Goede middag allen,
Afgelopen weekend heb ik de hoogteregelaar aan de achterzijde van de auto schoongemaakt. Niet dat de hoogteregelaar slecht werkte, want hij reageerde op zich prima bij wisselende last ook al duurde het soms meer dan 20 seconde. Daarnaast is er nauwelijks interne lekkage gezien de enorm lage druppelfrequentie van de retourleiding. Maar met het idee, ‘baad het niet dan schaad het niet’, ben ik vol goede moed aan de slag gegaan. Leuk klusje om te doen op zich. Uit elkaar schroeven, alles goed schoonmaken inclusief kalibers, en dan weer in elkaar zetten. Goed kijken of de plunjer soepel loopt en de membranen vooraf vullen met nieuwe LHM alvorens af te sluiten.
Alles goed en wel terug geïnstalleerd lijkt hij in eerste instantie snel omhoog te komen (nog lucht in de membranen?). Maar bij het ontluchten van de remmen achter zakt de kont van de auto op de grond en wil hij niet meer omhoog komen?! Pas als ik de auto in de hoogste stand zet reageert de hoogteregelaar en komt de auto helemaal omhoog. Daarna kan ik hem naar rijstand laten zakken. Zet ik hem in de laagste stand, dan gebeurt dat ook, maar wil hij niet meer in rijstand terug omhoog komen. Ook reageert hij niet meer op wisselende last; staat de auto in rijstand en ga ik in de kofferbak zitten, dan corrigeert hij niet.
Handmatig kan ik het hendeltje een beetje helpen, maar ik merk dat het veel moeite kost. Zou het kunnen zijn dat de nieuw LHM een hogere viscositeit heeft waardoor hij moeilijker door de kalibers beweegt? Of komt het er op neer dat de hoogteaftstelling aangepast moet worden? (leek mij niet).
Met vriendelijke groet,
Sjelle
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Heb je het 90 graden koppelstukje met dat kogeltje te ver, of niet ver genoeg op het centrale asje geschroefd?
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
ik zou het ook zoeken in de mechanische aansturing van de hoogteregelaar, heb dat bij de GS ook weleens net verkeerd gedaan (stangetje aan de verkeerde kant), met dergelijk gedrag tot gevolg
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Ik heb het in eerste instantie inderdaad in de positie van het 90° koppelstukje gezocht. Deze heb ik 2e instantie zover mogelijk naar buiten geschroefd, waardoor het borgmoertje gelijk zat met het einde draad. (theoretisch de goede richting om eerder omhoog te komen) Maar dit mocht niet baten.
Verder ben ik er vrij zeker van dat ik hem op de juiste manier weer terug in elkaar heb gezet. De plunjer heeft een ‘korter’ en ‘langer’ stukje draad. De kortere zijde zat aan de blinde kant; de langere zijde aan de 90° koppelstuk kant. Of moet dit niets uitmaken?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Haakt je kogeltje wel in de “houder” die aan het veerstangetje zit dat naar de stabilisatorstang loopt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dus het werkte eerst goed, je hebt alleen de hoogteregelaar losgehaald, bent niet aan de hoogteregelstangetjes geweest, zette alles terug en toen werkte het niet meer. Ik zou het zoeken in wat er los is gehaald.
Heb je manualgebruikt? (583, deel 3; 433-3) downloaden hier; https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/
Het kogeltje haakt zeer zeker in de beugel. Ik heb daarbij de beugel ook niet los gemaakt of versteld.
Ik heb in me in zoverre aan de handleiding gehouden, dat ik alles in dezelfde volgorde los heb gemaakt en vast heb gemaakt. Het enige verschil zit hem dus in het vullen van de membranen. Dit heb ik gedaan door ze iets open te zetten en dan met een spuitje te vullen en daarna dicht te drukken. Mogelijk is een deel van die olie er weer uitgekomen bij het installeren doordat je de plunjer dan zo nu en dan per ongeluk indrukt, maar veel kan het niet zijn zou je zeggen.
Het viel me op dat wanneer de olie in de membranen zit de plunjer veel moeilijker beweegt. Logisch, dat is de bedoeling van de kalibers in combinatie met de klepjes op de as, maar kan het ook te moeilijk gaan?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heel heel soms zit de plunjer vast doordat hij licht on-rond is. In de originele stand glijdt ie makkelijk, in een andere stand klemt ie dan. Maar daar kom je nu niet zo makkelijk achter. Kan je de plunjer met de hand heen en weer duwen?
Het vullen heeft geen invloed, anders dan de beweging dempen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat ik heb geprobeerd is om de soepelste hoek te vinden bij het initieel positioneren van de plunjer. Daarna heb ik getracht deze positie te behouden met het aandraaien van moertjes. Lastig te behouden als je niet markeert, dus dat ga ik in het vervolg doen. Echter kon ik niet een slechte positie aanwijzen. Over het algemeen liep hij in iedere hoek wel goed.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je wel met je vinger de plunjer nu heen en weer kan drukken zit dat goed, maar bedient de auto de plunjer niet (goed). Dat gebeurt door dat verenstalen stangetje via het gootje dat om het kogeltje grijpt.
Die beweegt in een houderje. Zit dat goed gangbaar?
Ligt de regelaar er niet strak tegenaan?
Leidingen op de goede plek er weer op? (aan - en afvoer die naast elkaar zitten niet omgewisseld????)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hij zit goed in de houder, heeft een beetje speling en het mechanisme werkt op zich prima. Als ik met mijn vinger tegen het houdertje duw, moet ik redelijk kracht zetten, maar dan kun je hem inderdaad aansturen. Of die tegenkracht uit de torsiestang komt of uit de plunjer/hoogteregelaar heb ik niet uitgesloten; dat wordt dus het eerstvolgende om uit te zoeken. De plunjer moet dus gemakkelijk met vingers heen en weer te manipuleren zijn?
Verder weet ik zeker dat de leidingen goed zitten aangesloten, want met de hendel gaat hij in z’n hoogste stand naar de hoogste stand en in de laagste stand naar de laagste stand. Het lijkt er dus op dat met de hendel er genoeg kracht op staat om de plunjer te verschuiven, maar met de torsiestang niet…
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daar lijkt het inderdaad op. zitten alle dempertjes in de overloop er wel goed in? ergo kan de LHM van de ene naar de andere balg?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
MG Luijten schreef:Het lijkt er dus op dat met de hendel er genoeg kracht op staat om de plunjer te verschuiven, maar met de torsiestang niet…
Het losse einde van het bedieningsstangetje, dus niet aan de kant van de klem op de torsiestaaf, draait in een bronzen busje. Is dat wel gangbaar?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb bij de CX een keer gehad dat de stang van de stabi los was geraakt van het gootje. Dat zit hardgesoldeerd in die goot. als die las los is heb je ook dit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb de kalibertjes er na het schoonmaken met veel aandacht terug ingezet, dus ik ga er vanuit dat dat goed gaat. Na het vullen van de membranen is het bijna niet mogelijk om er niet per ongeluk nog op te drukken en dan komt er via die leklijn LHM uit. Maar zoals gezegd, met tegenwerking, kan gewoon logisch zijn.
Ik ga de eerstvolgende keer kijken hoe soepel de klemhendel werkt. Als ik op de achterbank ga zitten, zie ik de hendel mooi uitslaan (Dus hij beweegt vrij over dat busje?). Het lijkt me dus dat hij nog goed vast zit, maar dat ga ik zeker ook naar kijken.