waterman schreef:guznax schreef:waterman schreef:
nee.
euhmmmm hoeveel dan?
Ik denk dat je, als je een motor écht goed gaat reviseren, dus inc nokkenassen, zuigers en de cilindervoeringen, moet rekenen vanaf 15.000 euro.
dank je wel Waterman. Ik was blij dat ik zat…
pfff…Lieve hemel wat een bedrag.
Ik ben wel wat gewend, maar wat een geld voor een blokrevisie.
Kleppen, klepzittingen, nokkenas, nokvolgers snap ik. Onrondheid, holle kleppen, slechte hardingen etc.
Maar is de rest ook zo slecht? Die Italianen zullen toch wel iets goed kunnen?
Na zo’n revisie mag ik toch hopen dat het blok langer dan 60k weer mee kan?
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
maw,koop een sm waar van het blok aan revisie toe is.
dan is de aankoop goedkoper en weet je ,waar je aan toe bent .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ja. ik snap het.
Helder.
F.SvM schreef:maw,koop een sm waar van het blok aan revisie toe is.
dan is de aankoop goedkoper en weet je ,waar je aan toe bent .VgF
dus beste een sm die optisch netjes en compleet is, liefst wel met lopende motor.
Qua roest moet je hem dan wel echt zien.
bijvoorbeeld:
zoiets:
https://www.leboncoin.fr/voitures/1856144368.htm/
of zoiets:
https://www.leboncoin.fr/voitures/1853847351.htm/
die scarabee (wat ik een erg mooi kleur vind), zit bij Rouen ergens.
dat is nog wel te rijden. Het is een Carb uit 1974. Zou het een 3.0 Liter Carb met Handbak zijn?
Een echte liefhebber zou dat erbij zetten, toch?
Die Sable metallise is een eel vroege.
Ook zo’n stoffen interieur moet je na 50 jaar helemaal opnieuw doen: De stof is geweven stof op een dunnen schuimrubber rug: Die rug verpulverd helemaal na zo lange tijd.
De brun scarabee is een 1974, met carbu’s dus een omgebouwde injectie ( of een omgebouwde automaat, of USA SM.
Daar moet je en het interieur en net exterieur en de mechaniek van doen.
Die gaan je allebei al vanaf dag 1 meer kosten dan de aanschaf aan restauratie, die gaan dus nooit in je budget passen.
Ik heb vaak horen zeggen: Koop de beste die je kunt veroorloven en houdt dan 20% achter de hand voor reparaties en onderhoud.
Je kunt best een SM kopen met een goede motor, d.w.z. een goed gereviseerde motor, de verkoper moet maar aantonen dat het goed gebeurt is!
Daarbij moet je je ook de vraag stellen of je een perfecte SM wilt: Ja, dan moet je veel verder sparen, nee, kun je leven met niet perfectie, dan kom je er wel.
To err is human, not to err is divine.
nee, hoor.
een perfecte sm hoef ik zeker niet.
Je mag de leeftijd eraan af zien.
dat hoort voor mij de charme van een klassieker.
Jullie advies ‘koop het beste wat je kan betalen en houdt 20% achter voor reparaties en onderhoud’ is helder.
Nog een vraag over de aanschaf:
Op de site van sm club staat dat de onderdelenvoorziening goed is.
Dat zal niet voor alle onderdelen gelden omdat de oplage beperkt was. Wat zijn nu echt onderdelen die in een goede staat moeten zijn of op z’n minst op de auto moeten zitten en zijn moeilijk te vinden?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eigenlijk is er op het moment niks essentieels dat niet te (meer) te koop is.
Er zijn sommige uiterlijke kenmerken die er niet meer zijn of heeel erg duur zijn zoals de originele radio…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ah ja.
en de voorlichten achter glas?
waar moet ik aan denken qua kosten?
(ik ga alvast zitten..)
Er is vandaag veeeeeel meer verkrijgbaar dan pakweg 20-30 jaar geleden.
Kijk eens op een paar sites: Chyparse, Citrosars, Citrotech, Blondeau-ds.fr etc dan vindt je al heel veel.
Wordt lid van de CitroenSm club, die hebben ook veel informatie en toegang tot onderdelen.
Koplampglazen: Zijn er tegenwoordig in polycarbonaat: Vrijwel niet stuk te krijgen.
Origineel glas: >>1500 per set, polycarbonaat? 600-1000 euro.
Maar: Namaken in kleine series is relatief kostbaar.
( Als zo’n koplampglas kapot gaat bij 100 of meer dan spetteren die glasstukken over je SM, meestal kun je dan de motorkap en het dak laten herspuiten, dat kost je meer dan het vervangen van het glas !).
Kijk er zo tegenaan bij een SM:
M’n vader zij altijd ” wat er niet aan zit kan niet kapot gaan” bij zijn “basis model auto” ( in de jaren 70 !)
Voor een Sm geldt het omgekeerde: In een Sm is vrijwel alles gestopt wat Citroen toen kon bedenken en dat gaat na 50 jaar en vaak meer kilometers als je denkt nogal eens ruim over de MTBF heen. En daarnaast kregen auto’s toen iedere 5000 km een kleine beurt en een grote beurt om de 10.000 km. Bij die kleine beurt werdt de werklijst van de grote beurt al gemaakt want er was altijd wel wat extra te onderhouden. Dat gold toen voor alle merken, in de begin jaren zestig was dat nog 3000 en 6000 km !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
guznax schreef:ah ja.
en de voorlichten achter glas?waar moet ik aan denken qua kosten?
(ik ga alvast zitten..)
De koplampen zelf, dus niet de ruiten ervoor kan je laten herzilveren. Dat kost 100 per lamp.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Citroensmgz schreef:Er is vandaag veeeeeel meer verkrijgbaar dan pakweg 20-30 jaar geleden.
Kijk eens op een paar sites: Chyparse, Citrosars, Citrotech, Blondeau-ds.fr etc dan vindt je al heel veel.
Wordt lid van de CitroenSm club, die hebben ook veel informatie en toegang tot onderdelen.
Koplampglazen: Zijn er tegenwoordig in polycarbonaat: Vrijwel niet stuk te krijgen.
Origineel glas: >>1500 per set, polycarbonaat? 600-1000 euro.
Maar: Namaken in kleine series is relatief kostbaar.
( Als zo’n koplampglas kapot gaat bij 100 of meer dan spetteren die glasstukken over je SM, meestal kun je dan de motorkap en het dak laten herspuiten, dat kost je meer dan het vervangen van het glas !).
Kijk er zo tegenaan bij een SM:
M’n vader zij altijd ” wat er niet aan zit kan niet kapot gaan” bij zijn “basis model auto” ( in de jaren 70 !)
Voor een Sm geldt het omgekeerde: In een Sm is vrijwel alles gestopt wat Citroen toen kon bedenken en dat gaat na 50 jaar en vaak meer kilometers als je denkt nogal eens ruim over de MTBF heen. En daarnaast kregen auto’s toen iedere 5000 km een kleine beurt en een grote beurt om de 10.000 km. Bij die kleine beurt werdt de werklijst van de grote beurt al gemaakt want er was altijd wel wat extra te onderhouden. Dat gold toen voor alle merken, in de begin jaren zestig was dat nog 3000 en 6000 km !
Dank jullie wel voor de info!!!
Dat de onderdelenvoorziening zo goed is geworden is wel fantastisch voor zo’n relatief zeldzame auto moet ik zeggen. Dat is wel het laatste duwtje wat ik nodig heb om voor echt een sm te gaan sparen. Ja dat aan een sm veel techniek zit en die techniek voor een groot deel in de rijbeleving zit vind ik juist deel van de fun. Voor mij is het belangrijkste dat de basis goed is. Ik ben gewend dat er aan een oude auto eigenlijk nooit iets niet stuk is. dat hoort er ook een beetje bij
Nu eerst maar eens lid worden van de club en meetings bezoeken
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Die meetings bezoeken valt helaas in deze tijden bar tegen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn