
het vreemde is als ik naar de koppakking kijk in detail dan zie je dat de aftekening mooi ingedrukt is rond de afdruk van de bussen.
wel plaats ik vraagtekens bij de kleur van de bougies. 3 van de 4 zijn wit , te wit naar mijn mening en dat duidt nu juist weer op een probleem met de koppakking ?
krijg geen bijlage geplaatst , is kleiner dan 600x800 pixels en 52 Kb groot ..melding dat ik niet geautoriseerd ben om een afbeelding te plaatsen..
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of die 3 bougies TE wit zijn weet ik niet, wel dat de vierde te zwart is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een halve liter koelvloeistof per 20 km moeten de verbrandingskamers echt schoongebrand zijn als er iets met kop of koppakking zou zijn bedenk ik mij na het opnieuw bekijken van de foto’s. Ook zou je dan een mega witte rookwolk achter de auto moeten zien..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Scheur in de kop boven de kleppen?
Dan loopt het water je uitlaat in, geeft wel iets waterdamp als de auto op temperatuur is, maar geen witte rook.
Als je het graag wilt weten, klein gaatje boren aan de onderzijde van de eerste pot in je uitlaat.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de eerste foto is volgens mij de afdichting op de meest rechtse bus nou niet echt optimaal, zeg maar, gewoon niet. Wat vindt Waterman daarvan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
even een fototje van cil 4.
de koppakking , recentelijk vervangen ,was van ajusa, met aluminium afdichting rond de bussen.
zit er veel verschil in koppakkingen onderling qua merk?
ik zal morgen eens meten of de cilinderbussen binnen de 0,05 mm vallen tov het vlak.
Kan het niet zijn dat je er steeds te veel koelvloeistof in gooit ?
DS23IE pallas schreef:Kan het niet zijn dat je er steeds te veel koelvloeistof in gooit ?
nu is zo’n GT lastig te ontluchten.
echter na een ritje van ca. 10-20 km daalt het niveau onder de sensor en deze geeft dan aan dat het vloeistof niveau te laag is.
Dit vul ik dan aan tot in de nek van de vulopening.
ga ik rijden dan herhaalt zich alles.
wederom bijvullen , en een dag laten staan resulteert in hetzelfde , kan een halve liter bijvullen.
indien er een lek is zou het vloeistof niveau zakken tot dat punt, echter het vreemde is dat dit punt onder het afdichtvlak ligt van de koppakking…..
vreemd dus..
Zit er niet gewoon nog een flinke luchtbel in? Ik zet altijd een opengeknipte petfles omgekeerd op de vulopening met gas-tape afgedicht. Op die manier kun je tot boven het hoogste punt vullen. Vervolgens moet je de motor een poos laten draaien tot hij warm is, en ondertussen regelmatig even de ontluchting op de thermostaat losdraaien. Daar blijft altijd een hoop lucht hangen. Net zolang tot de fan aanslaat.
het ontluchten bij een GT is soms een crime, en de koeling op zich is krap bemeten.
maar als ik het even terugreken is 6,5 liter toch wel wat veel…en het gehele proces herhaald zich gewoon, iedere keer 0,5 ltr. bijvullen.
bij de uitvoering die ik heb zit er geen ontluchting op het thermostaathuis, maar kan hem wel modificeren dmv. een gaatje te boren met M6 draad en een boutje erin schroeven.
het kan bijna niet anders dan dat het via de verbrandingskamer(s) verdwijnt, echter er zijn geen sporen van te ontdekken, dat is nu juist het vreemde. ( of het zijn de witte bougie’s als indicator).
het moet ergens blijven of heengaan.
verdere plan van aanpak:
eerst de kop laten afpersen.
cilinderbussen op hoogte controleren
geschikte koppakking
terug plaatsen van de oude radiateur?
tussentijds post ik wel wat eruit komt.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor wat het waard is wil ik je nog volgend verhaal meegeven .
CX die koelwater te kort heeft bij “goed” gebruik ( snelweg )
na radiator , cilnderkop , zuigerbussen en alle andere dingen te vervangen ,
bleek het de dop van het koelwater reservoir te zijn die veel te snel open ging .
dus zodra er een beetje druk op het koelsysteem kwam , vloog het water eruit !!
nieuwe dop kost een paar euro’s
Walter ,
Meten is weten , gissen is missen
ik ben vandaag bij m’n resiviebedrijf geweest en het probleem voorgelegd, had de kop en de pakking meegenomen alsmede foto’s van het blok.
En wat jullie ook al opmerkten is het dus de koppakking.
de verkleuring op de bussen zijn dus een indicatie te wijten aan lekkage, en was ook door jullie gezien, hulde !
de door mij gebruikte koppakking van ajusa werd omschreven als niet echt goed. ( netjes gezegd)
mede oorzaak zou ook de speling van de bussen/kop kunnen zijn en hun advies is dan ook om de bussen los te halen en een nieuwe rubberring te plaatsen, deze had ik inderdaad niet vervangen.
de verkleuring op de bougies , hierbij kon niet direct een verklaring icm. lekkage gegeven worden wat door jullie ook al werd aangegeven.
maar ze zijn wel goed heet geworden, althans 3 van de 4.
iedereen bedankt voor het meedenken !! en ook ik leer weer bij…
ga verder eerst meten wat de speling is , om daarna de rubberringen te vervangen.
nieuwe koppakking bestellen etc.
het resultaat en voortgang zal ik later plaatsen.