Hoi,
Gisteren de knoop doorgehakt om door te gaan sparen voor een SM. (misschien denk ik er over een jaar weer anders over hahaha!). Ik zoek een conditie 2. Mag er best gebruikt uit zien. Dat heeft zelfs de voorkeur. Gerestaureerd is niet zo mijn ding.
De verkoopprijzen van een SM fladderen alle kanten op.
varieert van 25k tot meer dan een ton. Maar die laatste zijn echt concoursstaat.
Is het mogelijk om een goede handbak met Carb of injectie voor 40 duizend te vinden?
Of zit ik te laag met mijn spaarplan? Als je niets weet van het onderhoud, zit je dan staandaard aan een motorrevisie vast?
een paar voorbeelden:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/citro-n-sm-restauriert-fahrfertig-angemeldet-zustand-2/1441012772-216-8266
Mogelijk wel, maar altijd een risico:
Kijk eens goed naar de Duitse advertentie: In 1995 !! de krukas opnieuw gelagerd en de kettingen vervangen. Dat wil dan zeggen de oude zuigers ( waarschijnlijk met nieuwe zuigerveren) weer gebruikt. Niks vermeld over de uitlaatkleppen. Dan heeft die nu 102.000 km gelopen en dan moet je het olieverbruik al goed kennen wil je weten wat de motor waard is. Als het olieverbruik oploopt dan zit er een motorrevisie aan te komen.
Datzelfde geld voor de SM op LeBonCoin: Geen enkele informatie over de reparatie en staat van onderhoud, en die 63000 km of zo: Dat geloof ik pas als ik een lange lijst van “controle technique” verslagen zie, zelfs met zo’n interieur is dat 163.000 km. Onder de motorkap ziet het er “mooi gemaakt” uit, dat kan een goed teken zijn.
Het beoordelen van de “techniek” van een SM is moeilijk. De Carrosserie en het Interieur is wat dat betreft makkelijker.
To err is human, not to err is divine.
Dank je.
ik snap het.
Zelfs met veel expertise kan je niet in het blok kijken.
en zelfs ALS het het blok gereviseerd is, weet je nog niet of het goed is gebeurd.
Met het blok alleen als onzekere factor zou ik het nog wel aandurven.
Zijn er nog andere ‘verborgen’ dingen die je nooit kan weten, hoe goed de auto er ook uitziet?
Is er ergens een aandachtspuntenlijstje voor aanschaf? Het topic met ‘tips bij aanschaf’ gaat eigenlijk alleen over één aankoop. Of kan ik beter alle topics gaan lezen van mensen die er één gekocht hebben? Ik heb er al een aantal gelezen, maar behalve de kettingspanner en de holle kleppen zijn de andere dingen eigenlijk normale dingen die bij een oude klassieker horen maar dan met Hydrauliek en veel luxe erop.
Het stelt me gerust dat het staal beter is dan van een CX.
Ik heb begrepen dat een beperkte oplage roestgevoeliger is (die in Brest zijn gebouwd).
waar kan ik dat aan zien? zijn dat bepaalde bouwjaren?
Ik weet het. veel vragen…:-)
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
11 jaar geleden had chyparse de werkplaatshandboeken en ook de revue technique. Met een dosis gezond verstand erbij hoef je de motor niet uit de weg te gaan. Ik heb destijds de complete distributie vervangen en een curved limiter gemonteerd. Ook de uitlaatkleppen vervangen. Dit alles met het blok in de auto. Kan nét!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vanaf November 1974 zijn er 114 SM’s in Abrest ( in de fabriek van Ligier) gebouwd, ( niet in Brest in Bretagne!) chassisnummer 00SC4000 en hoger. Die zijn relatief zeldzaam. De “ruwe” koetsen daarvan hebben ettelijke maanden opgeslagen gestaan, maar dat was geen probleem, dat gebeurde bij Citroen ook, misschien dat de nieuwe lakstraat bij Ligier nog niet helemaal perfect was, maar dat is ook onduidelijk. Wat we wel weten is dat die latere SM’s vaak 1 jaar of meer bij de dealer/importeur stonden voordat ze verkocht werden, en dat deed een auto toen geen goed. Er zijn verhalen van enkele SM’s uit die productie die veel roest hebben, maar dat geldt ook voor vroege SM’s.
Een carburateur is goedkoper in onderhoud dan een SM met D-jetronic. Een D-jetronic kan heel goed werken, maar de diagnose is niet simpel en de onderdelen zijn prijzig geworden. Je kunt hem ombouwen naar een moderner injectie systeem, maar dat kost ook een paar centen.
Een automaat past niet echt bij een SM, maar er zijn mensen die zich daaraan niet storen en een SM met USA front is aanzienlijk goedkoper dan een “standaard” glasfront.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Voor mijn auto’s maak ik altijd een 0-situatie. Dat ik weet dat de basis op orde is. En ik er weer jarenlang op voort kan borduren.
Tip: Als je spaart voor de auto, beetje meer sparen voor de 0-situatie.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Dank jullie wel.
STOM!! zojuist de tiplist op dit forum gevonden https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/165452/#280893
@jantje: Ik ben best handig, maar revisie achtig werk laat ik liever aan de specialist. Civer zit bij mij in de buurt. Grote waardering voor Richard en zijn mensen. Kleppen stellen, carbs afstellen en kleine beurt wil ik wel zelf gaan doen. Doe ik ook zelf op de motor. Misschien denk ik daar te gemakkelijk over, maar alles is te leren met wat hulp van clubleden, toch?
@citroenmgz: dank je! Jullie topic gelezen over verschil tussen carbs en injectie. Ook niet zo’n fan van injectie op de sm om dezelfde reden als jullie. samen met mijn broer heb ik een 911 met D jetronic. Diagnose stellen is heel lastig. Meestal is de vacuum of de warm-up-valve niet in orde. Het werkt prima, maar als er iets mis is zoek je je de blubber. Dan zijn carbs toch gemakkelijker. Rijdt het met carbs verder goed als het opgewarmd is, of zijn carbs heel gevoelig voor buitentemperatuur?
Het wordt sowieso handbak want het schakelen zou bij een goede ZF bak heel lekker zijn
met vierkante lampen. supercool uiterlijk.
waarschijnlijk met carbs. lekker rauw en lekker jaren 70.
@jeroen: dank je. Dat is ook precies mijn aanpak. De vraag is hoeveel ik moet reserveren voor een 0 situatie. Hangt van de info bij de koop af natuurlijk. Is 10.000 voldoende als je blokrevisie zelf wil laten doen?
Met carburateurs moet je kunnen rijden: Bij een koude motor eventueel de choke gebruiken, niet afwurgen bij lage toerentallen d.w.z. optrekken met volgas bij 1500 tpm en als het nodig is een beetje met het gas spelen als hij dreigt af te slaan bij koude motor.
Daarnaast specifiek voor Webers bovenop de motor: Bij warme motor met volgas of minstens halfgas starten omdat hij anders verzuipt: Staat in de handleiding. “Vroeger” kon iedereen dat, maar als je alleen moderne auto’s gewend bent dan is dat misschien een beetje wennen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
D-jetronic op een 911? een ZF-bak in een sm? ehhh?
Kleppen stellen op een sm: geen klus voor de thuisklusser tenzij zeer ervaren en voorzien van al het juiste speciaal gereedschap voor de afstelling van de nokkenastiming. Carbu’s afstellen geldt dat, in mindere mate, toch ook wel voor.
guznax schreef:Is 10.000 voldoende als je blokrevisie zelf wil laten doen?
nee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:
nee.
euhmmmm hoeveel dan?
ok foutje. K jetronic op een 911
ok, die ZF bak heb ik dan ergens verkeerd gelezen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De SM had een Borg warner. 3 !! versnellingen. totale onzin anls je harder wil dan 90…
Het aankoopadvies is al zeg ik het zelf heel handig.
Kleppen stellen is niet zoals op een eend met tuimelaars en schroefjes. de 4 nokkenassen moeten eruit en daarna afgesteld. Verder is er voor 40 k wel wat te vinden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Hoe later hoe beter. Er zijn duidelijk onzichtbare kwaliteits wijzigingen doorgevoerd in de loop
der produktie. Een echte Californische SM kan nog steeds roest vrij zoals de mijne.
IK heb mijn motor na 40 jaar laten reviseren en hij was nog steeds in zeer goed staat.
Wel het front laten ombouwen naar de Europese versie (kost veel). Dus 40k (Europees front) plus een
motorrevisie van 15k en je kunt jaren voorruit.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
https://www.classic-trader.com/uk/cars/listing/citroen/sm/sm/1971/186639
Lijkt een eerlijke auto…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
guznax schreef:waterman schreef:
nee.
euhmmmm hoeveel dan?
Ik denk dat je, als je een motor écht goed gaat reviseren, dus inc nokkenassen, zuigers en de cilindervoeringen, moet rekenen vanaf 15.000 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
andre.smulders schreef:Hoe later hoe beter.
Ja, met uitzondering van de bij Ligier gebouwde auto’s i.v.m. de bekend mindere kwaliteit van de koetsen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is een “franse” uitvoering met Italiaanse voor knipperlichten. Modeljaar 1971 met de Sm op de C-stijl.
Voorbumper niet echt vlak, vaak gevolg van kleine schades.
Achterdempers links rechts verwisseld: Hangen te laag.
Moet dus weer gespoten worden.
Techniek: Motor “gedaan: Met Merak spanner , oliesproeigaatje is dan echt niet nodig en te hoog aan de verkeerde kant.
Bielle ( drijfstangen) op = 0.030 ? Dat is de 3e ondermaat! Waarom? Niet de eerste motor-revisie. Originele krukaslagers helemaal gaar: Dat krijg je alleen met de verkeerde olie of echt veel kilometers…
Kleppen vervangen , originele zuigers weer gemonteerd;
KM stand 14700: Minstens 114.700, maar gezien de lagers zou het ook wel 214.700 kunnen zijn. ( maakt relatief weinig uit als het goed onderhouden en gemaakt is !). Stilgelegd in 1983.
Wat moeten die foto’s van die Megasquirt erbij: Met EDIS/Wasted spark etc, wat zit er nu op ? Lijkt wel of er nu weer punten op zitten.
Kan best goed zijn, maar je moet hem wel gaan bekijken: Zin in een weekendje Helsinki ?
To err is human, not to err is divine.