Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voordat je gaat stellen moeten er andere zaken in orde zijn, dan vergeet ik vast nog wel iets…
Geen vacuüm lekken.
Bougie elektrode afstand in orde.
Koude startklep moet volledig afsluiten bij koude motor en draaiende motor openen.
Bij airco moet ook de airco klep volledig afsluiten (beide kleppen makkelijk te checken door aan een slang te blazen).
Gasklep en gasklep sensor kan je ook stellen, ik weet niet of dit echt veel invloed heeft maar het kan maar in orde zijn.
Stel het stationair toerental, liefst niet op de toerenteller want die wijkt af. Ik denk bij warme motor, even checken.
Daarna kan je pas Co stellen, dan moet je ook nog even rekening houden met de motortemp, maar dat staat in de documentatie.
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is het bij de koude startklep niet precies andersom?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja eens, even te snel geweest! Die moet idd helemaal dicht zijn als de motor enkele minuten loopt.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, in de Haynes staat de locatie van de kleppen niet aangegeven.
Zit onder de inlaat achter op het blok vlak bij de vliegwielsensoren.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Thanx, ik ga eens kijken.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De luchtschuif zit naast de motorsteun best diep.
De airco schuif zit stukje hoger op een steuntje aan de andere kant van de motorsteun voor het KVS tankje. (er zitten 2 stekkertjes op)
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Maar weer eens wat geprobeerd tussen de buien door. Hopeloze koude start. Warm gereden. Morrelen aan de stationair schroef. Toerental op het gehoor iets lager gezet. Airco aan - toerental daalt. Hm. Stationair schroef voor de airco bijstellen - geen effect. In, uit, weer in, gebeurt niks. Stekkertjes er bovenop controleren, contactspray. Niks. Stekkertjes verwisseld en de motor slaat bijna af. Iets gevonden! Stationair voor de airco wat hoger dan gewoon stationair gezet. En nu maar eens kijken of een volgende koude start beter gaat. Nu ligt de Haynes weer te drogen, tijd voor koffie
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Koude start nog steeds niet zoals het hoort. Heeft de luchtschuif voor de koude start ook stekkertjes waar iets mis mee kan zijn?
Ja, die wordt aangestuurd door de L-Jetronic.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten gaat die schuif steeds verder dicht via een stroom door een elementje. Dus zou hij bij koude start nog gewoon open moeten staan. Tenzij hij in dichte stand vastzit. Dat zou ik als eerste controleren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het best is hem er even af te halen.
Zo is die open:
Als je hem in de vriezer legt gaat die iets verder open.
Even 1 a 2 min aan 12 Volt hangen en hij moet geheel afsluiten, dat kan je makkelijk testen door te blazen.
Als je hem terug plaatst zonder stekker dan duur het veel langer, maar uiteindelijk gaat die door de warmte van het blok ook dicht (misschien bij koud weer niet helemaal), echter niet fijn en loop de motor heel lang veel te hoog stationair.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het rare is dat de auto verder perfect loopt en dat de koude start tot de recente CO-afstelling geen enkel probleem was. Eerst het stekkertje nog maar eens een keer goed schoonmaken. En dan wordt dan misschien toch sleutelen.
Waarom nou niet gewoon het co weer verstellen. Je weet toch dat het daar mis is gegaan? Je kunt alles gaan doen maar waarschijnlijk moet je gewoon het imbus boutje een stukje verdraaien. Je hoort het direct want dan begint hij hoger stationair te lopen.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb naar het CO laten kijken omdat de auto te veel verbruikte (mijn vorige CX Prestige Turbo liep zuiniger dan deze Tubo2 ondanks de langere TRD2 versnellingsbak). Bovendien stonk het ding ontzettend als die even stationair stond te draaien. Daarbij heb ik geen gasmeter, ik zou geen flauw idee hebben wat ik aan het doen ben.
Maar dan nog: het effect van die klep zou merkbaar moeten zijn. Ik moet geloof ik eens in een werkplaats handboek gaan kijken, vraagbaak en Haynes zijn voor dit soort dingen veel te summier.