Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
willingeprins schreef:Uitbouwen motor
Naast alle voor de hand liggende zaken, zoals gas- en choke-kabel, hogedrukleiding, brandstofleidingen, hotspot-pijpje rechts, stroomkabels startmotor, verdelerkap + kabels en uitlaat voorpijpen,
zijn er een aantal minder voor de hand liggende zaken, die niet vergeten mogen worden:
De sensor van de toerenteller (de kachelbuis blijft hier achter haken)
De foto toont de BDP-sensor. Deze zit er voor de elektronische diagnose. De toerenteller werkt op de ontsteking.
juist ja, de BDP-gever ipv toerensensor, bedankt.
Ik ben op deze LHM loskoppel-methode overgestapt, toen ik het Olyslager-boek opvolgde: Bij lopende motor vullen van de slang met omgedraaid aanzuigfilter en met een snelle beweging in het reservoir dompelen. Dat gaf nogal een knoeierij. Mijn methode werkt sindsdien erg goed en probleemloos.
Uitbouwen motor
Met de motor op een karretje en de versnellingsbak opgekrikt, zijn de motorsteunen vrij van de onderste traverse en ook de koelluchtbeplating vrij van de uitlaat-voorpijpen. Nu kan het karretje naar voren worden getrokken. De 4 draadeinden plus de prise-as schuiven het makkelijkst uit elkaar, als motor en koppelingshuis horizontaal met elkaar in lijn staan. (compenseer het ‘tilten’ van de aandrijflijn door achterzijde auto iets hoger op bokken te zetten dan de voorzijde)
(PS.Indien er een andere motor in komt, denk er dan om dat de bussen op de draadeinden ‘matchen”. Soms blijft er één hangen in de gaten van het koppelingshuis. (met twee bussen op één draadeind krijg je ze niet weer samen ops: )
Vervangen koppeling
Drukgroep
Prise-as lager (koperen glijlager)
Nieuwe vooraf laten verzadigen met motorolie:
Oude glijlager verwijderen:
Het kogellagervet perst het lager naar achter, met een ferme tik op een oude prise-as(of iets van die afmeting)
Prise-as keerringetje motor-zijde
Deze voorkomt het uitdrogen van het glijlager en daarmee de kreungeluiden bij vrijloop.
Tenslotte de koppelingsplaat centreren tijdens het monteren van de drukgroep, zodat de prise-as makkelijk door het gat van de koppelingsplaat kan, bij samenvoegen motor en versnellingsbak.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Prise-aslager van Cu? Zullen we het maar op brons houden…..
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt voor de correctie
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
willingeprins schreef:juist ja, de BDP-gever ipv toerensensor, bedankt.
Ik ben op deze LHM loskoppel-methode overgestapt, toen ik het Olyslager-boek opvolgde: Bij lopende motor vullen van de slang met omgedraaid aanzuigfilter en met een snelle beweging in het reservoir dompelen. Dat gaf nogal een knoeierij. Mijn methode werkt sindsdien erg goed en probleemloos.
Bij het aansluiten van de LHM-aanzuigslang is het belangrijk dat de pomp enige tijd de LHM drukloos rond kan pompen (dus ontlastschroef los), dan maakt het ook niet uit of er veel of weinig lucht meekomt. Door het rondpompenn wordt het vanzelf weer ontlucht. De methode in de Olyslager geeft inderdaad een knoeiboel. En wat betreft de BDP-sensor, ga deze niet zoeken op een GS…
Verder een fraai geillustreerd verhaal.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is eigenlijk de standaardwerkwijze voor LHM en LHS voertuigen.
Giet de slang vol, ontlastschroef open en laten lopen tot je een straaltje in het vat ziet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vervangen aandrijf-as
Met een verloopdop (3/8” naar 1/4”) en dop 14 (3/8”) zijn de moeren van de aandrijf-as los te draaien. Dit is nodig om langs de rubber hoes te komen.
Na losdraaien van de 6 moeren, is de as los en kan door het gat in het subframe worden verwijderd. Om ruimte te crëeren, wordt de bovenste draagarm zo ver mogelijk opgekrikt. Met een scharende beweging naar onder past de flens juist door het gat.
Vergeet niet de moeren van de nieuwe as na enkele kilometers nogmaals met de voorgeschreven aantrekkoppel na te trekken.
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Bij mij ligt het winterschuifje in de zomer in het reservewiel. Is de getoonde plek de originele bewaarplek?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ik weet eigenlijk niet waar hij origineel hoort te zitten, maar het past verrassend goed op deze plek: ‘as wie it der foar makke’ zoals ze hier in FRL zeggen. Heb het ook jarenlang achter in de kofferbak gehad, totdat hij stuk ging.
Vandaag de voor remklauw uitgebouwd, gereinigd en de cilinders er uit geblazen met perslucht. Nou vroeg ik me af of de afdichtrubbers wel goed geplaatst zijn. Er is eentje met rechte en een ronde binnenrand. Die met de ronde rand zit aan de kant van het remblok, die met de rechte rand aan de kant van de zuiger.