Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
O dat wordt bij mij dan wel een feest, want bij mij gaat het om stoelen die in zeven richtingen elektrisch (of elektropneumatisch) verstelbaar zijn. Dan mag ik overal omheen werken zeker? Het gaat dan gelukkig wel “alleen maar” om de bestuurdersstoel.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die is sowieso moeilijker dan de bijrijdersstoel. Maar om een soort van een beeld te geven, uitgaande van een standaard in hoogte verstelbare bestuurdersstoel:
Eerst gaat de kap van de zijkant eraf (omhoog trekken, twee klemmetjes):
[/url]
Daarna maak je de gordel los van de stoel (sleutelwijdte 17) tenzij je aan de bijrijdersstoel werkt. Daarbij kan de gordel eventueel blijven zitten.
Check meteen de boutjes van de hoogteverstelling (één voor, één achter, Torx 20) want die willen wel eens lostrillen.
Dan moeten eerst de achterste bouten los (dus stoel helemaal naar voren, Torx 40), twee naast de middentunnel en één bij de B-stijl:
En dan met de stoel helemaal naar achteren de voorste bouten:
Daarna maak je de stekkers los (wit, groen, bruin) behalve natuurlijk als er iemand al aan het solderen is geweest met de pofzakbekabeling, dan wordt ‘t knippen. En dan heb je de stoel vrij van de auto:
Het zijkapje aan de middentunnel-kant mag er dan af (1x Torx 20 schroefje en een klemmetje) zodat je achter het kapje over het scharnier een lus in de stof los kunt maken:
De knop van de rugleuningverstelling moet er om dezelfde reden af:
Er zit genoeg beweging in de kapjes onderop de rugleuning dat je die gewoon kunt laten zitten. Dat scheelt, want de bevestiging met een plastic doordrukstiftje wil heel graag stuk. De tie-wraps waar de bekabeling van de airbags mee aan het verenpakket zit knip je door en vervang je later.
Daarna moeten er vooral een boel metalen krammetjes los (openbuigen of doorknippen en later vervangen), namelijk twee aan de voorkant:
En dan deze zes aan de achterkant:
En dan zitten er in de achterste hoeken van het schuim ook nog twee verstopt die onmogelijk te fotograferen waren omdat ze vrij diep in het schuim zitten. Die moeten ook los, maar dat mag eventueel als de zitting eruit is. Wat voor die tijd nog wel los moet is een soort tweedelige tie-wrap aan de achterkant met aan elk eind een koordje waarmee de stof strak getrokken wordt. Kwestie van open houden met een klein schroevendraaiertje en uit elkaar schuiven. Dan moet-ie er herbruikbaar uit komen.
Daarna de voorkant over het frame trekken en aan de achterkant alle stof doorhalen. Opletten wat waar vandaan komt! Ook opletten dat je de ruwe stof achteraan de zitting, die om het frame geslagen is, niet stuk trekt! Dat spul is van een ontzettend raar materiaal wat zomaar uit elkaar kan rafelen, vooral als je zitting doorgezakt is en er dus veel meer spanning op komt te staan. Je kunt wel eventueel een stuk van bijvoorbeeld een oude spijkerbroek er overheen stikken om dat indien nodig te verstevigen. Maar als je alle flapjes aan de achterkant vrij hebt, is de zitting los van het frame.
Dan zitten er in de zitting 12 plastic houdertjes om stalen baleinen geklikt, die allemaal los moeten. Bij mijn oude zitting kon dat van onderaf omdat de viltlaag er al eens onder vandaan was getrokken (en dat moet je dus NIET doen!) Dat is een gewurm van bovenaf, maar het kan. Dan moeten die twee verborgen krammetjes aan de achterkant ook los. Als dat geregeld is kun je de stof zo van de losse zitting pakken.
Dit kun je dus normaal gesproken niet zien, maar deze klemmetjes moeten los:
Het zijn er drie per langse balein en drie per dwarse balein. Gezellig! Doe dit in een afgesloten werkplaats, want geheid komt er schuttingtaal van.
Als dat los is, heb je de stof eraf. Montage geschiedt in omgekeerde volgorde, dus eerst die klemmetjes er weer in, dan de krammen achteraan in het schuim, dan de stof over het schuimblok wurmen en dan de boel weer terug in het frame stoppen met alle flapjes op de goede plekken. Het is handig om daarna eerst de krammen er weer in te zetten of, zoals ik heb gedaan, ze te vervangen door een beetje redelijk stevige tie-wraps:
Het schuifje achteraan mag vast als de stof achteraan vast zit op de brede flap aan de achterkant na (anders kun je er slecht bij). Het kan zijn dat de koordjes opgerekt zijn, maar daar is wat aan te doen door er naar believen knoopjes in te leggen.
Nu ben je zover dat alles weer aan het frame zit en je dus de bekabeling weer netjes onder de veren kunt vastzetten met verse tie-wraps:
En daarna mag de stoel terug in de auto. Eerst de boel aanstekkeren (of solderen, wat je maar wilt) en dan vooraan vast zetten (niet aantrekken, het kan zijn dat je voor de achterkant wat bewegingsruimte nodig hebt) en dan de achterkant. En dan dus de hele handel aan gordels, kappen en kermis er weer op en je bent klaar.
OK, en waarom hoeft de gordel niet los bij de bijrijdersstoel? Omdat je daarbij namelijk heel makkelijk de stoel van de rails kunt schroeven (5x Torx 40). Dan blijft de gordelsluiting in de auto achter (handig als de bedrading gesoldeerd is) en de stoelrails ook (en daar zit de gordel aan vast).
En waarom was het nou wijsheid om het schuim in mijn bestuurdersstoel te wisselen? Nou, ten eerste omdat ik geen intacte stoel kon vinden op een redelijke afstand van huis en binnen zeg maar nu tot en met gisteren, en ten tweede omdat de vulling van mijn stoel hopeloos ingezakt was. Als je namelijk die viltlaag er onder vandaan trekt (wat bij mijn stoelen iemand had gedaan en wat je dus NIET moet doen) is de sterkte uit het schuim overal waar een gat voor zo’n baleinenklemmetje zit. En dan was het schuim in die stoel ook gewoon zo gaar dat ‘t er als poeder uit kwam zetten, met veel stofzuigen als gevolg. Ik heb het verenpakket ook mee overgezet, want dat was dus ook al lekker gaan hangen. Da’s simpelweg voor en achter uithaken en omwisselen als de stoel uit elkaar ligt.
Wat is dan nu het verschil? Een stoel waar je niet meer eindeloos in wegzakt, lekker stevig, lendesteun op de goede plek en niet tussen je schouderbladen en dat-ie in de laagste stand net zo hoog zit als eerst in de hoogste stand. Dus kortom het gaat wel ergens over. Is heel erg lekker voor je rug als je niet op een verrabbezakte stoel met nergens steun behalve op de verkeerde plekken hoeft te zitten.
Is dit te adviseren? Mwah. Alleen als ‘t in je regio schraal is met goeie Xantia-stoelen of als je een wat meer bijzondere bekleding hebt en die wilt houden. Anders zou ik er gewoon een nette, stevige stoel van de sloop in zetten en het klaar noemen. Dat scheelt een heleboel gelazer
Ik heb de bekabeling van de airbag overigens met kabelschoentjes weer aangesloten. Origineel is ‘t ook gestekkerd en als die stoel er nog eens uit moet (en dat is niet helemaal ondenkbaar) is het wel handig dat die boel volledig gestekkerd zit. Dat gaat ook gewoon goed, want die stekkers hebben eerst wel weer een poosje nodig om helemaal opnieuw te oxideren en dan storingen te veroorzaken. Dus ik vind ‘t goed zo.
Boel gebeun, moeite waard (gegeven dat een intacte bestuurdersstoel niet voorhanden was maar wel één met goed schuim), en nu genieten van het teruggewonnen comfort en de uitblijvende rugklachten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Man wat een werk. Maar ook: wat een geweldige how-to! Hulde!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Inderdaad! Heel uitgebreid. Hier kan ik ook wel wat mee binnenkort. “Tnx!”
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, ik heb er 13 jaar over gedaan, maar het is eindelijk gelukt om 3 Citroëns op naam te hebben waarvan er drie stuk zijn. De DS heeft problemen bij het remmen, de TurboD heeft de koppeling opgebruikt en…
De Break werd met een topproduct uit de VAG-stal thuisgebracht nadat de spanner van de multiriem geïmplodeerd was.
Onderdelen (riem, spanner, geleider) zijn al besteld, maandagmiddag maar weer aan de slag. Gelukkig kan ik I d’r Bertje of de BMW gebruiken om de spullen voor dit ding op te halen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Opgekrikt, wiel eraf, modderkuip eruit, alles in het kader van toegang, komt de chassisbalk ter hoogte van de veerpoot er pardoes achteraan. Zo rot als een mispel.
Dus.
En nou? Om daar goed bij te komen moeten in ieder geval de veerpoot en de bak met de ECU en dergelijke eruit, het leidingwerk van de ruitensproeiers eruit, bekabeling bovenin het spatbord terzijde en als het een beetje fatsoenlijk moet, moet gewoon de tor eruit om toegang te krijgen. Zo’n beetje de hele chassisbalk is daar binnen en buiten zo gaar als koek, dus daar even een lappie over snotteren kunnen we vergeten omdat je er alleen maar meer gaten in stookt.
Ik denk dat het einde nu wel heel erg in zicht is. Een brak dak, een brak onderstel, mottige leidingen achterin, spanrol etc. van de multiriem aan mot en nodig aan vier banden toe. Maar vooral gammel, in de zin van, dat is meer dan een middag werk.
Oei.
Nou ja, dan moeten we maar gaan kijken of een DS een beetje een fijne pekelbak is
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Humor. Het lager van die spanrol is vastgelopen, waarna het kunststof wiel er dan maar op zichzelf omheen is gaan draaien. Dat gaat een paar kilometer goed, totdat daar lekker veel speling op gesleten/gesmolten is
Maar goed, dat zal allemaal wel, dat is snel opgelost.
Dit is ook opgelost, maar om dat op te lossen is wel een beetje een gedoe. Er is onder de kitnaden en onder de zinklaag op hele gemene plekken nauwelijks nog staal over, waardoor er om het bruikbaar cq. op zodanige manier dat je er niet telkens nieuwe gaten in brandt te doen eigenlijk zowat vanaf het schutbord totaan de ruitensproeiertank een nieuwe chassisbalk in moet. Aan de kant met het nummer. Da’s wel een hoop gedoe eigenlijk. Wat je op de foto’s namelijk niet ziet, is dat daar waar de lak er nog mooi strak op zit het plaatwerk inmiddels van binnenuit wel ongeveer zo dun als krantenpapier is. En ik weet toevallig dat de andere kant ook zwaar te verdenken is van dit soort gedoe.
Het lijkt er ook op dat als de veerpoot er daarvoor uit moet, dat daar dan ook de toplagers enz van vernieuwd moeten worden omdat in de dragers dus ook de roest lekker aan het toeslaan is. Dat zou in de praktijk ook mee kunnen vallen, het is nog niet uit elkaar dus een echt oordeel is er niet, maar je kunt je er dan maar beter op voorbereiden. We kennen allemaal de beelden van laag liggende Xantia’s met een heel vieze knik in de motorkap
Afijn. Dit is wel echt een boel gedoe dus ik denk eigenlijk dat ik ‘t er maar bij moet laten. Want anders is dit straks klaar en dan gaat het dak eerdaags lekken of poft er achterin een HD-leiding etc. etc. etc. en daar zit ik niet op te wachten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, die wagen is wel op ja. Daar zou ik zelf ook geen uur/euro meer in stoppen behalve wat peut voor de laatste rit naar de sloper. Maar goed: nu ook deze wagen weer een lijk blijkt te zijn geworden: zou het niet beter zijn om misschien toch eens te kijken of je voor (iets) meer geld niet een (veel) betere wagen kunt scoren dan wederom een terminaal psa product voor de poorten van de hoogovens weg te sleutelen? Het rijdend blijven houden van “leuke” lijken kost uiteindelijk toch wel geld maar vooral ergernis…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rit naar de sloper? Nee dus. De HD-pomp doet het zo immers niet. Dat ding moet dus gehaald worden. Daar gaat je opbrengst…
Nou ja, we gaan iets anders zoeken. Deze is wel aan z’n einde. Ergens jammer, die motor loopt nog best wel heel keurig na 327.000 kilometer. Ik had er prima nog een winter mee door gewild. Maar dan houdt ‘t qua sleutelen echt nergens meer op
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Oef, die is wel echt te ver heen voor een pekelbakje inderdaad. Bij deze Xantia is het einde echt zoek. Ze hebben lang de reputatie gehad om niet of nauwelijks te roesten (op huilhoekjes na), maar ik heb de afgelopen tijd iets te veel van zulk soort horrorverhalen gezien om dat nog helemaal te geloven. Ze worden oud…
Hoe is de 1.9TD op die plek eigenlijk? Ik neem aan dat je dit zelf ook niet aan zag komen? Misschien wordt het tijd om meer Xantia’s op die plek in de gaten te houden. Ik heb afgelopen zomer ook al twee Xantia’s gezien met roest naast de veerpootschotels. Lijkt mij hetzelfde probleem.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja ach, ‘niet aan zag komen’... Ik wist wel dat-ie daar aangetast was, maar meer PSA-spul kan dit en dat hoeft er niet altijd meteen zo drmatisch uit te zien. Ik heb dit ook netjes elk jaar even in de RX5 gezet en van die dingen, maar de wielkuip kwam er gelijk met grote schotsen voormalig plaatwerk uit en dat was wel zo’n momentje van ‘oei’. Het is ook eigenlijk best hard gegaan daar.
Afijn. Ik had die auto op drie winters berekend en dat heeft-ie goed gedaan. Dat de koek dan bij 3 en een kwart ton een keer op is, is dan ook verder prima.
Nu iets anders regelen, dan op een gegeven moment misschien kijken hoe het allemaal eigenlijk echt moet en in de tussentijd die Turbodiesel eens heel goed bekijken voordat ik er een boel spullen voor ga halen. Maar dat was dan ook sowieso al het plan.
We’ll see. Ik heb ‘m inmiddels geschorst en met een beetje mazzel kan er nog het één en ander van deze kar in die diesel hergebruikt worden (want qua aandrijving, ophanging en hydrauliek is die Break helemaal niet zo slecht). Dan zou ik er in ieder geval met het afvoeren ook nog een klein beetje redelijk uit springen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jeutje, wat een geroest. Daar schrik je toch wat van.
Mocht je toch een Xant willen en als een berline geen probleem is, dan heb ik nog een groene 1.8 16V in de aanbieding voor niet heel veel. Zie mijn topic over die wagen. In ieder geval is het apparaat redelijk onderhouden, heeft nog geen 190.000 gelopen en alles werkt eraan.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb inmiddels een C5 gehaald. Of dat nou een goeie move was zullen we moeten meemaken, maar het is wel een fijne auto om mee op pad te zijn. Met deze Break nu toch voor demontage bij de hand zal ik eens kijken of ik er spullen van kan gebruiken om de TurboD op te frissen, gesteld dat daar na de bekende grotere onderhoudsklusjes nog een poosje muziek in zit. Want die diesel wil ik eigenlijk liever nog niet van af, dat is behoorlijk mijn auto geworden in de loop van de tijd, maar daar moet wel een boel aan gebeuren.
Hoe dan ook, ik laat dit draadje open om er verslag van enige demontage ten bate van de diesel te kunnen doen, maar verder zal het hier wel stilletjes worden.
Een Xantia Break minder, alsof er nog zoveel van over waren. Maar goed. Hij heeft zich keurig gehouden, heeft een prima tellerstand gehaald en is eigenlijk altijd netjes betrouwbaar geweest. En dan zit het er ook nog dik in dat-ie spullen levert om die ene overgebleven X1aTD nog een poosje aan de praat te houden. Nou, dan heb ik strikt genomen ook niks echt meer te verlangen van zo’n apparaat
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ga je administratief slopen? Dus kenteken inleveren?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat kan niet meer voor een personenauto, zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/slopen-of-demonteren
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986