uitspoor stellen
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 24 september 2020 06:05 PM

Nadat ik de banden van de voorwielen verwijderd had viel me op dat de slijtage vooral aan de buitenkant van het loopvlak was. dus nadat er 2 nieuwe dure Michelins op zaten de sporing maar eens gecontroleerd en deze was dus belabberd. Bij rechtuit rijden stond het stuur altijd al wat gedraaid maar er nooit aandacht aan geschonken. dus toen bekeken hoe het stuur rechtuit zou staan dit gemeten op de stuurbuis links en recht, als ik dit aannam stond het stuur weer uit het midden, dus gedacht ik ga vanuit het stuur uit en stel daarna wiel voor wiel touwtje langs voor-en achterwiel op 1 cm van de wiel moer v.d. wieldeksel gesteld en toen bleek dat mijn wielen in het bijzonder rechts niet goed stonden. De klemstukken van de stuur stangen losgemaakt en opgeschoven en het klemstuk willen draaien maar dat zat nogal vast, heeft ook geen vlakke kant waar je een sleutel op kan zetten. om hem te verdraaien moet ik dus wel een waterpomptang gebruiken maar dan klem ik het stuk weer vast op de schroefdraad. Herkend iemand zich hier in en of weet een oplossing om de bussen te verdraaien.
Gr Ben

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 24 september 2020 09:18 PM
  [ # 1 ]

Dit gaat over welk model??

Persoonlijk denk ik dat niemand iets begrijpt van wat u schrijft! Wat is een klemstuk en wat zijn bussen??

Wieluitlijning doe je trouwens niet met een touwtje, maar met de daarvoor uitgevonden apparatuur en door een ervaren technieker!!

Vooraan dien je de contramoer te lossen en vervolgens de spoorstang in of uit te draaien.
Verder valt er mijns insziens niks meer af te stellen, noch voor noch achter; want tegenwoordig staan achterwielen af fabriek met enig toespoor voor de wegligging.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 24 september 2020 09:42 PM
  [ # 2 ]

De bussen verdraai je door een (stevige) schroevendraaier in de “gleuf” te steken in het midden van de bus. Daarmee open je de bus een beetje en zal die gaan draaien. Wel eerst even schoonborstelen en flink in de kruipolie zetten.

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 25 september 2020 09:49 AM
  [ # 3 ]

Beste Groove
We zitten hier op het a type forum en zover ik weet zijn van dit type de stuur inrichting gelijk aan elkaar. Wat betreft je kritiek over dat je dit aan een gespecificeerd bedrijf moet laten, heb je ten delen gelijk zij kunnen dit beter dan wie dan ooit, ik betwijfel alleen dat ze wel zo blij zouden zijn met deze met nogal wat rompslomp werkzaamheden zoals spatborden verwijderen en zoals ik al beschreef vastzittende klembussen. Verder ga ik er van uit wat ik zelf kan doe ik zelf het is tenslotte een hobby. Dat jij het een warrig verhaal vond is best mogelijk, maar engbokho begreep het als eenden liefhebber kennelijk wel, en die wil dan ook bedanken voor zijn/haar bijdrage.
Gr Ben

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 25 september 2020 11:04 AM
  [ # 4 ]

Met een touwtje gaat het best al gebruiken de meeste , incl mijzelf liever een makkelijk te maken tool waarmee je de binnenzijde van de velg meet.

ik heb zelf van ijzeren buis een ding inelkaar gelast van zon dikke meter lang met haaks erop twee armpjes van zon 20 cm hoog en daarop 2 moeren gelast. in die moeren draadeinden zodat je de afstand tussen de uiterste rand van de velg binnekant achterzijde en daarna de binnenkant voorzijde kunt meten. Voor moet ie dan 2 to 3 mm wijder staan.

Pas op, de auto moet als laatste vooruit hebben gereden, dit ivm de veren in de stuurkogels. 

en inderdaad met een schroevedraaier in de gleuf kun je de mof draaien.

erg goed zelf te doen en niet moeilijk , heb je echt geen specialist voor nodig. En maar de vraag of een normale garage kennis heeft van de toch wel specifieke stuurinrichting van de 2CV. Dan denk ik dus met name aan de veren bij de stuurkogels.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 25 september 2020 11:34 AM
  [ # 5 ]
Groove schreef:

welk model??
niemand iets begrijpt van wat u schrijft! Wat is een klemstuk en wat zijn bussen??
Wieluitlijning doe je trouwens niet met een touwtje, maar met de daarvoor uitgevonden apparatuur en door een ervaren technieker!!
de spoorstang in of uit te draaien.
want tegenwoordig .

Geachte Groove,
Zoals gezegd, dit gaat over een “A”-model: Dat zijn de 2CV’s etc: Een idee van voor de oorlog, maar technisch ontwikkeld eind jaren 40. Toen lijnde men uit “op het zicht” en als het echt moest met een touwtje of “met de spiegels”.
De mensen die de A-modellen ( en alles van voor 1975) kennen weten wat de bussen zijn, want die hebben nog geen uitdraaibare stuurstangen maar losse stangen en kogelgewrichten met bussen met dubbel schroefdraad en klemmen om ze vast te zetten. 
U heeft dat duidelijk nog nooit gezien.
Bij een 2CV kun je best uitlijnen met een touwtje, het gereedschap dat GJB noemt of met een paar lange latten.
Zoals GJB zegt: Uitspoor aan de velg 2-3 mm, voor de preciezen: je wilt +/- 1.5 mm hebben per wiel maar er zijn ook legio mensen die 0-4 mm zeggen.  Als je wat meer speling op je fusees hebt aan de ruime kant zetten. Dan loopt je “eend” goed rechtuit. Je mag dat een “design” feature noemen: Redelijk ongevoelig voor de afstelling en gemakkelijk in onderhoud. Het doel is dat je als je rijdt door het “trekken” van de vooras ( het is een Traction) en de speling en het dynamisch gedrag het uitspoor op ongeveer 0 komt.

Als je die 2-3 mm vertaald in graden dan wordt de “professioneel” een beetje ongemakkelijk vanwege de grote spreiding om het van 0-4 nog maar niet te hebben.
Ja, als je een chassis nieuw opbouwt zou ik ook de uitlijning voor-achter een controleren, maar “vroeger” heb ik me laten vertellen liepen ze ook wel eens “scheef” af fabriek.

Ben: Sorry als je dit dubbelop vindt.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 september 2020 12:58 PM
  [ # 6 ]

Zoek de stok methode van egbert maar op in het DS gedeelte. Is ook een youtube filmpje van. Je zet de center van het stuurhuis in het midden en werkt van daar uit. Stuurstand negeren. Stel beide stangen gelijk en ga meten. Nu per stang bijregelen. Speling op fucees en op de stuurkogels verneuken je meting. Als alles klaar is kan je je stuur recht zetten door hem van de stuurbuis onderaan af te pakken en goed recht te monteren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 25 september 2020 08:42 PM
  [ # 7 ]

Beste forumleden,

Mijn oprechte excuses voor mijn lompe reactie, ik had ook niet door dat dit over “A”-types ging…

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 26 september 2020 09:17 AM
  [ # 8 ]

Excuses aanvaard ondanks dat ik het vreemd vind, als je op het a-type forum zit en het niet tot je door dringt dat het over a-types gaat.
Omdat ik niet zeker wist of hoe de wielen er nu eigenlijk onder stonden, heb ik per kant met een touwtje de wielen op zo’n 1 a 1.5 mm gesteld dus 2 a 3 mm uitspoor en idd de schroevendraaien verricht wonderen. Nu ik verder opmerkingen leest heb ik mogelijk iets te weinig uitspoor, maar ik wil het eerst maar eens ervaren.
Allemaal hartelijk dank voor jullie inbreng, hier heb je wat aan.
Gr Ben

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 28 september 2020 07:44 AM
  [ # 9 ]

heb je op de banden gemeten of op de rand van velg? Het laaste is het juiste. Daar moet je 2 tot 3 mm hebben, op de band is dat meer.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 29 september 2020 04:35 PM
  [ # 10 ]

De metingen heb ik op de velg gemeten. Intussen heb ik een proefritje gemaakt, ondanks dat ik het voorheen niet in te gaten had dat het kennelijk niet goed stond voeldt het nu goed maar het blijft een beetje vaag, het stuur staat nu bijna in de juiste stand als ik rechtuit ga, dus nog niet helemaal goed.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 oktober 2020 11:06 AM
  [ # 11 ]

Bijna is goed genog. Als je hem nu op de stuurbuis beneden eentandje verdraait kan hij wel eens te ver gaan wegens de groffe vertanding. Als dat zo is kan je op de stuurstangen die minimale correctie uitvoeren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 03 oktober 2020 10:11 AM
  [ # 12 ]

Zon uitschuifbare stok is wel het snelst. Voorkant banden 1cm dan achterkant banden. Altijd voorwielen.
Ben toch welk type het is. Want er zit wel verschil in de banden spanning.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook